Gå til innhold

Husker dere i gamle dager da man trodde brunost var sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mens i dag vet vi at brunost er nesten som karamell.

Det er bra at kunnskap utvikler seg.

Anonymkode: ad076...1e2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Takk for at du opplyser oss om dette, var skikkelig nyttig 🤡

Anonymkode: 10e06...c56

• Liker 3
Skrevet

Det er fortsatt folk som mener at brunost er sunt. Selv mener jeg det ikke er farlig å spise brunost av og til. Man må ikke bli for fanatisk heller. 🤨

• Liker 2
Skrevet

Den hadde jern i seg før og det var anbefalt. Når har de byttet alt det ut med sukker, kan det virke som. ;) 

Anonymkode: e6087...bf4

• Liker 4
Skrevet

Joda, ikke super sunt, bare med litt mer nyttig næringsstoffer enn karamell da. Jern, kalsium og protein feks. Karamell er bare sukker. Kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: c0b18...37c

• Liker 4
Skrevet

Jeg husker at brunost ble regnet som sunt fordi den inneholdt jern. 

Jeg tenker fortsatt at noen brunostskiver i uka ikke er noe problem. Man får i seg kalsium om ikke annet. 

Anonymkode: 7b1ef...f2e

• Liker 2
Skrevet

Husket dere i gamle dager da vi kunne spise et variert kosthold uten å bli snakket nedlatende til for å ikke utelukkende spise 'sunt'?

Og ja, jeg setter 'sunt' i hermetegn - overfokus på 'sunt kosthold' er usunn ekstremisme. 

Anonymkode: abf28...923

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

På den tiden var nesten ingen overvektige.... 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Når egentlig? På 70- tallet visste vi at brunost var så og si karamell og det var ikke lov og sitte og lage kuler av brunost og mumse på hverdager på grunn av sukkeret. Det er også næring i brunost, spesielt var jern grunnen til at vi fikk det på brødskiva. 
i virkelig gamle dager ( som jeg ikke husker) var mest mulig næring sunt.

Husker du etter krigen da det ble anbefalt og gi ungene en sjokoladebit hver dag for og fete de opp? Og de ble sent på feriekolonien på sommeren for og bli fetet opp på statens regning? Vi har fått mer kunnskap, men det er mest tidene som har endret seg. 

Anonymkode: ae6f7...1ff

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil si at brunosten fremdeles er sunn. Den inneholder ikke bare viktige næringsstoffer (jod, fosfor, kalsium, kalium, vitamin ang B12, folsyre, magnesium, men også en god del mettet fett og protein.) Litt sukker, ja. Men skal litt til for å spise så mye som 100g. Altså, alt med måte. Når folk hører sukker, så må man ikke automatisk sette matvaren over på usunn-kategorien. 

Anonymkode: 14298...c45

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Sammenligner du de tynne ungene på 70 tallet som spiste litt brunost på brødskiva,men som løp og syklet overalt og lekte ute hele året og som fikk max 4 måltider om dagen, med dagens overvektige unger som har tilgang på mat og store godteriposer hele døgnet og som knapt går en meter ....? Tenker du da at det er brunosten som er problemet? 

Anonymkode: 9edd4...5b0

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Litt rart å tenke på hvor mye som er blitt usunt med årene, men allikevel var folk både slankere og friskere før. Nå øker overvekt, og folk her i landet bare blir feitere. Det beviser vel egentlig et par ting :1. Folk spiste usunt før også men med måte, snop, brus ol var forbeholdt helger og spesielle anledninger. 2. Folk var mer aktive nå enn før. Feks så måtte barn gå eller sykkler til skole eller fritidsaktiviteter i alle slags vær, i dag blir det sett på som krise og på grensen til omsorgssvikt. Vi gikk og syklet mer. Bilen ble bare brukt når vi måtte. Mer fysisk og tungt arbeid, nå er mye av dette erstattet med maskiner. Før i tiden hadde de ikke brukt for fancy treningssenter, de fikk trim og holdt seg i form helt gratis. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at folk ikke har råd til å trene for det er for dyrt med treningssenter🙄

Anonymkode: 601d5...baa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En avsporing men, jeg satt å så på Pippi Langstrømpe med minstemann her for noen få dager siden. Da bet jeg meg merke i at far til Pippi ble omtalt som stor og tykk.. han er jo en sylfide i forhold til det som blir omtalt som stor og tykk i dag.. 

Skrevet

Fint at jeg aldri har likt eller spist brunost, da.

Annonse
Skrevet

Husker du i gamle dager da røyking var kult og en trodde det var sunt?

Anonymkode: ca13c...dd6

• Liker 1
Skrevet

Brunost er oppskrytt..

Skrevet

Brunost innehold jern før. Da den ble laget i jerngryter. Det er det slutt på.

Anonymkode: 3086a...319

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for at du opplyser oss om dette, var skikkelig nyttig 🤡

Anonymkode: 10e06...c56

E8AH2EFVgAAkIcY.jpg

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Mens i dag vet vi at brunost er nesten som karamell.

Det er bra at kunnskap utvikler seg.

I gamle dager spiste man fisk og brunost flere ganger i uka og fikk i seg jod. I dag har vi så lave jodverdier at det anbefales tilskudd i svangerskapet for å hindre dårlig utvikling av hjernen. 
så du kan mene det du vil, men nevn tre andre matvarer som erstatter brunosten innhold av jod. 

Anonymkode: 12458...f63

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...