AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Man skal forsørge ungene sine til de er ferdig med videregående. Det er 18 mnd for noen som er født i januar. NAV tilpasser ikke dette, annet enn i forhold til å kreve inn barnebidrag på vegne av barnet fra foreldre. NAV har så langt jeg vet ingen ordning for å støtte foreldrene til å ta seg av barna. Barnetrygden forsvinner, barnetillegg forsvinner, og barnepensjon forsvinner om en eller begge foreldrene er døde. Ungdommen er jo like dyr i drift siste halvdel av 2. klasse og gjennom hele 3. klasse, som det var. Barn av trygdede mister sin valgfrihet til å velge studiespes. For barn av trygdede er det ikke et reelt valg for å ta studiespes. De må ut å bidra? Eller kan barna søke bidragsforskudd fra NAV for i det hele tatt ha litt inntekt? Når de greier å tilpasse reglene for barnebidrag til skolerett, burde de ikke da også kunne tilpasse trygderegler til skolerett? Barnetrygd, barnetillegg etc. Hvirdan ordner folk seg? Anonymkode: 9c69c...deb
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 Når jeg blev 18 skaffet jeg meg en jobb. Det sammen med lånekassen klarte jeg meg fint. Jeg begynte å kjøpe mat som jeg ønsket men som mamma ikke kjøpte inn (det fantes annet å spise ass, var bare et valg). Jeg begynte også betale mer av mine utgifter, som drivstoff, telefon og klær. Tror ikke økonomien forandret seg noe særlig for mamma før jeg var ferdig med VGs og barnebidraget stoppet fra far og da måtte jeg betale litt "leie". Mamma var alltid åpen om økonomien og vi snakket mye om det. Anonymkode: 8bc38...dab
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 Nå er det uansett foreldrene sitt ansvar å forsørge barna sine. Når barnet er 18 år og går på VGS o normalt skoleløp så kan det selv søke om bidrag via Nav. Mitt barn er 19 år og har barnepensjon på over 9000 utbetalt i måneden til fylte 20 år. Dette fordi barnefar døde rett etter barnet fylte 18. Hvorfor skulle det være annerledes å for barn av enslige/trygdede å ta studiespes? Det finnes da alle typer retninger på VGS som alle kan ta aå lenge de har karakterer til det. Og har foreldrene så lav inntelt kan barnet få stipend via lånekassen. Anonymkode: f762e...4c0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 Jeg mistet nesten 9000 da barnet ble 18 og hadde fortsatt over ett år igjen på vgs. Jeg er ikke minsteufør, men jobbet mange år i et typisk lavtlønnet kvinneyrke før jeg ble syk, Betaler også over 4000kr i skatt, så har bare ca 24 000 utbetalt Og ja, en ung voksen koster. Hun får bare minstestipend på skolen pga min og far (som ikke har samvær) blir slått sammen og pga han tjener godt så har hun ikke krav på høyere stipend. Så hun får i underkant av 2000 i året av Lånekassen. Det er ikke nok til å dekke leie av påkrevd -MacBook engang (hun krysser av for at hun ville ha skole-pc, men fikk beskjed at pc gikk ikke an på kunst og design-linja, det måtte være Mac) så hver desember (perfekt før jul….) så har det kommet regning fra fylkeskommunen på 3400kr for leie av Mac. I tilkegg var utstyrslisten lang som et vondt år, og det ble mange tusen å betale Nå så får hun 4000 i bidrag inn på kontoen sin fra far. Jeg krever ikke noe av de pengene, men hun må betale mere til personlig bruk selv. Sånn som busskort, legetimer, bøker (hun er en lesehest), linser. Likedan hvis det er noe merkeklær hun har lyst på, eller kino og sånt med venner. Hun betaler ikke noe for mat (med unntak av snop og sånt hun får lyst på, eller hvis hun ikke gidder å smøre matpakke en dag og kjøper noe i kantina). Hun må rett og slett ta større ansvar over eget forbruk. Det er ikke sånn at hun aldri får penger av meg, hvis hun skal på helgetur med venner så vippser jeg litt. Likedan så får hun litt ekstra til å kjøpe julegaver, og hvis hun trenger nye klær. Men da får hun det som vanlige klær ville ha kostet, så legger hun i resten selv. Feks så betaler jeg for hva ei bukse på hennes ville ha kostet, så betaler hun mellomlegget for den levisbuksa hun har lyst på. I tillegg så krever jeg at hun setter av 500kr til sparing hver måned, det samme som jeg alltid har gjort. Hun er heldigvis ganske fornuftig, røyker eller snuser ikke, og jeg har vært åpen om hvor dyrt strøm, mat og rente er nå, så hun murrer ikke over at det er litt kjølig inne. Tar på seg ull og krever ikke at det skal være så varmt at hun kan gå i topper. Hun dusjer ofte på treningssenteret og vasker håret der og tar heller kortere dusjer hjemme (vasker ikke håret hver dag). Hun elsker å ta et bad i badekaret, men vi har blitt enige om en dag i uka. Nistemat nesten hver dag. Og hun har endelig forstått at det ikke er ok å sette på vaskemaskinen med 3 plagg inni bare pga favrttbuksa trenger en vask. Tørketrommel er nå bare til sengetøy og håndklær. Hun er egentlig russ nå til våren (tar almenn påbygg) men heldigvis så er hun i en stor vennegjeng som har bestemt seg for å ikke være russ pga de er i mot hvordan russetiden har endret seg i ei negativ retning med grupperinger og utestengelse, og de synes russetiden har blitt ei gullgruve for kommersielle aktører som tjener millioner på ungdommer. Akkurat den kjenner jeg at jeg er skikkelig stolt over. Jeg er helt enig, men har ikke sagt noe da jeg ikke ville være negativ hadde hun ønsket å være russ. I stedet så skal de reise ei uke til Hellas etter at skolen er ferdig (så jeg holder på å spare uten at hun vet det sånn at jeg kommer til å dekke reise og opphold for henne som belønning for vitnemål og for at hun er så fornuftig og jobbe sammen med meg for å holde strømregningen nede) Men ja, det svei skikkelig at 9000 i måneden ble borte samtidig som det koster det samme å ha henne boende hjemme, i tilegg til de sjuke strøm og matprisene. Når det står i loven at man har pålagt forsørgeransvar så lenge barna går på Vgs så burde også alle tillegg som barnetrygd, barnepensjon, barnetillegg i uforetrygden osv vært gjeldende frem til ungene er ferdige med -Vgs. Jeg har en alvorlig fysisk sykdom og har ikke sjans å ta en ekstrajobb for å spe på uføretrygden. Man kan som ufør tjene en viss sum i året uten at trygden blir berørt, Hadde jeg vært frisk nok så ville jeg nok prøvd å øke inntekten. Sånn sett er far heldig som bare betaler 4000 i måneden og det er det. Men jeg er heldigere som bor sammen med henne, selv om det er tøft økonomisk Anonymkode: 81431...f17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå