AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Jeg kjører i starten på med å redusere kalorier kraftig, mens jeg har moderat trening. Målet er å ligge på minus 0,5-1 kg i uka. Dette løpet tenker jeg å fortsette med, så lenge det går ganske greit, for så å intensivere treningen når det blir tyngre å ta av. Skal ned 30 kg, så ser på det som en langdistanse. Der jeg tar noen hvileskjær innimellom. Anonymkode: f2fb2...058
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 1 kg i uken høres mye ut hvis dette er et langtidsprosjekt. Fordelt på uken betyr det at du må ligge 1000 kcal under forbruket hver dag. Nå vet jeg ikke hvor mye du veier, og jo mer du veier jo enklere er det. Og det vil ofte være en dag innimellom hvor det er en bursdag, arrangement, jobbmiddag eller liknende. Jeg ville også vært obs på at feks cardio på mye underskudd vil også øke appetitten. Uansett, jeg ville satt meg (realistiske) delmål underveis - feks x antall kg frem til påske, sommerferie etc. Jeg vil også anbefale styrketrening hvis målet er ikke bare vektnedgang men også å stramme opp, fasong etc. Det gjør stryrketrening underverker spør du meg. Anonymkode: d92d9...bec
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 Første strategi må være å ikke høre på de som mener at å gå ned over 1 kg i uka er forferdelig. Anonymkode: 3086f...e1a 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 Skal «kun» ned fem kilo, så har en litt annen strategi. Ligger på mellom 200-500 kalorier minus om dagen som jeg kan variere med. Dvs. jeg kan kose meg med ett kakestykke i selskap eller spise en litt bedre middag i helgen. Jeg har kuttet treningen (styrke) da dette øker appetitten min, og gått over til kardio med lav intensivitet. Dvs jeg går minimum 1 times tur 6 dager i uken og holder meg på 10-15 tusen skritt om dagen. Dette er gjennomførbart, gir resultater og holder meg motivert under prosessen. Anonymkode: ebc7d...909
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 Min strategi har vært å gå hardt ut og få best mulig resultater og reduksjon fra start. Da er du som regel mest motivert. Utnytt dette. Så kan du etterhvert når du begynner å få resultater sakte justere ut for et langtidperspektiv og et nivå du ser for deg å kunne ligge på i årene fremover. Anonymkode: b2576...803
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 Det kommer litt an på hva som er grunnen til overvekten/hvor du får i deg for mye. Mitt hovedproblem var godteri. Maten ellers var sunn og i normale mengder. Så mitt mål var å kutte i godteriet. Så da spiste jeg så mye jeg ville av vanlig mat i starten for å ikke bli så fysen når jeg hadde kuttet ut godteriet. Etter et par uker kunne jeg kutte ned til normalt på maten også. Dette fungerte fint, men jeg skulle ikke ned så mye som deg. Jeg tenker at det er bra for motivasjonen å gå ned litt raskt, samtidig er det en balanse ift livsstilsendring. Hvis det føles for mye som en diett, er det lett å falle tilbake i gamle vaner når dietten er ferdig/målvekten er nådd. Jeg heier på deg! Bare husk å ikke gi opp når du ikke lenger går ned såpass mye hver uke. Anonymkode: 8baf2...b3c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 Skal ned ca 10kg. Har tidligere gått ned 10kg ila 2-3 mnd med et strikt kalori regime, men etter et halvt års tid er alltid de 10 kg tilbake. Jeg har lagt meg på et høyere kcal inntak denne gangen (ca 1500). Har gått ned 2,6 kg på 12 dager - men regner med det er mest vannvekt da jeg tar sikte på ca 0,5 kg/uka. Har ikke dårlig tid, og orker ikke gå sulten og konstant tenke på mat (som jeg gjorde sist) Går ca 10k skritt hver dag. Trener ikke, men planer om å starte i det små etterhvert. Anonymkode: 9cc87...7b0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 Takk for gode tips. Jeg vet jeg kjører hardt ut, men har langtidsperspektivet i bakhodet. I februar er det mye feiringer og store anledninger, og jeg unner meg også en dag innimellom der jeg spiser normalt. Men kutter uansett hardt i sukkeret og spiser ett kakestykke i stedet for 3. Og er forberedt på uker der det ikke går mye fremover. Bakgrunn: Jeg har brukt mye tid på barn og familie, i tillegg til en krevende jobb. Prioriterte derfor ned meg selv i en årrekke, eller hadde det jo egentlig bra. Men nå er yngste blitt tenåring, og da tenker jeg det er på tide å pusse opp meg selv litt igjen. Ta opp igjen gamle interesser, i stedet for å alltid gå i andres tempo. Teller ikke kalorier. Men mener dere mål om 0,5- 1 kg I uka er for hardt i starten? Anonymkode: f2fb2...058
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for gode tips. Jeg vet jeg kjører hardt ut, men har langtidsperspektivet i bakhodet. I februar er det mye feiringer og store anledninger, og jeg unner meg også en dag innimellom der jeg spiser normalt. Men kutter uansett hardt i sukkeret og spiser ett kakestykke i stedet for 3. Og er forberedt på uker der det ikke går mye fremover. Bakgrunn: Jeg har brukt mye tid på barn og familie, i tillegg til en krevende jobb. Prioriterte derfor ned meg selv i en årrekke, eller hadde det jo egentlig bra. Men nå er yngste blitt tenåring, og da tenker jeg det er på tide å pusse opp meg selv litt igjen. Ta opp igjen gamle interesser, i stedet for å alltid gå i andres tempo. Teller ikke kalorier. Men mener dere mål om 0,5- 1 kg I uka er for hardt i starten? Anonymkode: f2fb2...058 Nei dette er ikke for hardt syns jeg. Men du må jo prøve en stund, og se om det blir hardt for DEG. Når man ikke fører oversikt over kalorier, så krever det jo at du kan litt om næringsinnhold og mengder. Dersom du ikke går ned raskt nok må du jo kutte mer eller tolerere framgangen. Anonymkode: 8baf2...b3c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 Unngår godteri og snacks, og spiser litt mindre porsjoner. Det fungerer. Anonymkode: 73bc5...cbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå