Gå til innhold

Den russiske avhopperen Andrej, kan vi stole på han?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har vi grunn til å mistenke han for uærlige hensikter?

Han er oppgitt pga.han blir så veldig passet på. Han klager på maten, han er sur fordi han ikke får ringe til sine venner. Skikkelig misfornøyd med andre ord., han burde ha viktigere ting å tenke på akkurat nå skulle man tro?

Endret av Rødstrupa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel derfor han avhøres av PST?

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig kan vi ikke stole på han. Samtidig så er det jo slik at hvis det er ett snev av sannhet i det han forteller så kan vi ikke sende han tilbake, da vil han nok ikke leve lenge. 

Jeg tror han er en lykkejeger, som overdriver sin rolle stort for å sikre seg ett vestlig statsborgerskap, og en vestlig økonomi. 

• Liker 1
Gjest someone_here
Skrevet
Rødstrupa skrev (22 timer siden):

Selfølgelig skal vi ikkje stole på nynazist og krigsforbryter. 

Skrevet
someone_here skrev (11 minutter siden):

Det blir uansett interessant å få avdekket hva han står for og egentlig er for en person.

Skrevet

Tvilsomt.

• Liker 1
Skrevet
someone_here skrev (3 timer siden):

At han har kjempet i Ukraina gjør han ikke automatisk til en krigsforbryter. Ja han er omtalt som en leder, men han er det vi i Norge omtaler som en lagfører. Her til lands vil det si sersjant eller korporal. Altså helt nederst i befalshirakiet. Så vil nok ikke bli dømt bare på bakgrunn av at han har kjempet i Ukraina. Da må du langt høyere opp i hirakiet. Skal man kunne dømme han må man kunne bevise at han eller laget under hans ledelse har begått spesefikke krigsforbrytelser.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kjetil E skrev (20 timer siden):

At han har kjempet i Ukraina gjør han ikke automatisk til en krigsforbryter. Ja han er omtalt som en leder, men han er det vi i Norge omtaler som en lagfører. Her til lands vil det si sersjant eller korporal. Altså helt nederst i befalshirakiet. Så vil nok ikke bli dømt bare på bakgrunn av at han har kjempet i Ukraina. Da må du langt høyere opp i hirakiet. Skal man kunne dømme han må man kunne bevise at han eller laget under hans ledelse har begått spesefikke krigsforbrytelser.

Han kan bli dømt for forbrytelser han har begått i Ukraina.

Ikke alle forbrytelser er krigsforbrytelser, men alle krigsforbrytelser er forbrytelser.

Jeg fikk Krekar-vibes da jeg først leste om saken. Han kan klart ikke returneres til Russland hvor han i verste fall risikerer døden, men han kan fint utleveres til Ukraina og dømmes der for forbrytelsene han begikk i Ukraina.

Jeg ser ikke for meg at han har noe i Norge å gjøre egentlig, men det er andre som avgjør.

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (6 minutter siden):

Han kan bli dømt for forbrytelser han har begått i Ukraina.

Ikke alle forbrytelser er krigsforbrytelser, men alle krigsforbrytelser er forbrytelser.

Jeg fikk Krekar-vibes da jeg først leste om saken. Han kan klart ikke returneres til Russland hvor han i verste fall risikerer døden, men han kan fint utleveres til Ukraina og dømmes der for forbrytelsene han begikk i Ukraina.

Jeg ser ikke for meg at han har noe i Norge å gjøre egentlig, men det er andre som avgjør.

Det har jeg da heller ikke protestert på, det jeg protesterte på er at enkelte som vedkommende jeg sitterte blant annet åpenbart mener at han automatisk er krigsforbryter. Det er det ingen automatikk i, men hvis han har begått forbrytelser eller beordret laget sitt til å gjøre det mot sivilbefolkning eller egne eller fiendtlige soldater så ja da er han en krigsforbryter. Men han er ikke automatisk en krigsforbryter bare fordi han har kjempet i Ukraina

Skrevet (endret)

Tydelig at ingen av journalistene som har skrevet om saken har vært i militæret.

I artikkel etter artikkel blir han beskrevet som "leder" i Wagnergruppen.

I militæret (og Wagner) er det tydelige kommandostrukturer, litt variasjon fra land til land og mellom avdelinger, men egentlig ganske likt overalt. Han var lagfører dvs leder for et lag, han hadde der befalet for 10-15 mann (trolig har dette variert noe med tap og reorganiseringer). En lagleder er typisk en korporal eller lignende, dvs bare såvidt over menig. 3-4 lag utgjør en tropp som styres av troppsbefal, 3-5 tropper utgjør et kompani som styret av kompanibefal og 5-6 kompanier utgjør en bataljon som styres av bataljonsbefal over der igjen har man regimenter, divisjoner og armeer. For hvert trinn har befalet høyere grad og ansvaret for flere folk. Å kalle han leder er omtrent som å si at den som leder kveldskiftet på McDonalds på Kløfta sitter i ledelsen for McDonalds. Sannsynligvis var det eneste han trengte for å få dette "lederansvaret" gjennomført førstegangstjeneste, kanskje enda mindre.

Jeg er heller ikke like dømmende mot han som endel andre, han er tross alt en som dro fordi han ikke ønsker å være endel av galskapen til Putin. Det er faktisk en positiv ting at det finnes russere som ikke ønsker å delta i krigen.

Endret av hraff
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Rødstrupa skrev (På 22.1.2023 den 15.23):

Han er oppgitt pga.han blir så veldig passet på. Han klager på maten, han er sur fordi han ikke får ringe til sine venner. Skikkelig misfornøyd med andre ord., han burde ha viktigere ting å tenke på akkurat nå skulle man tro?

Jeg har mistanke om at han sliter med PTSD og angst. Han har blitt jaktet på og skutt etter. Verdens kanskje største privathær på 50000 mann har han på dødslista.  Han har rett og slett ikke roen og oppfører seg veldig stresset.

Skrevet
Kjetil E skrev (4 timer siden):

Det har jeg da heller ikke protestert på, det jeg protesterte på er at enkelte som vedkommende jeg sitterte blant annet åpenbart mener at han automatisk er krigsforbryter. Det er det ingen automatikk i, men hvis han har begått forbrytelser eller beordret laget sitt til å gjøre det mot sivilbefolkning eller egne eller fiendtlige soldater så ja da er han en krigsforbryter. Men han er ikke automatisk en krigsforbryter bare fordi han har kjempet i Ukraina

Da er vi enige.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...