Gå til innhold

Noen som har vært i Auchwitz?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sikkert et merkelig spørsmål😅 vi skal til Krakow og mannen har veldig lyst til å dra til Auchwitz. Jeg er litt skeptisk, spesielt for å gå inn i gasskammeret. Er det noen som har vært der som vet om det er mulig å vente utenfor når gruppa skal inn der?😅 tror ikke jeg klarer det

Anonymkode: 433c1...5c7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er rom for alle slags følelser og ingen tvinger deg til å gå inn. Det er mulig å vente på utsiden. Det er likevel verdt turen inn.

Anonymkode: 46a49...c8c

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg kan ikke huske at det var noen gasskamre man kunne gå inn i der da jeg var der for 20 år siden, bare ruiner av dem.

Men ja du blir ikke tvunget til noe som helst.

PS. Det staves Auschwitz, det er en fortysking av Oświęzim (uttales omtrent Åsj-vien-zim), den lille polske byen som ligger like ved.

Anonymkode: b3592...176

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja. Et helt for jævlig sted. Noen polakker vil jevne det med jorden, men det vil også være feil.

Anonymkode: be63b...643

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke huske at det var noen gasskamre man kunne gå inn i der da jeg var der for 20 år siden, bare ruiner av dem.

Men ja du blir ikke tvunget til noe som helst.

PS. Det staves Auschwitz, det er en fortysking av Oświęzim (uttales omtrent Åsj-vien-zim), den lille polske byen som ligger like ved.

Anonymkode: b3592...176

Jeg har vært der to ganger og har vært inne i et gasskammer. Det er også ca 20 år siden. Det er en firkantet "betongkloss", man går en slak bakke ned for å komme inn og det ser ut som et dusjrom. Bare grå, våt, trist betong. Utenfor er det ovner, piper og de grønngråe "vanndammene".

Anonymkode: 46a49...c8c

• Liker 1
Skrevet

Dra til saltgruvene istedet. 

Auschwitz er bare plagede ånder, død og fordervelse. Gasskamrene vil brenne seg inn på netthinna di for alltid, og det vil bli en trist dag. 

• Liker 3
Skrevet

Var der for over 20 år siden, men det føles som igår. Sitter friskt i minne. Det gjør vondt, men jeg tenker det er et viktig sted å besøke. Man forstår ikke 2VK av å lese om det og se filmene. Auschwitz 1 er sterkt og ille nok, men Birkenau er ren nightmare fuel. Det er helt utrolig drøye saker.

Anonymkode: 755b2...a27

• Liker 5
Skrevet

Det går fint an å velge vekk delar av Auschwitz om du vil det.

Skrevet

De store gasskammerne som størsteparten ble drept i, er jevnet med jorden. Men det står igjen et slags kjellerrom som de brukte før de bygde de store kammerene, og dette kan man gå inn i. Men bare hvis man ønsker selv. Det er ikke særlig stort og man er ikke der lenge.

Anonymkode: 4adb7...ee4

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen!

ts🥰

Anonymkode: 433c1...5c7

Skrevet

Jeg gruet meg som bare det for å se på leirene, spesielt Birkenau. Men det var en veldig sterk opplevelse. Et inntrykk som setter spor i sjelen. Noe vi alle trenger å minnes om. Syns absolutt du skal ta en tur.

• Liker 5
Skrevet

Skolen min pleide å dra dit på fast klassetur i tiende , men de kan ikke lenger for ungdommen klarer ikke oppføre seg. 

Vi ble vist rundt sammen med andre turgrupper, og vi kunne velge selv hva vi ville se. 

Anonymkode: 48666...bb8

Skrevet

Det er sterke inntrykk. Du velger selv. Var der med "hvite busser" på 90-tallet og det var flere som valgte å vente utenfor. Jeg mener likevel at ALLE burde besøke disse stedene og ta inn over seg hvor jævlig vi mennesker kan være mot hverandre og vi har alle ansvar for at dette aldri skal skje igjen.

Anonymkode: bb07a...f0d

• Liker 5
  • Hjerte 1
Gjest takinova
Skrevet

Det anbefales - dette sorte kapittelet i Europas historie må aldri glemmes, og det å ha vært der vil gjøre deg til et fremtidig tidsvitne(alle de opprinnelige tidsvitnene er nå i ferd med å forsvinne).

Man trenger ikke besøke det lille gasskammeret som er igjen. 

Auschwitz er sterkt, men jeg syns personlig Ravensbruck var verre å besøke. Kvinne- og barneleir.

Skrevet
42 minutter siden, takinova said:

Det anbefales - dette sorte kapittelet i Europas historie må aldri glemmes, og det å ha vært der vil gjøre deg til et fremtidig tidsvitne(alle de opprinnelige tidsvitnene er nå i ferd med å forsvinne).

Man trenger ikke besøke det lille gasskammeret som er igjen. 

Auschwitz er sterkt, men jeg syns personlig Ravensbruck var verre å besøke. Kvinne- og barneleir.

I Ravensbruck er det et godt synlig merke i en murvegg på en av bygningene. Fikk fortalt av guiden at det stammet fra at en fangevokter hadde slengt en baby i veggen med all sin kraft. Holdt babyen etter beina og svingt den som er balltre rett i veggen. Det glemmer jeg aldri.

Anonymkode: 755b2...a27

Skrevet

Jeg gruet meg enormt. Men valgte å gjennomføre. Birkenau var egentlig det mest krevende, da vi var der på en iskald dag. Bare det å føle på hvordan jeg frøs tross en tykk dunjakke og mye ull, og så se brakkene der de måtte sove nesten uten klær. Og selv da vite at frost bare kom i tillegg til sult, mishandling, og sykdommer. 

Jeg mener vi har godt av å stå ansikt til ansikt med historien på den måten. Det å klare dette sett mot hva de som var der måtte gjennom er absolutt ingenting, og noe som gir deg en ny dimensjon av forståelse. 

Anonymkode: bcc7c...116

• Liker 1
Skrevet

Å se disse stedene og vite at det den dag i dag finnes folk som fornekter Holocaust… Jeg blir helt matt. 

Mennesket glemmer dessverre fort. Bare å se tilbake på folkemordene i feks Rwanda og Bosnia på 90- tallet. 

Beklager avsporingen😅

Anonymkode: 163ac...9e6

Skrevet

Vi var der med skolen. Før reiste vel 10. klasse med hvite busser, men så ble sånt avviklet noen år før vår tur. Vårt trinn samlet likevel inn penger og reiste i høstferien, og det er jeg glad for.

Det var tøft å se, men jeg er glad jeg har sett det. Det er umulig å ta innover seg hva som faktisk har skjedd der, selv når man har vært der, men det gjør virkelig inntrykk på en.

Vi besøkte Auschwitz, inkl. Birkenau, og saltgruvene. Anbefaler alt. Ikke alle ville se alt av Auschwitz, og det går helt fint. 

Moren min fulgte min søsters klasse, men faren min var ikke med da min klasse reiste. Samboeren min har heller aldri vært der. Vi har lenge snakket om at vi gjerne skulle tatt en tur til Krakow, som i seg selv var et fint sted, slik at de også får oppleve det. 

Anonymkode: ddd35...128

Skrevet
On 1/22/2023 at 5:11 PM, Motelvibes said:

Dra til saltgruvene istedet. 

Dra til begge deler. Både saltgruvene og konsentrasjonsleirene er verdt å besøke. Gamlebyen er også svært fin. 

Anonymkode: 9aa39...357

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...