AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #41 Skrevet 14. februar 2023 50 minutter siden, AnonymBruker said: Du skulle ikke hatt dyr! Anonymkode: cf480...286 Skal jeg tvinge katten til å være inne? Anonymkode: a7c40...af2 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #42 Skrevet 14. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Du skulle ikke hatt dyr! Anonymkode: cf480...286 Anonymkode: a7c40...af2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #43 Skrevet 14. februar 2023 Jeg hadde en katt som stadig stakk av og var borte flere måneder om gangen. Noen ganger kom han tilbake midt på vinteren, og en gang kom han vassende i snøen i -20C, når en som liksom hadde mye greie på katter sa at han sikkert hadde frosset i hjel. Han hadde pels som en bjørn om vinteren, helt annerledes enn de kattene som har vært for det meste inne hos meg om vinteren. Han tålte det selvsagt pga pelsen, og derfor er det individuelt for hver enkelt katt. Det kommer an på hvor mye de er ute, hvor kaldt det er der de bor, og hvor kaldt du har det inne også. Og muligens hva man forer med også. Mine er råforede, og den katten tror jeg levde av mus på flere gårder rundt huset vårt. Anonymkode: 2737f...227 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #44 Skrevet 14. februar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde en katt som stadig stakk av og var borte flere måneder om gangen. Noen ganger kom han tilbake midt på vinteren, og en gang kom han vassende i snøen i -20C, når en som liksom hadde mye greie på katter sa at han sikkert hadde frosset i hjel. Han hadde pels som en bjørn om vinteren, helt annerledes enn de kattene som har vært for det meste inne hos meg om vinteren. Han tålte det selvsagt pga pelsen, og derfor er det individuelt for hver enkelt katt. Det kommer an på hvor mye de er ute, hvor kaldt det er der de bor, og hvor kaldt du har det inne også. Og muligens hva man forer med også. Mine er råforede, og den katten tror jeg levde av mus på flere gårder rundt huset vårt. Anonymkode: 2737f...227 Ja, det er nok individuelt. Noen katter elsker vinter og snø: Anonymkode: a7c40...af2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #45 Skrevet 14. februar 2023 Tja, jeg har to puser, hvorav ene er slapp stuegris og den andre er "villkatt". Hun kommer inn for å spise noen ganger i døgnet, og vil gjerne ha litt kos (men helst ute, vil aldri være inne i mer enn 5-10 minutter og sover aldri inne). Har selvsagt muligheten til å være så mye inne hun vil, men hun vil aldri, sånn ble det bare fra den tiden hun begynte å få gå ut. Var litt nervøs i vinter da det har vært opptil -20 her og hun er ute så lenge av gangen, men det har vært null problem. Hun har skikkelig tykk pels, og virker ikke desperat etter å komme inn på morgenen eller lignende. Prøvde å tvangsholde henne inne, egentlig i flere omganger (både fordi det var kaldt og for å prøve å venne henne til det), men måtte gi opp gang på gang, klagemjauingen ville ingen ende ta 😅 Anonymkode: b0b0c...6c7 1
Minya Skrevet 14. februar 2023 #46 Skrevet 14. februar 2023 On 1/22/2023 at 11:49 AM, AnonymBruker said: Hvor lenge kan en katt være ute når det er mellom -1 til -6 grader, før de begynner å fryse? Anonymkode: fd31c...c10 Tja, det blir egentlig litt det samme svaret som på det gamle spørsmålet; "Hvor langt er et tau". Det kommer veldig an på katten, dens genetikk, hvorvidt det er lune steder tilgjengelig hvor katten kan ligge og ha det relativt lunt, og hvilken type kulde det er ute. Er det våt kulde, blir katten ikke bare kald, men også våt. Vår pels blir mye fortere kald enn tørr pels, våte poter kan forfryse mye fortere enn relativt tørre poter. Er det tørt (snølagt uten nedbør) trenger katten et sted å lune potene. Er det kaldt OG det blåser, kan de effektive kuldegradene være vesentlig lavere enn det gradestokken din viser, avhengig av hvor den henger, og er det fønvind kan det samme problemet som våt kulde komme inn i bildet. Er katten renraset Sibir, Maine Coon eller Norsk Skogkatt, tåler de vesentlig kaldere vær enn en standard veivesenets parkmiks fordi de har øredusker, tett underull og lang overpels, samt veldig lang pels rundt tåbønnene, så de holder varmen bedre og lenger enn katter med en annen pelstype. De tre rasene har også opprinnelse langt nord. Selv med en av de rasene i den genetiske bakgrunnen, kan katten være korthåret og ikke tåle kulda like godt, selv om de ofte tåler det bedre enn de kattene som har pinnkort pels. Selv de kattene som tilsynelatende er ute hele dagen/hele natta i minusgrader, går sjeldent rundt omkring, de legger seg vanligvis til innunder et sted for å holde varmen. Katter er ikke huskyer med så tett pels at de blir overopphetet av å ligge inne. De aller fleste katteraser og huskatter har hule pels-strå, som er mye bedre til å holde varmen ute enn å holde varmen inne. Det er gjerne derfor katter har en tendens til å ligge rett foran vedovnen om vinteren, i vinduskarmen eller i en solstråle hvis det er sol ute. I praksis er også katter skumringsdyr, så de er mest aktive i skumring og gryning, det vil si at de sover mesteparten av natta, så hvis de er ute hele natta, ligger de garantert og sover et sted, mens hvis de er ute på dagtid, finner de seg som regel også et sted å slappe av. Rent personlig lar jeg kattene våre gå ut om de vil, men vinterstid kommer de som regel inn etter en time eller to av egen vilje. Dvs, storebror gjør det (pinnkort pels, maks 1/2cm dyp), kullsøsteren hans (semi-langhåret, tykk underull og lang overull) vil bare snuse ut døra og så løper a inn i stua igjen fordi hun er en godværspus. Og hvis det er -10 grader eller lavere ute, sjekker jeg mye oftere om de vil inn igjen, nettopp fordi vi vet hvor lett katter får frostskader, og vi har ikke kattedør. For ordens skyld lar jeg dem ikke gå ut hvis det er under -20, da stepper hønemoren inn og sier nei. Gamlepus (hun ble 19) hadde 50% kortere ører enn normalt pga frostskader. Hun var hittekatt, jeg adopterte henne etter hun ble funnet og fanget inn av FoD en vinter. Da hadde hun alvorlige frostskader på begge ørene, begynnende frostskader på snuten og potene og en øyeinfeksjon. Hun hadde ikke gått veldig lenge ute den vinteren. Hun var semilanghåret med halvtett underull og tynn, men veldig lang overpels i forhold og var av litt samme ulla som minstesnupp; godværspus som ikke gikk ut med mindre det var minimum 17 plussgrader, lettskyet og vindstille. Vi pleide å si hun var selvvalgt innepus, for selv om hun ble tilbydt å gå ut hver eneste dag, valgte hun som oftest å bli inne. Storepus (han ble bare 9 ), også adoptert fra FoD, men født i fosterhjem. (mammaen hans hadde veldig klassisk NFC-utseende så vi tror hun kan ha vært minst halvt NFC) Han var korthåret, men hadde like lang underull som overpels, tett vegg-til-veggteppe-pels, og selv om han var korthåret så var pelsen nesten 5cm dyp de gangene veterinær måtte barbere litt. Han var ute i minst en time hver vinter, men aldri lenger enn det når det var kaldere enn -5, og når temperaturen nærmet seg -20 var han ofte bare utom for å snuse og kikke litt og skrapte på døra for å komme inn igjen etter ti minutter, da gikk han ikke ut igjen den dagen. Av min erfaring, med fire vidt forskjellige katter, så sover de mesteparten av dagen og mesteparten av natta, men er aller mest aktive mellom fem og ni om morgenen og mellom elleve og ett om kvelden/natta. 3
Chupacabra Skrevet 18. februar 2023 #47 Skrevet 18. februar 2023 On 1/22/2023 at 12:09 PM, AnonymBruker said: Tull og tøys, katter er ørkendyr og ikke skapt for å være ute over lengre tid i de nevnte temperaturene. Anonymkode: 97bb7...fdc Gjennomsnittlig nattemperatur i Sahara er -4 grader Celsius. https://www.livescience.com/why-do-deserts-get-cold-at-night.html
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #48 Skrevet 20. februar 2023 Ifølge kvinneguiden så skal katter helst aldri være ute, siden de er "ørkendyr". Og vi vet alle at dyr i ørkenen, verdens største inneområde, er nettopp inne. At det ofte er iskaldt i en ørken er ikke viktig. Skal katten være ute skal det være i en spesialdesignet innendørshage. Skal den på tur, må den ha bånd. For det er nemlig ingen forskjell på katter. En kattunge som har forvillet seg ut i -20 minus tåler det like dårlig som en katt som elsker å være ute. Pass på at du har stort hus og hold katten inne og aktiviser den Så, til den seriøse delen. Mine katter er stort sett ute uansett vær, spesielt på natten. Om jeg har de inne på natten står de bare og skraper på døren. De kommer inn om morgenen, sover til fire, går ut og kommer inn rundt ni. De bryr seg ikke om det er -5 eller +30. Så svaret er at det er veldig forskjellig fra katt til katt. Anonymkode: f3fd1...b93
n_97 Skrevet 21. februar 2023 #49 Skrevet 21. februar 2023 Jeg har en rescue fra Kragerø som har frostskader på ørene. Den har alminnelig huskattpels. Så de tåler ikke norsk sørlandsvinter. Mulig main coon / norsk skogkatt tåler lavere temperaturer.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #50 Skrevet 21. februar 2023 n_97 skrev (1 minutt siden): Jeg har en rescue fra Kragerø som har frostskader på ørene. Den har alminnelig huskattpels. Så de tåler ikke norsk sørlandsvinter. Mulig main coon / norsk skogkatt tåler lavere temperaturer. Jo det gjør de. Det er mange eksempel på det i tråden, det kommer an på hva slags vinterpels de har fått anlagt. Jeg hadde en katt som stadig var på lange turer, og han var borte i månedsvis på vinteren. En gang kom han vasende i snøen i -20C, helt uten frostskader. Og denne katten var så sky at han garantert ikke hadde vært inne hos noen, noe også pelsen hans viste. Har aldri sett så tykk pels på noen katt noensinne. Anonymkode: 2737f...227
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #51 Skrevet 21. februar 2023 Vår utepus får alltid tilbod om å kome inn om natta. Tar han inn når det er ca -6 grader uansett. Har bygd ein isolert katteboks på innsida av huset ute som er lun og vindtett. Som regel vil ikkje katten vere inne. Eg vil sei -10 grader er maks altså. Ikkje når det blåser. Det er heilt feil å tro at kattar kan vere ute heile året i sterk kulde, det stemmer ikkje. Det er mange kattar som fryser i hel. Anonymkode: 5060b...d61
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #52 Skrevet 21. februar 2023 Det finnes nå svært mange katteraser da, og de forskjellige tåler forskjellig. Katterasen din skriver du ingenting om i hovedinnlegget.... Det er STOR forskjell på hvilke temperaturer en norsk skogkatt og en Sphynx liksom....... Anonymkode: 97825...393 1
iNord Skrevet 21. februar 2023 #53 Skrevet 21. februar 2023 min katt har katteluke, og går inn og ut som den vil hele døgnet. På vinteren er han nesten bare inne, fordi han liker ikke snø og sterk kulde..men regner snøen vekk er han mer ute. På sein vår, sommer og tidlig høst er han nesten bare inne for å spise virker det som. Ellers lykkelig rundt her ute og lever kattelivet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå