Gå til innhold

Hvor mye kulde tåler en katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for svar, da holder jeg den inne mens jeg er på jobb. Om natten er den alltid inne :)

Anonymkode: fd31c...c10

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Katten bør ikke tvinges til å være ute på vinteren, med snø osv. La den komme den inn når den er kald, er det enkleste. Den vet best selv, og alle katter er forskjellige. Hold den inne når du ikke er hjemme, det er nok deg beste for den :)

Endret av CatPerson123
  • Liker 3
Skrevet

Så bra at du tar hensyn til pus og spør, bare synd at folk som ikke vet hva de snakker om svarer.. 

Det er mange katter som fryser ihjel hvert år. Folk snakker ikke om det, og de som gjør det er organisasjoner som jobber med hjemløse dyr. Jeg gjør det, har hentet inn døde dyr flere ganger. Ene katten måtte tines opp fra bakken med lunka vann i 5 litersdunker. 

Katter får lett frostskader på øretipper og på potene. Bare se på sidene til organisasjoner som omplassere, hvor mange dyr som mangler øretipper eller har såkalte "blomkålører" (ser kupert ut). 

Det du kan gjøre for pus er å stelle i stand ei varmekasse til de tilfellene h*n er ute og du ikke får tatt inn. Kanskje kommer ikke pus når du roper eller du må reise fort. En hvilken som helst kasse duger, lag et hul så h*n kommer seg inn og fyll med ullpledd/ høy. Så vet du at pus har et sted å trekke inn dersom det er behov 😊 

Anonymkode: 21a2b...a97

• Liker 6
Skrevet

Her er katten kun ute når jeg er hjemme og aldri på natta. Må ha kontroll på ham. Ser at han gjerne vil inn igjen i løpet av 1 time. På sommeren er han knapt innom. 

Anonymkode: f7bb8...474

• Liker 2
Skrevet

Poster svar anonymt siden jeg vet jeg vil få hat nå. Min er ute i -10. Katten tåler det fordi hun er vant til å være ute.

Hun nedstammer fra tykkpelsede gårdskatter, og klarer seg fint. Jeg vet hun har det bra, fordi hun beveger seg normalt, og maler straks hun kommer inn. Aldri observert skjelving eller forfrosne poter. Jeg kjenner på potene når jeg tar henne inn fra vinterkulda.

Jeg lar henne være ute når det er kaldt, men forkorter tiden til 3-4t når det er så kaldt som nå. Hun er utålmodig og ber om å få gå ut. Hadde hun holdt seg i ro, ville jeg selvsagt latt henne være inne, men hun trekker mot ytterdøren, også når det er -10. Hun er en katt, og får lov til å være fri. Jeg tar henne inn når jeg skal på jobb. det er 20t inne og 4t ute. Jeg har ikke dårlig samvittighet for dette. Det er hun som bestemmer her inne hos meg, uansett.

Anonymkode: 08984...3dd

• Nyttig 3
Skrevet

Da jeg var liten bodde jeg et sted der det jevnlig var -25 til -30. Foreldrene mine overtok på et tidspunkt en katt som vandret rundt i nabolaget. Vi fant aldri ut hvor den kom fra og den var litt halvvill, men den bodde hos oss i mange år.

Den katten var alltid ute om natta, den hadde en slags angst for å bli innesperret og gikk amok om den ikke ble sluppet ut om kvelden. Foreldrene mine prøvde å holde den inne på de kaldeste nettene, men det gikk bare ikke. Det endte med at vi rigget til en slags hule til den av ulltepper på en hagestol på verandaen, og der lå den og sov fornøyd hver morgen når vi sto opp.

Så jeg kan bevitne at katter kan klare seg i temmelig kaldt vær, men denne gikk mye ute hele året og utviklet sikkert vinterpels, og den hadde altså et sted å varme seg. Og ikke minst, den ville det selv.

Anonymkode: f6e3a...2bf

• Nyttig 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Da jeg var liten bodde jeg et sted der det jevnlig var -25 til -30. Foreldrene mine overtok på et tidspunkt en katt som vandret rundt i nabolaget. Vi fant aldri ut hvor den kom fra og den var litt halvvill, men den bodde hos oss i mange år.

Den katten var alltid ute om natta, den hadde en slags angst for å bli innesperret og gikk amok om den ikke ble sluppet ut om kvelden. Foreldrene mine prøvde å holde den inne på de kaldeste nettene, men det gikk bare ikke. Det endte med at vi rigget til en slags hule til den av ulltepper på en hagestol på verandaen, og der lå den og sov fornøyd hver morgen når vi sto opp.

Så jeg kan bevitne at katter kan klare seg i temmelig kaldt vær, men denne gikk mye ute hele året og utviklet sikkert vinterpels, og den hadde altså et sted å varme seg. Og ikke minst, den ville det selv.

Anonymkode: f6e3a...2bf

Denne katten var nok ikke klar over at den var et ørkendyr.

Anonymkode: a7c40...af2

• Nyttig 1
Gjest Spritzx
Skrevet
13 hours ago, Chupacabra said:

Så det finnes ikke ville katter i Norge mener du? Det finnes kattedyr som lever i langt kaldere områder.

Når hørte du sist at en katt i Norge frøs i hjel?

Det er stor forskjell på ville katter og de tamkattene som kommer fra sydlige strøk som er kjæledyr i norge. En løve ville neppe klart seg særlig bra i Sibir, selv om det lever andre kattedyr der. Pusene vi har som kjæledyr kan få frostskader på potene når det er for kaldt. At katter fryser ihjel er vel ikke akkurat sånt som blir slått opp i nyhetene 

Skrevet

Katten min er alltid ute på natta. Blir uansett sjelden 10 minus her i sør. Vi har katteluke inn til garasjen hvor den har seng :)

Anonymkode: 09e5d...c8a

Skrevet

Kommer jo an på hva katten er vant til. Har den vært mye ute tåler den mer enn om den er mest inne. De har et godt fettlag og pels som holder den varm. Vi har katteluke så våre katter kommer og går som de vil. Ofte ligger de i ly i garasjen. 

Anonymkode: 1e631...093

Skrevet
Chupacabra skrev (16 timer siden):

Du har fått to tullesvar allerede ser jeg.

Katter er skapt for å være ute og klarer seg helt fint denne temperaturen. Er de ute lenge vil de få tykkere pels.

Snakk med Dyrebeskyttelsen i Rogaland og hør hvor mange katter med frostskader de har fått inn og hvor mange katter de har funnet frosset i hjel. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Chupacabra skrev (17 timer siden):

Du har fått to tullesvar allerede ser jeg.

Katter er skapt for å være ute og klarer seg helt fint denne temperaturen. Er de ute lenge vil de få tykkere pels.

Ikke i norsk klima. Så kanskje 2 timer. Ikke mer.

Mennesker er skapt for å være ute de å med tanke på historien vår. Men ser da ikke oss uten klær i - 6. 

Ta ac deg sokkene og ta deg en gårtur barbeint på snøføre i 2 timer så merker du kanskje at potene til pusen ikke er lagd for kaldt klima 🤦‍♀️

Anonymkode: ed58f...1fa

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
16 hours ago, Chupacabra said:

Så det finnes ikke ville katter i Norge mener du? Det finnes kattedyr som lever i langt kaldere områder.

Det er ganske slemt å uttale seg sånn når man har null peiling, og det man sier kan gå negativt ut over et uskyldig dyr. 

Om du med ville katter mener hjemløse huskatter, så finnes de selvfølgelig, og mange av dem fryser i hjel hver vinter. Huskatten stammer fra et afrikansk kattedyr, så å argumentere med at feks gaupe finnes er jo ganske irrelevant. 

Det blir også jævla dumt å komme med anekdoter, og mene at alle katter derfor kan kastes ut i timesvis i minusgrader. «Min katt var ute i kulda hele tiden, den overlevde!». Å overleve er ikke det samme som å ha det bra, og du kan være heldig med at din katt har et sted å søke ly. 

Er så lei av folk som skaffer seg dyr uten å gidde å skaffe seg et minimum av kunnskapen man burde ha. Det er dyret som må lide for det. Blir så lei meg. 😨

Anonymkode: ab97d...197

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde det handlet om hunder så hadde det blitt ramaskrik tenker jeg.Men det er ikke så farlig med en katt...

Anonymkode: 5010f...835

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Chupacabra skrev (22 timer siden):

Nei, det er ingen ville katter i Norge. Huskatten klarer seg ikke over lengre tid i kulde. Og ja; katter i norge fryser ihjel om vinteren.

Anonymkode: 4849a...585

• Liker 3
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Min katt pleier å stikke av en del ganger i året, og er ofte borte i opp til 2-3 uker. Det kan godt være 10-15 minus, men ut skal den uansett :)

Jeg aner ikke hvor den er, men antar at den sover i garasjer, parkeringsanlegg eller boder rundt omkring i nabolaget. Den er ikke fryktelig glad i snø, men jaktinstinktet vinner til slutt.

Vi har katteluke så den kan komme hjem når den vil, men den vil bare ikke hjem før det har gått noen dager. Jeg tenker at det er bedre at katten får bestemme, enn at jeg skal tvinge den til å være inne.

Den får alltid ormekur etter å ha vært på langtur.

Anonymkode: 15de6...0f1

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har alltid vært skeptisk til å ha katten min ute om vinteren, men har hun hatt lyst så har hun fått lov. Da sjekker jeg jevnlig om hun vil inn igjen. Katten min var ute i to timer når gradestokken var 3-4 grader, og fikk begynnende frostskader på «haka» (i følge dyrlege) 🥺 Helt forferdelig…

Anonymkode: b8b1d...027

Skrevet

`Katter er ørkendyr og toler godt -6 grader OM det i tillegg ikke er vind og nedbør og katten er i skjult for slikt vær.

Anonymkode: 84a0b...ec5

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Svaret på det er MYE.

Ser noen her svarer at katten ikke skal være ute i mer enn 2 timer. Dette er tull.

Katten min var ute i en måned i fjor vinter, og i deler av tiden var det under 10 minusgrader.

Den ble tynn på denne måneden, men var ellers i fin form.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svaret på det er MYE.

Ser noen her svarer at katten ikke skal være ute i mer enn 2 timer. Dette er tull.

Katten min var ute i en måned i fjor vinter, og i deler av tiden var det under 10 minusgrader.

Den ble tynn på denne måneden, men var ellers i fin form.

Du skulle ikke hatt dyr! 

Anonymkode: cf480...286

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...