Gå til innhold

Strømregningen for desember var 1,5 ganger høyere enn vanlig, men jeg var knapt hjemme! Er ikke det rart 🧐😡

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner om jeg var hjemme, men….Halve måneden var jeg hos foreldrene mine. Vanlig strømregning er 800-900 og denne er på 1500. Hva kan være årsaken til dette? 

Anonymkode: c1074...f6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strømmen var helt ekstremt dyr i desember. Vi var hjemme, feiret jul med gjester og har 3 barn som dusjer ++ Vi sløste ikke, men strømmen kom på 7-8000! 

Anonymkode: 0e96e...fdc

• Liker 3
Skrevet

Følger du ikke med i tiden eller? Desember var en DYR mnd prismessig sett. Selvfølgelig blir der dyrt selv om du ikke er der å skrur opp varmen. Bruk hodet ditt og begynn å lese nyheter.  

Anonymkode: 5146a...5fd

• Liker 5
Skrevet

Du kan jo ikke se på prisen, du må se på forbruket i kwh. Selv om du bruker lite hjelper jo ikke det noe hvis prisen er høy.

Anonymkode: e1029...3d9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan jo ikke se på prisen, du må se på forbruket i kwh. Selv om du bruker lite hjelper jo ikke det noe hvis prisen er høy.

Anonymkode: e1029...3d9

Hvordan kan forbruket være høyt når man ikke er hjemme? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ved at det står på en del. Ganske logisk.

Anonymkode: af1d7...fe7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var forbruket i kwh høyere enn f.eks november da?

Vi hadde nesten like høyt forbruk i november og desember, men desember ble likevel mye dyrere.

Selv om du ikke var så mye hjemme, hadde du lite oppvarming på? Hos oss er det oppvarmingen som trekker mest, og vi senker den ikke hvis vi er borte en kveld. 

Anonymkode: c928c...859

• Liker 2
Skrevet

Har du spotpris? Eller har du en sånn tullete variabel avtale, så du alltid betaler mer for strømmen..?

Strømmen var dyrest i første halvdel av desember. Da var det både veldig kaldt og veldig, veldig høy strømpris. Så du rakk nok å svi av en god del strøm før juleferien.

Anonymkode: 64777...b84

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Var forbruket i kwh høyere enn f.eks november da?

Vi hadde nesten like høyt forbruk i november og desember, men desember ble likevel mye dyrere.

Selv om du ikke var så mye hjemme, hadde du lite oppvarming på? Hos oss er det oppvarmingen som trekker mest, og vi senker den ikke hvis vi er borte en kveld. 

Anonymkode: c928c...859

Oppvarmingen er ikke en del av strømregningen. Alt var av. Derfor skjønner jeg ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oppvarmingen er ikke en del av strømregningen. Alt var av. Derfor skjønner jeg ikke. 

Hmm ja viss du ikke betaler for varmvannsbreder (oppvarming av vann) eller varme fra panelovn/varmepumpe. Og du slo av alt av lys. Så må vell strømmen du brukte være fra kjøleskapet/fryser og div greier som drar litt strøm når de står på standby (tv,vaskemaskin,ruter,dekoder,klokker osv).

Anonymkode: 2345b...bac

• Liker 1
Skrevet

Du sier jo ikke et ord om antall kWh du var brukt i desember i 2022, og hvor mye kWh du pleier å bruke i måneden. Du får jo sjekke det, om kWh er unormalt høyt i forhold til samme periode i 2021 f.eks.

Anonymkode: 63ce9...04e

• Liker 4
Skrevet

Slutt å klag og Finn fram tallene og undersøk dem.

Forbruk november 2021

forbruk desember 2021

forbruk november 2022

forbruk desember 2022

Og så skriver du hvordan strømavtale du har. Først da kan noen hjelpe deg å se om dette er helt urimelig eller ikke. 

Anonymkode: 8c10b...0ed

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi strømmen var dritdyr i starten av desember.

Sjekk kilowattpris i desember i ditt område.

Altså, til og med nord-Norge fikk strømstøtte i desember, første og eneste gang så langt det har skjedd.

Maksprisen per kilowatt i nord-Norge var over 5 kr i starten av desember - garantert enda dyrere andre steder i landet.

Men strømstøtten blir regnet ut fra gjennomsnittspris, ikke hva strømmen koster når du bruker den.

Det ble veldig billig strøm i slutten av desember, så snittprisen endte vel opp på 2 kr eller noe…?

Det vil si at mesteparten av veldig dyre strømmen du brukte i starten av desember fikk du bare dekket en mindre del av i strømstøtte.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Er det forbruket som er høyere eller prisen som er høyere? Hvilken del av måneden var du borte? Var du borte i julen feks har du kanskje brukt mindre strøm når prisen var lavere enn strømstøtten? Var du hjemme i begynnelsen av desember da prisene var skyhøye? 

Anonymkode: 9dc2e...d59

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fordi strømmen var dritdyr i starten av desember.

Sjekk kilowattpris i desember i ditt område.

Altså, til og med nord-Norge fikk strømstøtte i desember, første og eneste gang så langt det har skjedd.

Maksprisen per kilowatt i nord-Norge var over 5 kr i starten av desember - garantert enda dyrere andre steder i landet.

Men strømstøtten blir regnet ut fra gjennomsnittspris, ikke hva strømmen koster når du bruker den.

Det ble veldig billig strøm i slutten av desember, så snittprisen endte vel opp på 2 kr eller noe…?

Det vil si at mesteparten av veldig dyre strømmen du brukte i starten av desember fikk du bare dekket en mindre del av i strømstøtte.

Altså, om snittprisen for desember ble f.eks 3 kr i din region;

Gir strømstøtte på 90 % av det over 70 øre. 
MEN - bare opp til gjennomsnittsprisen på 3 kr.

Så om strømmen koster f.eks 10 kr per kilowatt når du bruker den, får du likevel ikke dekket noe av de 7 kronene mer enn snittprisen.

Er kilowattprisen 10 kr når du bruker strømmen betaler du da:

Full pris for 70 øre

90 % av 2,30 kr = 23 øre

full pris for 7 kr

= ca 8 kr per kilowatt 

De månedene hvor det er veldig stor variasjon i strømprisen, som desember var, kan det slå veldig uheldig ut for forbrukeren.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er det forbruket som er høyere eller prisen som er høyere? Hvilken del av måneden var du borte? Var du borte i julen feks har du kanskje brukt mindre strøm når prisen var lavere enn strømstøtten? Var du hjemme i begynnelsen av desember da prisene var skyhøye? 

Forbruket er høyere og det ER rart. Jeg var borte den andre delen av måneden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så du var hjemme i den kaldeste og dyreste halvdelen av desember - ikke så veldig rart.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Da får du se på spesifisert forbruk da. 

Anonymkode: 46f52...a32

• Liker 1
Skrevet

1500 er jo ingenting. Nettleien er ofte det dyreste.

Anonymkode: 15ebf...ec3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvor mye høyere, og i forhold til hva? Desember i forfjor var ikke like kald her ihvertfal. Det er jo rart at regningen økte mer? Jeg hadde nesten samme forbruket ( kledde meg med ull inne og tok klutvask istedenfor dusj) og fikk bare dobbelt av vanlig, så fornøyd . Det er kjempe rart at regningen økte så lite når prisene var så høye og du brukte mer strøm. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...