Whisky55 Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Jeg sliter litt med hva jeg skal gjøre og kan trenge gode råd.. For snart to uker siden, 3 uker og 2 dager etter fødsel, hadde jeg en nok så hard avføring som resulterte i stor mengder blod. Var usikker på hvor dette kom fra, men så det både har kommer fra åpent rift og fra vagina. Jeg hadde rift grad 2 etter fødsel og ble sydd både innvendig og noe utvendig. Jeg har nå et åpent sår mellom vagina og anus på ca 1,5/2 cm hvor det tidligere var sting før denne hendelsen. Jeg ringe både sykehus og helsestasjon etter 10 dagers tid, hvor de ga veldig forskjellige beskjeder. Sykehuset menet dette ikke var noe de trengte å se på og det måtte bare gå sin gang, mens jordmor på helsestasjon mente dette måtte følges opp siden det enda sildrer blod etter 1,5 uker (alt over telefon, så ingen har sett på dette). Det er ikke store mengder blod det er snakk om lenger, men det kommer stadig flekker friskt blod nå snart to uker etter riften oppstod og såret er enda åpent. Riften er ikke koblet til noen av åpningene, men er på en måte midt mellom. Det gjør ikke særlig vondt og har heller ingen problemer med å sitte, men plages av tanken på et det er et åpent sår der nede. Jeg lurer også på om noen av de innvendige stingene ble 'skadet' siden det kom blod vaginalt og har kommet friskt blod vaginalt i etterkant. Er dette noe jeg burde følge opp eller skal jeg gjøre som sykehuset sier og avvente og satse på at det gror av seg selv? Noen som har noe erfaring på dette? Vet de sier det kun er et lite vindu dersom man må sy å nytt, så vet ikke hvor vrang jeg slå meg for å få dette fulgt opp..
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 Det er infeksjonsfare i sår som kommer i daglig kontakt med avføring. Ville fått fastlegen til å se på det. Anonymkode: 9e7cb...0e0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 Huff, slet med det samme, men jeg ble anbefalt Laktulose eller lignende for å slippe dette problemet. Fikk ikke du anbefalt det? Anonymkode: 90df4...05a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 Kanskje de ikke gjør noe med sånt uansett men jeg ville krevd å blitt sett på i det minste. Anonymkode: 84152...385
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 Opplevd det samme selv. Vær så inderlig snill og ikke la det "gå seg til". En annen fare er at du blir vid som en låvedør nedentil og det er ikke noe kjekt. Var en lang prosess for meg å få det rekonstruert 6 år senere. Anonymkode: ffe8e...7a4 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Opplevd det samme selv. Vær så inderlig snill og ikke la det "gå seg til". En annen fare er at du blir vid som en låvedør nedentil og det er ikke noe kjekt. Var en lang prosess for meg å få det rekonstruert 6 år senere. Anonymkode: ffe8e...7a4 Enig. Er det noe man ikke skal la seg avfeie med så er det dette. Det er så innmari lett for dem å si "dette er innenfor normalvariasjonen" og "det går seg sikkert til", det er ikke de som skal leve med plagene. Anonymkode: c54d4...dbb
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 Bare dra til fastlegen så får du en vurdering, mye bedre enn å være kasteball. Anonymkode: 32245...bd9
flaxlodd Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 Whisky55 skrev (6 timer siden): Jeg sliter litt med hva jeg skal gjøre og kan trenge gode råd.. For snart to uker siden, 3 uker og 2 dager etter fødsel, hadde jeg en nok så hard avføring som resulterte i stor mengder blod. Var usikker på hvor dette kom fra, men så det både har kommer fra åpent rift og fra vagina. Jeg hadde rift grad 2 etter fødsel og ble sydd både innvendig og noe utvendig. Jeg har nå et åpent sår mellom vagina og anus på ca 1,5/2 cm hvor det tidligere var sting før denne hendelsen. Jeg ringe både sykehus og helsestasjon etter 10 dagers tid, hvor de ga veldig forskjellige beskjeder. Sykehuset menet dette ikke var noe de trengte å se på og det måtte bare gå sin gang, mens jordmor på helsestasjon mente dette måtte følges opp siden det enda sildrer blod etter 1,5 uker (alt over telefon, så ingen har sett på dette). Det er ikke store mengder blod det er snakk om lenger, men det kommer stadig flekker friskt blod nå snart to uker etter riften oppstod og såret er enda åpent. Riften er ikke koblet til noen av åpningene, men er på en måte midt mellom. Det gjør ikke særlig vondt og har heller ingen problemer med å sitte, men plages av tanken på et det er et åpent sår der nede. Jeg lurer også på om noen av de innvendige stingene ble 'skadet' siden det kom blod vaginalt og har kommet friskt blod vaginalt i etterkant. Er dette noe jeg burde følge opp eller skal jeg gjøre som sykehuset sier og avvente og satse på at det gror av seg selv? Noen som har noe erfaring på dette? Vet de sier det kun er et lite vindu dersom man må sy å nytt, så vet ikke hvor vrang jeg slå meg for å få dette fulgt opp.. Jeg hadde også åpen rift/sår pga sting som falt ut få dager etter fødsel. Fikk komme inn på gynekologisk avdeling på sykehuset til kontroll. De kunne ikke sy riften, fordi huden rundt hadde ikke klart å holde på stingene. De ville rett og slett falle ut igjen. Og mest sannsynlig irritere huden og såret. Det måtte gro innenfra og ut. Kom tilbake på kontroll 6 måneder etterpå, da kunne det også bestilles rekonstruksjon vis det trengtes. Noe som jeg ikke trengte, heldigvis grodd fint. Ville ha ringt gynekologisk avd på ditt sykehus, så noen kan se på det. Av fastlege fikk jeg beskjed at det var sykehuset jeg måtte kontakte. 1
Whisky55 Skrevet 23. januar 2023 Forfatter #9 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Huff, slet med det samme, men jeg ble anbefalt Laktulose eller lignende for å slippe dette problemet. Fikk ikke du anbefalt det? Anonymkode: 90df4...05a Ble ikke anbefalt det nei, men kjøpt inn nå! Ble aldri nevnt noe angående avføring, så regner litt med at det skulle gå helt fint og at det heller kun var "ubehagelig", men ikke skadelig..
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #10 Skrevet 23. januar 2023 Whisky55 skrev (48 minutter siden): Ble ikke anbefalt det nei, men kjøpt inn nå! Ble aldri nevnt noe angående avføring, så regner litt med at det skulle gå helt fint og at det heller kun var "ubehagelig", men ikke skadelig.. Typisk. Utrolig mangelfull informasjon om alt som har med underlivsskader, stell av sting, hva man kan forvente, når bør man søke hjelp, osv. Anonymkode: c54d4...dbb
Anonym6789 Skrevet 23. januar 2023 #11 Skrevet 23. januar 2023 Jeg fikk beskjed om å ringe barseltlf på sykehuset dersom jeg hadde noen plager det første året. Vet ikke om de har det på alle fødeavdelinger?
Whisky55 Skrevet 23. januar 2023 Forfatter #12 Skrevet 23. januar 2023 Anonym6789 skrev (1 time siden): Jeg fikk beskjed om å ringe barseltlf på sykehuset dersom jeg hadde noen plager det første året. Vet ikke om de har det på alle fødeavdelinger? Ringte til fødeavdeling som sendte meg videre til barsel, som ba meg ringe til gynoklinikken som sendte meg til en sykepleier som ba meg ringe fastlege og få henvisning dersom jeg skulle få noe ut av de 😅 1
Whisky55 Skrevet 23. januar 2023 Forfatter #13 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Opplevd det samme selv. Vær så inderlig snill og ikke la det "gå seg til". En annen fare er at du blir vid som en låvedør nedentil og det er ikke noe kjekt. Var en lang prosess for meg å få det rekonstruert 6 år senere. Anonymkode: ffe8e...7a4 Var hos fastlegen i dag og var beste scenario. Riften er ikke tilknyttet noen av hullene, så blir heldigvis ikke vid som låvedør 😂 men ble ikke anbefalt å gjøre noe og må bare la det gro siden det kun er overfladisk sår. MEN, endelig var det noen som det seriøst og tok ti minutter ut av dagen sin til å få sett på det, så nå har jeg en litt roligere sjel 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå