Gå til innhold

Minstesats enslig ufør, hva gir minst skatt? Eie eller leie bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det fremstilles som gunstig å eie en bolig som ufør på minstesats, men er det egentlig det?

Hvor mye skatt betaler man som minstesats enslig ufør som eier av bolig vs er leieboer av bolig og når man ikke har noen gjeld andre steder? Og heller ikke har mer enn 15000,- på konto totalt ved årets slutt ved beregning av skattekortet?

(For enkelhets skyld holder vi ute ung ufør satsen i denne tråden.)

Anonymkode: c8e4b...7a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du bor i en kommune med eiendomsskatt er det litt mer ved å eie en veldig dyr bolig, men det gjør du vel neppe. Og da er det ikke formuesskatt heller, så da ser jeg ingen forskjell.

Anonymkode: c8d19...8a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du bor i en kommune med eiendomsskatt er det litt mer ved å eie en veldig dyr bolig, men det gjør du vel neppe. Og da er det ikke formuesskatt heller, så da ser jeg ingen forskjell.

Der tar du feil. Man får fradrag på skatten for rentene man betaler på lånet. Man får derimot ingenting på det man betaler i leie, så sånn sett lønner det seg å eie.

I området jeg bor i, betaler jeg også langt mindre i lånekostnader enn jeg ville betalt i leiekostnader (medregnet utgifter til vedlikehold)

• Liker 1
Skrevet
altflyter skrev (1 minutt siden):

Der tar du feil. Man får fradrag på skatten for rentene man betaler på lånet. Man får derimot ingenting på det man betaler i leie, så sånn sett lønner det seg å eie.

I området jeg bor i, betaler jeg også langt mindre i lånekostnader enn jeg ville betalt i leiekostnader (medregnet utgifter til vedlikehold)

Jeg leste «ikke har noen gjeld». Kanskje litt for fort, for jeg tenkte ingen boliggjeld.

Skrevet
altflyter skrev (2 minutter siden):

Nå er mitt spørsmål kun hvordan det vil slå ut på skattekortet, om en med minstesats ufør enslig eier en leilighet i en by eller ikke. 

Vil vedkommende betale mer skatt i prosent/tabell uten å eie bolig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er mitt spørsmål kun hvordan det vil slå ut på skattekortet, om en med minstesats ufør enslig eier en leilighet i en by eller ikke. 

Så lenge du har lån på boligen vil du mest sannsynlig betale mindre skatt. Er boligen nedbetalt, kan det påløpe eiendomsskatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om man eier en leilighet og har 1,8 mill i gjeld, og er minstesats enslig utfør. Og de øvrige nevnte faktorer i HI.

Betaler man mer skatt enn man ville gjort om man ikke hadde lånet og leiligheten?

Skrevet
altflyter skrev (Akkurat nå):

Så lenge du har lån på boligen vil du mest sannsynlig betale mindre skatt. Er boligen nedbetalt, kan det påløpe eiendomsskatt.

Jeg får ikke det til å stemme overrens med skattekalkulatoren. Der viser det at skatten blir lavere uten gjeld og leilighet.

Skrevet

1,8 mill i gjeld på minstesats er jo galskap!!!

Vil anta at man betaler mindre skatt pga fradraget for gjeldsrenter.

Anonymkode: 25755...6c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

1,8 mill i gjeld på minstesats er jo galskap!!!

Vil anta at man betaler mindre skatt pga fradraget for gjeldsrenter.

Anonymkode: 25755...6c1

Det er startlån.

Skrevet

Det vil alltid lønne seg å eie bolig. Man får trekt fra gjeldsrentene på boligen,  og selv om man må betale eiendomsskatt så vil den ikke måle seg med det man må betale for å leie tilsvarende sted. Ikke har man en sær utleier som prøver å stikke av med depositumet heller. Og sist, men ikke minst,  man har en trygghet i å ha et fast sted å bo hvor man kan gjøre som man vil, uten å risikere å flytte årlig / hvert tredje år.

Anonymkode: e9eb8...5ff

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får ikke det til å stemme overrens med skattekalkulatoren.

Da gjør du noe feil.

Uansett for min del.. å leie en bolig her koster 14.000 kr og nå betaler jeg 7.000 kr. 

Anonymkode: 8d637...8d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det vil alltid lønne seg å eie bolig. Man får trekt fra gjeldsrentene på boligen,  og selv om man må betale eiendomsskatt så vil den ikke måle seg med det man må betale for å leie tilsvarende sted. Ikke har man en sær utleier som prøver å stikke av med depositumet heller. Og sist, men ikke minst,  man har en trygghet i å ha et fast sted å bo hvor man kan gjøre som man vil, uten å risikere å flytte årlig / hvert tredje år.

Men nå er det ikke dette jeg spør om. Jeg spør om trekkprosent eller tabell blir lavere eller høyere om en på minstesats ufør eier en bolig med gjeld på 1.8 million sammenlignet med å ikke eie noe som helst.

Altså ang Skattekortet. Jeg spør ikke om de øvrige utgifter og fratrekk ved å eie og ved selvangivelsens innvirkning på kostnadene ved å eie bolig.

Jeg spør kun om skattekortet og om man betaler mer eller mindre skatt av uføretrygd (prosent eller tabell) basert på å ha et boliglån eller ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da gjør du noe feil.

Uansett for min del.. å leie en bolig her koster 14.000 kr og nå betaler jeg 7.000 kr. 

Anonymkode: 8d637...8d4

Det er IKKE det jeg spør om.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men nå er det ikke dette jeg spør om. Jeg spør om trekkprosent eller tabell blir lavere eller høyere om en på minstesats ufør eier en bolig med gjeld på 1.8 million sammenlignet med å ikke eie noe som helst.

Altså ang Skattekortet. Jeg spør ikke om de øvrige utgifter og fratrekk ved å eie og ved selvangivelsens innvirkning på kostnadene ved å eie bolig.

Jeg spør kun om skattekortet og om man betaler mer eller mindre skatt av uføretrygd (prosent eller tabell) basert på å ha et boliglån eller ikke.

Man betaler mindre skatt hvis man har boliglån så lenge man betaler renter av dette lånet. Det er ikke noe særegent bare fordi man har uføretrygd altså... Vi vet jo ikke hvor mye du har i gjeldsrenter,  men gjeldsrentene er fradrag på skattekortet slik at skatten blir lavere. Det er ingen slike former for fratrekk for en som bare leier samme boligen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...