AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Jeg delammer, da baby ikke får nok morsmelk. Men så leste jeg om at man kan øke produksjonen. Har delammet siden baby var 3-4 uker. Nå er han 16 uker. Hadde vært praktisk å kunne amme mer, men mulig det er for sent? Er noen pumper mer effektivt for slikt? Anonymkode: b7d70...785
Bruspulver Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 Mener å ha lest power-pumping er bra for å øke produksjonen
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 Jeg har ikke gjort det bevisst for å øke produksjonen, men jeg pumpet en del en kort periode for å ha ekstra og fryse ned. Da jeg sluttet med pumpingen fikk jeg mye brystspreng uten at barnet spiste mindre, så regner med det var pga økt produksjon. Er jo selvsagt litt vanskelig å si da man jo ikke vet hva som er i brystene og hvor mye barnet spiser. Men det er jo ved pumping/amming at man får i gang/øker produksjonen, så i teorien skal det vel være slik? Anonymkode: 52577...521
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 Man kan jo øke produksjonen ved amming så da bør det vel fungere med pumping? Selv om det ikke er like effektivt son amming. Anonymkode: 65b3c...4f4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 Jeg fullammet, så har aldri prøvd å pumpe for å øke produksjonen, men har hørt at det skal hjelpe ja Anonymkode: 62ddf...315
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg delammer, da baby ikke får nok morsmelk. Men så leste jeg om at man kan øke produksjonen. Har delammet siden baby var 3-4 uker. Nå er han 16 uker. Hadde vært praktisk å kunne amme mer, men mulig det er for sent? Er noen pumper mer effektivt for slikt? Anonymkode: b7d70...785 Jeg pumpet ikke, men kan anbefale deg å drikke iskalde vørterøl. Jeg fikk full pupp med en gang, og fullammet det 1. året. Gullet mitt hadde valker over alt, en skikkelig plugg, bare på melka mi. Anonymkode: 8f327...16b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 Jeg hadde ikke melkeproduksjon etter fødsel. De satt meg i gang med pumping etter at jeg hadde lagt barnet til brystet. Hver 3. time i begynnelsen. Fikk opp produksjonen nok til å fullamme innen 4-5 uker, tror jeg. Pumping hjalp definitivt. Jeg leide en veldig fancy en fra apoteket. Anonymkode: ea35b...323
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 Nå svarer jeg ikke på det du spør om, men trenger du å øke produksjonen? Det er ganske mye ekstra arbeid i å drive med pumping, i tillegg til amming og tillaging av MME. Har selv delammet og prøvde å både pumpe og bruke alle ammetriks for å øke produksjonen, men jeg hadde bare ikke nok melk. Nå i retrospekt er jeg egentlig glad for at ikke fikk til fullamming, for det at vi måtte ty til flaskemating gjorde at far var mye mer involvert og kunne ta halvparten av ansvaret. Delamming er veldig bra, babyen får det beste fra to verdener 👍 Anonymkode: 9fe8b...40f 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå svarer jeg ikke på det du spør om, men trenger du å øke produksjonen? Det er ganske mye ekstra arbeid i å drive med pumping, i tillegg til amming og tillaging av MME. Har selv delammet og prøvde å både pumpe og bruke alle ammetriks for å øke produksjonen, men jeg hadde bare ikke nok melk. Nå i retrospekt er jeg egentlig glad for at ikke fikk til fullamming, for det at vi måtte ty til flaskemating gjorde at far var mye mer involvert og kunne ta halvparten av ansvaret. Delamming er veldig bra, babyen får det beste fra to verdener 👍 Anonymkode: 9fe8b...40f Man kan jo pumpe og gi morsmelk på flaske i stedet for MME for eksempel Til TS: nei det er ikke for sent å øke melkeproduksjonen. Man kan gjøre det både med amming og pumping. Det er veldig mange gode tips på denne siden, spesielt litt lengre ned på siden er det gode råd som er aktuelle for deg: https://ammehjelpen.no/lite-melk/ Anonymkode: d68da...fbe
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 Å jadda. Jeg kjøpte meg pumpe for å lette på trykket når melka kom. Altså når man har blodsprengte pupper som kjennes så tunge at de skal løsne fra kroppen... Så jeg pumpa litt og litt for å få bort den verste sprengen..resultatet ble enda mere spreng og bryter som starta i halsen.. 😫 Så pumping vil jeg tro er effektivt for å øke produksjonen ja.. 🙄😄 Anonymkode: de1d9...7cc
Rucula Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 Ja, jeg hadde ikke nok melk med førstemann. Fikk opp melkeproduksjonen ved hjelp sv pumping sånn at jeg tilslutt pumpet ut 1,5 liter melk pr dag
Mandalorian Skrevet 22. januar 2023 #12 Skrevet 22. januar 2023 Har erfaring med begge deler, «for mye» melk med første, «for lite» melk med andre. Pumpet i tillegg til amming begge gangene av to forskjellige årsaker da seff😅 Men ja, det er fullt mulig å øke melkeprod. ved hjelp av pumping👍🏼🤗 Det kan være slitsomt å pumpe for å øke prod. men kan være så verdt det tilslutt. Anbefaler å pumpe hyppigere og korte økter, gjerne dobbelpumping hvis mulig. Noen har også god effekt av pumpe 10 min- 10 min pause- og så pumpe 10 min igjen, helst hver time i noen døgn(du simulerer «økedøgn) Slitsomt, men effektivt. Kan også anbefale nesespray med oxytocin(reseptbelagt, kan spørre fastlegen din) og så er det også virkningsfullt å pumpe en gang om natten(tullete slitsomt, jeg vet- men det øker prod. pga at reseptorene for prolaktin er mer responsive om natten)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå