Gå til innhold

Høy musikk hos nabo på søndager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt leilighet og oppdaget at det er noen her som spiller høy musikk. Det skjer i ukedagene også, og det står i vedtektene til borettslaget at man skal vise hensyn til naboer med musikk og støy. 

I dag er det søndag og det har holdt på i timesvis siden rundt kl 11 og nå er kl snart 16. Det er trommer og bass og umulig å slappe av!

Siden jeg er ny her vet jeg ikke hvor lytt det er her, om personen har på høy lyd bevisst eller om man hører musikken uansett og det er vanskelig å vite om den kommer fra ved siden av, over eller under meg.

Må jeg ta runden å ringe på dørene eller kan jeg klage til borettslaget? Hva sier jeg for å ikke virke som den nye naboen som skal sjefe og blande seg for mye? 

Anonymkode: c790e...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med styret i borettslaget eller ta det direkte opp med vedkommende som spiller musikk.

Anonymkode: 511be...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakk med styret i borettslaget eller ta det direkte opp med vedkommende som spiller musikk.

Anonymkode: 511be...c9c

Jeg vet som sagt ikke hvem det er som spiller musikk. Om det er over eller under meg eller ved siden av meg eller på skrå. Alternativet måtte da være å gå å ringe på hos alle sammen og spørre om det er de 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har nettopp kjøpt leilighet og oppdaget at det er noen her som spiller høy musikk. Det skjer i ukedagene også, og det står i vedtektene til borettslaget at man skal vise hensyn til naboer med musikk og støy. 

I dag er det søndag og det har holdt på i timesvis siden rundt kl 11 og nå er kl snart 16. Det er trommer og bass og umulig å slappe av!

Siden jeg er ny her vet jeg ikke hvor lytt det er her, om personen har på høy lyd bevisst eller om man hører musikken uansett og det er vanskelig å vite om den kommer fra ved siden av, over eller under meg.

Må jeg ta runden å ringe på dørene eller kan jeg klage til borettslaget? Hva sier jeg for å ikke virke som den nye naboen som skal sjefe og blande seg for mye? 

Dette var akkurat som å lese om meg å min samboer sin situasjon. 

Vi bor i ett borettslag vi også. Har vært stille å rolig i ALLE år! Så flyttet det inn ett par ved en bolig rett på siden av oss. Over oss. Som flyttet inn i fjor. Juli måned.

Her har det vært spilling m, trommer bass lyd i ukedagene. Dagtid og kveld, i tillegg på natten. En kveld her før jul fikk jeg nok!

Da var kl 03.15 og vi hørte lyden helt inn.naboen som bor oppføre dem igjen i samme bygg skulle selv på jobb. Traff tilfeldigvis på denne naboen ute ved posten!

Da ringte jeg politiet å forklarte situasjonen akkurat slik den var. Og hvor lenge det var pågått! Det var ikke jevlig høyt, men høyt nok for han å til at vi fikk med oss lyden. Kan du tenke deg. Ett bygg på siden! Skal egentlig ikke kunne gå an uten at de har på bass!

Tok kontakt med naboene selv først uten hell.så da ble det politiet! Etter det har det heldigvis vært rolig på natten.

Man hører selvsagt lyd av og på på dagen,morningen. Om vi hører litt på natten er usikkert, men det har vært stille etter det.

Så vil anbefale deg å ringe om det fortsetter! Etter 23.00-07.00 skal det være helt stille.

På dagtid har man lov, men det finnes jo grenser selv da for støy.

Kan jeg spørre hvor du bor i landet? Plutselig er det samme sted....

Anonymkode: dac5f...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp en plakat i oppgangen, eller få styret til å gjøre det, der det minnes om husordensreglene. Det skjer ofte her, og ganske ofte hjelper det også. Noen er rett og slett ikke vant til å bo tett med naboer, og kjenner ikke reglene. Selv om de er forpliktet til å sette seg inn i det. Noen nyinnflyttere undervurderer også hvor lytt det kan være. 

Anonymkode: 65b99...8ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi bor i ett borettslag vi også. Har vært stille å rolig i ALLE år! Så flyttet det inn ett par ved en bolig rett på siden av oss. Over oss. Som flyttet inn i fjor. Juli måned.

Her har det vært spilling m, trommer bass lyd i ukedagene. Dagtid og kveld, i tillegg på natten. En kveld her før jul fikk jeg nok!

Da var kl 03.15 og vi hørte lyden helt inn.naboen som bor oppføre dem igjen i samme bygg skulle selv på jobb. Traff tilfeldigvis på denne naboen ute ved posten!

Da ringte jeg politiet å forklarte situasjonen akkurat slik den var. Og hvor lenge det var pågått! Det var ikke jevlig høyt, men høyt nok for han å til at vi fikk med oss lyden. Kan du tenke deg. Ett bygg på siden! Skal egentlig ikke kunne gå an uten at de har på bass!

Tok kontakt med naboene selv først uten hell.så da ble det politiet! Etter det har det heldigvis vært rolig på natten.

Man hører selvsagt lyd av og på på dagen,morningen. Om vi hører litt på natten er usikkert, men det har vært stille etter det.

Så vil anbefale deg å ringe om det fortsetter! Etter 23.00-07.00 skal det være helt stille.

Må legge til at vi også var i lang tid usikker på hvor nøyaktig lyden kom i fra. Derfor tok det lang tid før jeg klaget!

men jeg hadde en følelse lenge. Følte meg ganske sikker. Og rett var det.

Bygget på siden av oss! I vårt bygg liksom men ved siden. Det skal godt gjøres å høre lyden da uten at de har det sabla høyt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må legge til at vi også var i lang tid usikker på hvor nøyaktig lyden kom i fra. Derfor tok det lang tid før jeg klaget!

men jeg hadde en følelse lenge. Følte meg ganske sikker. Og rett var det.

Bygget på siden av oss! I vårt bygg liksom men ved siden. Det skal godt gjøres å høre lyden da uten at de har det sabla høyt 😅

Ikke i vårt bygg skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er i Oslo i et ganske stort borettslag. Siden jeg er nyinnflyttet syns jeg det er flaut å melde fra til borettslaget og enda verre å banke rundt på dører å være hun sure dama. Men syns det er ille at det er sånn nesten hver dag og til og med søndager som hviledag og helligdag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vet som sagt ikke hvem det er som spiller musikk. Om det er over eller under meg eller ved siden av meg eller på skrå. Alternativet måtte da være å gå å ringe på hos alle sammen og spørre om det er de 

Problemet da er jo at de kan nekte for det! Så ville tatt det med styret eller politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sett opp en plakat i oppgangen, eller få styret til å gjøre det, der det minnes om husordensreglene. Det skjer ofte her, og ganske ofte hjelper det også. Noen er rett og slett ikke vant til å bo tett med naboer, og kjenner ikke reglene. Selv om de er forpliktet til å sette seg inn i det. Noen nyinnflyttere undervurderer også hvor lytt det kan være. 

Anonymkode: 65b99...8ee

Det er en tavle for oppslag i blokken, men den tavlen er på vei til garasjeannlegget som ligger i motsatt ende enn inngangspartiet og ikke noe som man vanligvis ser når man går inn og ut inngangsdøren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du hører vel det når du står utenfor døren før du ringer på? 

Anonymkode: 3daf0...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er i Oslo i et ganske stort borettslag. Siden jeg er nyinnflyttet syns jeg det er flaut å melde fra til borettslaget og enda verre å banke rundt på dører å være hun sure dama. Men syns det er ille at det er sånn nesten hver dag og til og med søndager som hviledag og helligdag! 

Skjønner frustrasjonen din. Du skal ikke tenke på det. Lettere sagt enn gjort, men du er ikke venn med disse. Du har rett til å leve livet i ro uten støy til alle døgnets tider. Og helligdager kan de i verste fall få bot! Det er strengt ulovlig. Jeg ventet lenge selv som sagt, nettopp pga det du beskriver. Men her har vi bodd i mange mange år, og har aldri klaget på en eneste nabo i litt liv. Så jeg tok til motmæle. Angrer ikke et sekund. De har tatt det til seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Problemet da er jo at de kan nekte for det! Så ville tatt det med styret eller politiet.

Åpne opp døren og si « nei, her spiller vi ikke musikk « ? Ja, i teorien kan de det, eller rett og slett bare si de gir faen. Da kontakter man styret eller politiet. 

Anonymkode: 3daf0...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er selv i styret i vårt borettslag og må si at jeg synes det er rimelig spesielt å si ifra til styret først. Man bør vel kunne først ta det opp med naboen og dersom det ikke blir bedre ta det med styret. Politiet hadde jeg ringt om jeg hadde gitt beskjed mange ganger. Må jo gå an å prate med folk!

Anonymkode: 94476...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...