Sommer2464 Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 (endret) Danmark hadde 3 kolonier i sin storhetstid den danske Gullkysten i Vest-Afrika nærmere bestemt Ghana Dansk Vestindia i Karibien med de tre øyene St Croix, St Thomas og St Jan i tillegg hadde de Trankebar og Serampore(dansk frederiksnagore) i India. I Gullkysten og Vestindia drev de med slaveri så spørsmålet er burde Danmark beklage for slaveriet i koloniene? Personlig mener jeg nei. Endret 24. januar 2023 av Sommer2464 De hadde en til koloni i India som jeg hadde glemt
Vaffelhunden Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 Ingen burde beklage for noe som helst, dersom det er mer enn hundre år siden. 5 1 1
Gjest CatPerson123 Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 Nei! Ingen i Danmark nå hadde slaver, de har ikke gjort noe galt. Ingen grunn til å si unnskyld.
Gjest GP950mAh Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 (endret) Vaffelhunden skrev (4 minutter siden): Ingen burde beklage for noe som helst, dersom det er mer enn hundre år siden. Skremmende tankegang, om vi tenkte slik ville vi vært dømt til å gjøre de samme feilene fra historien igjen. Endret 22. januar 2023 av GP950mAh
Sommer2464 Skrevet 22. januar 2023 Forfatter #5 Skrevet 22. januar 2023 CatPerson123 skrev (1 minutt siden): Nei! Ingen i Danmark nå hadde slaver, de har ikke gjort noe galt. Ingen grunn til å si unnskyld. Enig. 2 1
Gjest CatPerson123 Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 GP950mAh skrev (25 minutter siden): Skremmende tankegang, om vi tenkte slik ville vi vært dømt til å gjøre de samme feilene fra historien igjen. Nei nei nei. Man skal lære om det og huske det, men jeg skal ikke dømmes for noe mine forfedre gjorde galt. Det er utrolig urettferdig. Jeg har ikke gjort noe galt, hvorfor skal jeg si unnskyld da? Jeg vil gjerne bli sett og dømt for meg, ikke for mine forfedre. (Jeg er ikke dansk, men brukte jeg for å uttrykke min mening )
Entern Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 GP950mAh skrev (På 22.1.2023 den 16.05): Skremmende tankegang, om vi tenkte slik ville vi vært dømt til å gjøre de samme feilene fra historien igjen. Nei da. CatPerson123 skrev (På 22.1.2023 den 16.32): Nei nei nei. Man skal lære om det og huske det, men jeg skal ikke dømmes for noe mine forfedre gjorde galt. Det er utrolig urettferdig. Jeg har ikke gjort noe galt, hvorfor skal jeg si unnskyld da? Jeg vil gjerne bli sett og dømt for meg, ikke for mine forfedre. (Jeg er ikke dansk, men brukte jeg for å uttrykke min mening ) Enig. Sommer2464 skrev (På 22.1.2023 den 15.58): Danmark hadde 3 kolonier i sin storhetstid den danske Gullkysten i Vest-Afrika nærmere bestemt Ghana Dansk Vestindia i Karibien med de tre øyene St Croix, St Thomas og St Jan i tillegg hadde de Trankebar i India. I Gullkysten og Vestindia drev de med slaveri så spørsmålet er burde Danmark beklage for slaveriet i koloniene? Personlig mener jeg nei. Når alle landene som fortsatt isdag bedriver slaveri har sagt unnskyld, kanskje… 2 3
Phoenix Heart Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 Selvfølgelig ikke, dagens Danmark har ingenting med dette å gjøre. 6 3
Tiuren Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 Burde Norge beklage til de nasjonene vikingene hentet treller fra? Og de som hentet norske Treller/slaver beklage til oss? 7 2
Gjest CatPerson123 Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 Entern skrev (12 minutter siden): Når alle landene som fortsatt isdag bedriver slaveri har sagt unnskyld, kanskje… Det er utrolig sant. "Lære av våre feil" burde jo telle nå, siden våre forfedre ikke sa unnskyld, bør de som har slaver nå si det. Vi mennesker er for gode til å glemme ting når de ikke passer oss.
Kvittre Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 GP950mAh skrev (49 minutter siden): Skremmende tankegang, om vi tenkte slik ville vi vært dømt til å gjøre de samme feilene fra historien igjen. Nei, vi lærer av historien uten og måtte beklage hva forfedrene våre gjorde. Går du rundt og beklager at nordmenn tok treller og slaver? 4 1 1
Sommer2464 Skrevet 22. januar 2023 Forfatter #12 Skrevet 22. januar 2023 Entern skrev (20 minutter siden): Når alle landene som fortsatt isdag bedriver slaveri har sagt unnskyld, kanskje… Ja i tillegg er de fleste om ikke alle av disse landene muslimske. 5
Bondenisse Skrevet 22. januar 2023 #13 Skrevet 22. januar 2023 Da bør vel Norge også beklage siden det var Danmark-Norge som hadde koloniene? Svært mange nordmenn som var godt involvert i slavehandelen og tjente godt på det. F.eks er det umulig å gå rundt i dagens Trondheim uten å passere flere bygg som er bygd med penger fra slavehandel. Flere av dem hadde sentrale funksjoner i trekanthandelen. 1
Peters Skrevet 22. januar 2023 #14 Skrevet 22. januar 2023 (endret) Så klart skal ingen beklage for det de ikke har gjort selv, man har da ikke arvesynd. Slaveri har det vært siden sivilisasjon startet, alle land har hatt en form for slaveri en eller annen gang. Folkemord, voldtekter & nedslakting på grunn av religion eller ekspansjon har eksistert siden den første konflikten i menneskets historie. Fortid må være fortid, la oss bli bedre mennesker i fremtiden. Endret 22. januar 2023 av Peters 4
Vera Skrevet 22. januar 2023 #15 Skrevet 22. januar 2023 Skal vi kansellere dansk salami også nå?? 2 1
Entern Skrevet 22. januar 2023 #16 Skrevet 22. januar 2023 Bondenisse skrev (17 minutter siden): Da bør vel Norge også beklage siden det var Danmark-Norge som hadde koloniene? Svært mange nordmenn som var godt involvert i slavehandelen og tjente godt på det. F.eks er det umulig å gå rundt i dagens Trondheim uten å passere flere bygg som er bygd med penger fra slavehandel. Flere av dem hadde sentrale funksjoner i trekanthandelen. Eh, vi var en dansk koloni på den tiden.., 2
Million Skrevet 22. januar 2023 #17 Skrevet 22. januar 2023 Minner meg om denne artikkelen, der det står at Barbados skal saksøke skuespiller Benedict Cumberbatch for at forfedrene hans for 200 år (!) siden drev med slaveri... Helt bak mål. Tid har gått. Ingen kan holdes ansvarlig for noe som forfedrene bedrev for 100-200 år siden og mer. Samme med hva fortidens dansker drev med. Dagens samfunn og dansker har ingenting med det å gjøre og kan ikke lastes for det, ei heller komme med noen unnskyldning for noe de ikke har gjort. 6
Entern Skrevet 22. januar 2023 #18 Skrevet 22. januar 2023 Peters skrev (18 minutter siden): Så klart skal ingen beklage for det de ikke har gjort selv, man har da ikke arvesynd. Slaveri har det vært siden sivilisasjon startet, alle land har hatt en form for slaveri en eller annen gang. Folkemord, voldtekter & nedslakting på grunn av religion eller ekspansjon har eksistert siden den første konflikten i menneskets historie. Fortid må være fortid, la oss bli bedre mennesker i fremtiden. Godt sagt.
Gjest CatPerson123 Skrevet 22. januar 2023 #19 Skrevet 22. januar 2023 Million skrev (7 minutter siden): Minner meg om denne artikkelen, der det står at Barbados skal saksøke skuespiller Benedict Cumberbatch for at forfedrene hans for 200 år (!) siden drev med slaveri... Helt bak mål. Tid har gått. Ingen kan holdes ansvarlig for noe som forfedrene bedrev for 100-200 år siden og mer. Samme med hva fortidens dansker drev med. Dagens samfunn og dansker har ingenting med det å gjøre og kan ikke lastes for det, ei heller komme med noen unnskyldning for noe de ikke har gjort. Samme her. Så utrolig urettferdig og umodent av samfunnet vårt, fy fader. Nå må man si unnskyld for å ha sin mening, og si unnskyld for å ikke ha gjort noe galt.
Gjest GP950mAh Skrevet 22. januar 2023 #20 Skrevet 22. januar 2023 (endret) Kvittre skrev (1 time siden): Nei, vi lærer av historien uten og måtte beklage hva forfedrene våre gjorde. Går du rundt og beklager at nordmenn tok treller og slaver? Jeg overlater det til regjeringen som representerer landet vårt. Både kongen og regjeringen har beklaget behandlingen av samene selv om det ikke var de som stod for det, det var helt riktig og nødvendig for å sette en strek over det som skjedde. Det vil også være med på å gjøre det mindre sannsynlig at det skjer igjen i fremtiden. Peters skrev (1 time siden): Så klart skal ingen beklage for det de ikke har gjort selv, man har da ikke arvesynd. Så kongen og regjeringen skulle ikke beklaget behandlingen av samene som skjedde før deres regjeringstid? Dagens tyske regjering bør ikke beklage tyskernes handlinger på 40-tallet eller betale erstatning for det? Selv om man ikke er ansvarlig selv kan man likevel beklage på sine forfedres vegne for å vise at man ikke ønsker å gjenta deres feil. Endret 22. januar 2023 av GP950mAh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå