AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Begynner på sykepleiestudiet i høst og er litt nervøs nå fordi man må levere vandelsattest ved studiestart. I januar 2020 fikk jeg to merknader hos politiet (bekymringsmeldinger pga alkoholinntak), som førte til at førerkortet mitt ble inndratt. Siden det har jeg gjennomført behandling, ikke rørt alkohol siden, og fått tilbake lappen med godkjenning av politiet. Jeg har også fått godkjent politiattest i forbindelse med prøverørsbehandling i fjor høst. Er det noen som vet om dette vil ha noe å si for studie / politiattesten i forhold til dette? 🥺 Jeg fikk også en bot for kroppskrenkelse i 2017. Anonymkode: b3d3b...c8e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 Ja det vil garantert ha noe å si for studiene dine. Det er forskjell på hvilken politiattest som skal til de forskjellige instansene. Bekymringsmelding pga alkohol og samme med kroppskrenkelse kan begge være utslagsgivende Anonymkode: 7b988...39a 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 De vil vurdere din politiattest siden den har en merknad. Mest sannsynlig vil du få en samtale på høyskolen om dette. Alle kan gjøre feil i livet, og dine feil ligger litt tilbake i tid så du kan vise til at du har skikket deg. Anonymkode: 22456...a97 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 På en utvidet politiattest vil dette komme frem. Rus og kroppskrenkelse kan føre til at du blir utelukket fra studiet Anonymkode: 582f9...76c 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 Jeg forstår ikke helt. Hvem sendte inn bekymringsmelding til Politiet? Og hvordan medførte dette inndragelse av førerkortet? Anonymkode: 77fd2...a09
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 Vil tro politiet kan svare på dette. De har veiledningstelefon som er åpen et par ganger i uka. Hva med å ringe dit for å forhøre deg? Anonymkode: 464a0...652 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 Jeg har lest om dette på ulike grupper på Facebook og det er en sykepleier som kom direkte fra fengsel og inn på studie som ble godkjent. Leste også om en annen med ulike narkotikadommer som fikk en «blank» politiattest uten merknader å sende inn. Virker som det er forskjellig fra sted til sted Anonymkode: b3d3b...c8e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): På en utvidet politiattest vil dette komme frem. Rus og kroppskrenkelse kan føre til at du blir utelukket fra studiet Anonymkode: 582f9...76c Har ingen dommer med rus. En nabo sendte inn en bekymringsmelding til politiet og de ba meg derfor vise til ny helseattest fra politiet for å få godkjent vandel og edruelighet Anonymkode: b3d3b...c8e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 Kjedelig å måtte belage seg på ny politiattest hver 3. mnd hos en arbeidsgiver. Hver gang man bytter jobb så blir det krevd. Anonymkode: d028d...427
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ingen dommer med rus. En nabo sendte inn en bekymringsmelding til politiet og de ba meg derfor vise til ny helseattest fra politiet for å få godkjent vandel og edruelighet Anonymkode: b3d3b...c8e Førerkortet blir vel ikke inndratt uten en dom/vedtak? Anonymkode: d028d...427
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjedelig å måtte belage seg på ny politiattest hver 3. mnd hos en arbeidsgiver. Hver gang man bytter jobb så blir det krevd. Anonymkode: d028d...427 Jeg har jobbet som vikar i barnehage mens jeg tar opp fag (i fjor sommer) og fikk da en godkjent uttømmende politiattest å levere hos de. Men de vil kanskje ha en mer grundig på studie? Ts Anonymkode: b3d3b...c8e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #12 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Førerkortet blir vel ikke inndratt uten en dom/vedtak? Anonymkode: d028d...427 Det ble inndratt da jeg ikke kunne levere helseattest som ikke viste høyt inntak av alkohol. Anonymkode: b3d3b...c8e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #13 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har jobbet som vikar i barnehage mens jeg tar opp fag (i fjor sommer) og fikk da en godkjent uttømmende politiattest å levere hos de. Men de vil kanskje ha en mer grundig på studie? Ts Anonymkode: b3d3b...c8e Nei, det er tilsvarende politiattest som du har levert til arb.giver. Lykke til med viktige studier Anonymkode: b1f84...1a0 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #14 Skrevet 22. januar 2023 Jeg er en som jevnlig må levere inn uttømmende politiattest i jobb. Jeg har 4 fartsbøter fra før jeg begynte i denne jobben. De kommer ikke frem på attesten. Var ingen dom på dette siden jeg betalte bøtene med en gang. Jeg ser du skal søke sykepleier og det må du vise til edruelighet, noe attesten ikke vil fremvise. Mitt råd er å høre med skolen og hvordan de stiller seg til attesten du kan fremvise. Anonymkode: bea97...817
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #15 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det er tilsvarende politiattest som du har levert til arb.giver. Lykke til med viktige studier Anonymkode: b1f84...1a0 Ok, så bra. Tusen takk Anonymkode: b3d3b...c8e
Gjest Hottentått Skrevet 22. januar 2023 #16 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har ingen dommer med rus. En nabo sendte inn en bekymringsmelding til politiet og de ba meg derfor vise til ny helseattest fra politiet for å få godkjent vandel og edruelighet Anonymkode: b3d3b...c8e Hæ? Når ble det ulovlig å drikke mye alkohol?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #17 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det ble inndratt da jeg ikke kunne levere helseattest som ikke viste høyt inntak av alkohol. Anonymkode: b3d3b...c8e Her har du enten misforstått noe, eller utelatt informasjon. For det du sier henger ikke på greip. Anonymkode: 5feb4...491 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #18 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her har du enten misforstått noe, eller utelatt informasjon. For det du sier henger ikke på greip. Anonymkode: 5feb4...491 Jeg fikk et brev fra politiet der det stod at det var grunnlag for å tvile på min edruelighet (eller noe sånt), også stod det to notiser under med dato for innsendte bekymringsmeldinger (den ene fra naboen først også fra fastlegen). De ba meg derfor få en ny og oppdatert helseattest fra fastlege isforhold til rusmidler og alkohol. Denne klarte jeg ikke å fremlegge da blodprøver viste overforbruk av alkohol. Jeg dro også i behandling rett etterpå og der ble førerkortet inndratt. Måtte ta blodprøver i 6 mnd og fikk førerkortet tilbake. Kom kanskje ikke helt frem i «kortversjonen» Anonymkode: b3d3b...c8e 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #19 Skrevet 22. januar 2023 Hottentått skrev (8 minutter siden): Hæ? Når ble det ulovlig å drikke mye alkohol? Når man drikker så mye at man kjører bil med promille. Anonymkode: c8e84...e29 1
Andro Skrevet 22. januar 2023 #20 Skrevet 22. januar 2023 Vandelsattesten er først og fremst for å få oversikt over om du er tiltalt eller dømt for overgrep eller vold. Det du nevner er ikke med i noen attest. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå