AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #21 Skrevet 22. januar 2023 Har du noen dommer på deg? Bøter? Anonymkode: 1c0b9...71b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #22 Skrevet 22. januar 2023 https://www.ntnu.no/studier/opptak/politiattest Se her, der finner du hvilke paragrafer som gir merknad på politiattest ifm studiet. Anonymkode: 78357...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #23 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har du noen dommer på deg? Bøter? Anonymkode: 1c0b9...71b Bot fra 2017 for kroppskrenkelse (dyttet en eks, han fikk bot for grov kroppskrenkelse) men ellers ingenting. Anonymkode: b3d3b...c8e
Gjest Hottentått Skrevet 22. januar 2023 #24 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Når man drikker så mye at man kjører bil med promille. Anonymkode: c8e84...e29 Det var vel ikke det ts hadde gjort? Ts sier han måtte levere inn sertifikatet fordi naboen mente han drakk for mye. Det henger ikke på greip. Det er ikke forbudt å drikke. Er heller ikke forbudt å være alkoholiker.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #25 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): https://www.ntnu.no/studier/opptak/politiattest Se her, der finner du hvilke paragrafer som gir merknad på politiattest ifm studiet. Anonymkode: 78357...8f0 Ser at de innhentet barneomsorgsattest på NTNU og denne har jeg allerede fått godkjent ifbm vikariat og prøverørsbehandling så da går det nok greit Anonymkode: b3d3b...c8e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #26 Skrevet 22. januar 2023 Dette henger ikke på greip. Er du straffedømt eller ikke? Bøter, forelegg, fengsel, inndratt førerkort? Har du vært under tvungen behandling eller ikke? Om du har vært på fylla er du ikke straffedømt, med mindre du er dømt for noe kriminelt. Bevise din edruelighet? Det er ikke noe som heter, med mindre du er dømt eller er prøveløslatt. (bevisbyrden ligger uansett hos påtalemyndigheten?) Anonymkode: 3a6fa...167
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #27 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bot fra 2017 for kroppskrenkelse (dyttet en eks, han fikk bot for grov kroppskrenkelse) men ellers ingenting. Anonymkode: b3d3b...c8e Kjenner ikke til regelverket for sykepleiere, men dersom det kreves uttømmende politiattest vil i hvert fall dette stå på attesten din. Altså boten for kroppskrenkelse, ingenting annet av de tingene du nevner. Da regner jeg med at det faktisk var bot du fikk, altså ikke bare et forenklet forelegg. Dette betyr sannsynligvis ikke at du ikke kan jobbe som sykepleier, men muligens at det må tas en vurdering av om du er skikket (eller liknende). Jeg synser litt på bakgrunn av min egen jobb, der jeg innimellom får tilsvarende saker (gjelder annet yrke som også krever politiattest og der vedkommende skal jobbe med mennesker). Vi som skal godkjenne blant annet basert på politiattest, vil normalt be om innsyn i dom og deretter ta en individuell vurdering i hvert enkelt tilfelle. Tenker derfor jeg ville kontaktet skolen for å høre med dem. Anonymkode: 1c0b9...71b
Tomas77 Skrevet 22. januar 2023 #28 Skrevet 22. januar 2023 13 minutter siden, Hottentått said: Det var vel ikke det ts hadde gjort? Ts sier han måtte levere inn sertifikatet fordi naboen mente han drakk for mye. Det henger ikke på greip. Det er ikke forbudt å drikke. Er heller ikke forbudt å være alkoholiker. Det er ikke forbudt men du kan miste lappen for det. Juridisk minefelt dette og en plage når man jobber i rusomsorgen. Lege gir beskjed til politi om bekymring, politi inndrar førerkort. Det er få som vet at dette skjer men vi måtte opplyse om det da jeg jobbet som ruskonsulent og det var stoppen på mang en henvisning. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #29 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette henger ikke på greip. Er du straffedømt eller ikke? Bøter, forelegg, fengsel, inndratt førerkort? Har du vært under tvungen behandling eller ikke? Om du har vært på fylla er du ikke straffedømt, med mindre du er dømt for noe kriminelt. Bevise din edruelighet? Det er ikke noe som heter, med mindre du er dømt eller er prøveløslatt. (bevisbyrden ligger uansett hos påtalemyndigheten?) Anonymkode: 3a6fa...167 Da har du ikke så god oversikt over førerkortsaker i rusbehandling der mye handler om å bevise edruelighet isforhold til førerkort. Jeg har fått en bot for kroppskrenkelse i 2017 og det er hele min kriminelle karriere. Jeg dro frivillig i rusbehandling fordi jeg drakk for mye, i forbindelse med dette ble det meldt bekymringer til politiet angående førerkort + alkoholinntak. I rusbehandling ble førerkortet automatisk inndratt og jeg søkte om å få tilbake dette etter endt behandling. Jeg har siden dette vært tørrlagt og skal nå begynne å studere. Anonymkode: b3d3b...c8e 3
Gjest Hottentått Skrevet 22. januar 2023 #30 Skrevet 22. januar 2023 Tomas77 skrev (21 minutter siden): Det er ikke forbudt men du kan miste lappen for det. Juridisk minefelt dette og en plage når man jobber i rusomsorgen. Lege gir beskjed til politi om bekymring, politi inndrar førerkort. Det er få som vet at dette skjer men vi måtte opplyse om det da jeg jobbet som ruskonsulent og det var stoppen på mang en henvisning. Det er forskjell på at en lege melder bekymring enn en nabo vel. Aldri hørt om at man mister sertifikatet fordi naboen mener man drikker for mye.
Gjest Hottentått Skrevet 22. januar 2023 #31 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Da har du ikke så god oversikt over førerkortsaker i rusbehandling der mye handler om å bevise edruelighet isforhold til førerkort. Jeg har fått en bot for kroppskrenkelse i 2017 og det er hele min kriminelle karriere. Jeg dro frivillig i rusbehandling fordi jeg drakk for mye, i forbindelse med dette ble det meldt bekymringer til politiet angående førerkort + alkoholinntak. I rusbehandling ble førerkortet automatisk inndratt og jeg søkte om å få tilbake dette etter endt behandling. Jeg har siden dette vært tørrlagt og skal nå begynne å studere. Anonymkode: b3d3b...c8e Dette er masse ny informasjon du ikke delte istad. Dette henger selvfølgelig på greip. Du la det frem som at naboen syns du drakk for mye og dermed mista du førerkortet. Alt du forteller nå gir en helt annen mening. Vil ikke tro du ikke kan jobbe som sykepleier fordi du selv har lagt deg inn for avrusning. Du blir også sikkerhetsvurdert gjennom hele sykepleierstudiet, akkurat som alle andre. Ved bekymringer under studiet blir det vurdert fortløpende om du er egnet eller ikke. Men det er veldig vanlig at mennesker som har gjennomgått diverse ting ønsker å jobbe for å hjelpe andre.
Tomas77 Skrevet 22. januar 2023 #32 Skrevet 22. januar 2023 2 hours ago, Hottentått said: Det er forskjell på at en lege melder bekymring enn en nabo vel. Aldri hørt om at man mister sertifikatet fordi naboen mener man drikker for mye. Det har sannsynligvis gått via helse.
Stormur Skrevet 22. januar 2023 #33 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da har du ikke så god oversikt over førerkortsaker i rusbehandling der mye handler om å bevise edruelighet isforhold til førerkort. Jeg har fått en bot for kroppskrenkelse i 2017 og det er hele min kriminelle karriere. Jeg dro frivillig i rusbehandling fordi jeg drakk for mye, i forbindelse med dette ble det meldt bekymringer til politiet angående førerkort + alkoholinntak. I rusbehandling ble førerkortet automatisk inndratt og jeg søkte om å få tilbake dette etter endt behandling. Jeg har siden dette vært tørrlagt og skal nå begynne å studere. Anonymkode: b3d3b...c8e At du har selv lagt deg inn på avrusing er ikke en straffesak. En mistanke om promillekjøring gjør selvsagt heller ikke at du blir oppført i strafferegisteret. Brudd på Legemiddelloven føres i vandel. Har du fått tilbake førerkortet?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #34 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har jobbet som vikar i barnehage mens jeg tar opp fag (i fjor sommer) og fikk da en godkjent uttømmende politiattest å levere hos de. Men de vil kanskje ha en mer grundig på studie? Ts Anonymkode: b3d3b...c8e Du skal da ikke jobbe i barnehage med en dom for kroppskrenkelse på rullebladet ?! Nå MÅ det komme uttømmende politiattester ved ansettelse i sfo eller barnehage. Anonymkode: 39fce...69a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #35 Skrevet 22. januar 2023 Ei venninne av meg hadde i alle fall noe på rullebladet fra ungdommen pga rusmidler, det hindret henne ikke i å få jobb som vernepleier nå i voksen alder. De måtte også ha politiattest. Rus er vel ikke spesielt bra å ha på papiret, mtp medisiner. Men det gikk i alle fall bra. Anonymkode: 368eb...2b4
Gjest Hottentått Skrevet 22. januar 2023 #36 Skrevet 22. januar 2023 Tomas77 skrev (23 minutter siden): Det har sannsynligvis gått via helse. Ja det har jo kommet mer info nå fra ts som henger mer på greip!
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #37 Skrevet 22. januar 2023 Hottentått skrev (4 timer siden): Hæ? Når ble det ulovlig å drikke mye alkohol? Det er et rusmiddel og tegn på avhengighet. Noe som ikke er forenelig med medikament håntering Anonymkode: 8f0bd...59f
Gjest Hottentått Skrevet 22. januar 2023 #38 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er et rusmiddel og tegn på avhengighet. Noe som ikke er forenelig med medikament håntering Anonymkode: 8f0bd...59f Det er fremdeles ikke ulovlig å drikke alkohol. Det er heller ingen krav om å være avholds for å ta sykepleierutdanning.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #39 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skal da ikke jobbe i barnehage med en dom for kroppskrenkelse på rullebladet ?! Nå MÅ det komme uttømmende politiattester ved ansettelse i sfo eller barnehage. Anonymkode: 39fce...69a Vet du i det hele tatt hva kroppskrenkelse er? Ganske stor forskjell på kroppskrenkelse og andre paragrafer som omhandler vold. I teorien kan man være på vinkveld og dytte en beruset venninne ned i sofaen og hun kan anmelde deg for kroppskrenkelse fordi du krenket hennes kropp. Det er IKKE det samme som «å være voldelig». I mitt tilfelle fikk jeg en bot på 4000kr og dette er den aller mildeste sanksjonen man kan få. Slike ting forsvinner også fra rullebladet etter 3 år fordi det ikke er et alvorlig lovbrudd. Dersom man f.eks mishandler noen er det langt mer alvorlig og går under andre paragrafer. Anonymkode: b3d3b...c8e 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå