AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Hei! Går foreløpig på første året ved NTNU, Trondheim (gløs). Men følte at studie ikke falt helt i smak, men fant en integrert master ved NMBU som jeg er veldig nysgjerrig på og ender nok opp med å søke meg inn der høsten. Foreløpig syns jeg studiemiljøet her i Trondheim er veldig bra, da de fleste kommer fra alle kanter i Norge, så man blir på en måte litt ''tvunget'' til å lage relasjoner med hverandre. Med tanke på at NMBU ikke har like mange studenter og er litt utenfor storbyer (nærme Oslo da), så har jeg en følelse på at det er en del innfødte som studere ved NMBU. Ikke noe galt i det, men de pleier som regel å ha sin egen krets allerede. Så er det noen her som har studert ved NMBU og har noe innspill å komme med? Hvordan er studentmiljøet og kommer det studenter fra alle kanter som ved NTNU / UiB / UiO for eksempel? - Linjen jeg har sett på ligger under REALTEK. Skal sies at NMBU ser ut som et veldig vakkert universitet, så sånn sett ser det veldig koselig ut å studere der. Om det er noen som har studert/studerer siv.ing ved NMBU her, hvordan ser en typisk hverdag ut for dere (er vel en del fellesfag i starten av løpet)? - Er klart over at jeg må iallfall legge ned 50-60 timer i uken. Anonymkode: ecc77...e44 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 NMBU har veldig mange internasjonale studenter og også folk som kommer fra områder rundt, feks Oslo. Studiemiljøet er beskrevet som noe av det beste med skolen. De fleste syns NMBU sitt studiemiljø er mye bedre enn OsloMet sitt studiemiljø feks. Er dog ikke like mange utesteder som Trondheim og Oslo. Kun ett. Det er veldig hardt arbeid ja, og tidvis lite veiledning. Man må finne ut av mye selv. Er enkelte fag der halvparten eller mer strøyk. Man må legge mange timer i arbeidet, vet ikke om Trondheim er noe bedre mtp. Dette eller ikke. Anonymkode: 74a28...593 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): NMBU har veldig mange internasjonale studenter og også folk som kommer fra områder rundt, feks Oslo. Studiemiljøet er beskrevet som noe av det beste med skolen. De fleste syns NMBU sitt studiemiljø er mye bedre enn OsloMet sitt studiemiljø feks. Er dog ikke like mange utesteder som Trondheim og Oslo. Kun ett. Det er veldig hardt arbeid ja, og tidvis lite veiledning. Man må finne ut av mye selv. Er enkelte fag der halvparten eller mer strøyk. Man må legge mange timer i arbeidet, vet ikke om Trondheim er noe bedre mtp. Dette eller ikke. Anonymkode: 74a28...593 Oi, halvparten strøk!? Kan jeg spørre hvilket emne dette var? - Trondheim har veldig god oppfølging, skal sies at ikke alle er like engasjerte, men de som er engasjerte er veldig gira på å hjelpe. På den andre siden er det noen som underviser p.g.a de ''må'' er en del av kontrakten demmes mtp at de for lov til å forske, de er ikke så veldig gira på å hjelpe deg. Anonymkode: ecc77...e44
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Oi, halvparten strøk!? Kan jeg spørre hvilket emne dette var? - Trondheim har veldig god oppfølging, skal sies at ikke alle er like engasjerte, men de som er engasjerte er veldig gira på å hjelpe. På den andre siden er det noen som underviser p.g.a de ''må'' er en del av kontrakten demmes mtp at de for lov til å forske, de er ikke så veldig gira på å hjelpe deg. Anonymkode: ecc77...e44 Tror til og med det var litt over halvparten. Husker ikke emnekoden, kan gå inn å sjekke og finne ut av det. Men var et matematisk fag mener jeg å huske. Men generelt sett vanskelig å få A. Men sånn er jo universitet i Norge generelt. Er litt det samme på NMBU, noen forelesere er flinke andre bryr seg knapt. Man må finne ut av en del selv. Brukt mye youtube skal jeg være ærlig. Anonymkode: 74a28...593
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tror til og med det var litt over halvparten. Husker ikke emnekoden, kan gå inn å sjekke og finne ut av det. Men var et matematisk fag mener jeg å huske. Men generelt sett vanskelig å få A. Men sånn er jo universitet i Norge generelt. Er litt det samme på NMBU, noen forelesere er flinke andre bryr seg knapt. Man må finne ut av en del selv. Brukt mye youtube skal jeg være ærlig. Anonymkode: 74a28...593 Ayy! Hit me up when you know B)! Youtube har vært til stor fordel, ja, haha. Hva studerer du? Anonymkode: ecc77...e44
L'amie Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 Jeg har kun gode ord å si om NMBU. Det er absolutt ikke sånn at det kun er innfødte der. Mesteparten er tilreisende, og studiemiljøet er fantastisk. Veldig mange mennesker som er vant til å lage moroa selv, og det gjør de. Mange gode foreninger man kan engasjerende seg i, og yrende liv på samfunnet. Inntrykket mitt er at NMBU har tatt alvorlig kravene til normalfordeling og fullføring på normert tid. Dermed er det ikke like lett å slippe unna som på enkelte universiteter. På den andre siden er professorene lett tilgjengelige, og veldig hjelpsomme, etter min erfaring. 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ayy! Hit me up when you know B)! Youtube har vært til stor fordel, ja, haha. Hva studerer du? Anonymkode: ecc77...e44 https://www.nmbu.no/studier/studietilbud/master-femarig/datavitenskap Anonymkode: 74a28...593
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): https://www.nmbu.no/studier/studietilbud/master-femarig/datavitenskap Anonymkode: 74a28...593 Artig, koder på fulltid med andre ord? Anonymkode: ecc77...e44
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 I motsetning til NTNU så kan man lett pendle til Ås (NMBU) fra store områder, kombinert med at Ås ikke er så stort så du vil ikke finne det samme studentmiljøet som i Trondheim siden ikke alle studentene er samlet på kveldstid. Fordi det er så stor dialektforskjell mellom trøndere og studenter så er det lett å finne studentene i Trondheim, men når hele Østlandet snakker «likt» så kan du ikke snakke om «innfødte» ved Ås. NMBU har stort fokus på forskning så det er klart at undervisning ikke alltid ligger høyest på prioriteringen av mange som underviser. Min samboer er professor der og han underviser en 1-2 dager i uka nesten hele året og kan love deg at selv om han har undervist i faget så er det mye jobbing med å forberede undervisningen for det. Stadig vekk bytter de jo på fagene og han må sette seg inn i nytt stoff. Er en kabal blant de som underviser. Undervisningen på introkurs gir store inntekter til fakultetet basert på hvor mange som består så det er i fakultetets interesse å ha gode forelesere der. Min mann underviser i alt fra introkurs til phd kurs. Fra kurs med 100vis av studenter som ikke har peiling til små kurs med litt mer motiverte på høyere nivå, sier seg selv hva som er mest slitsomt… Får du samboeren min som underviser er du heldig… Miljøet er så lite så kan ikke oppgi fakultet. Anonymkode: 0b939...84e 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 NMBU er kjent for å ha et fantastisk studentmiljø. Det er heller ikke mange «lokale», siden de har mange linjer og studier du ikke finner andre steder i landet, evt kun et fåtall steder. Anonymkode: 89083...f9a 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 Jeg opplever at sånogsi alle forelesere og professorer er kjempe engasjerte og motiverte. De er også flinke og hente inn gjesteforelesere noe jeg liker veldig godt. Student miljøet er også kjempe bra. Godt sammmhold. Det er lett å ta tog til Oslo men opplever at de fleste bare henger på campus og fester her i helgene. Og folk fra hele Norge er her å studerer så kjempe bra. Deilig med "lite" student miljø fordi "alle" kjenner hverandre og lett å finne sin gjeng. Student foreningene er også kjempepopulære. Så jeg er kjempe fornøyd. Synd det bare er 1 år igjen. Anonymkode: ea2c1...d10 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #12 Skrevet 22. januar 2023 NMBU har et fantastisk studentmiljø. Ås er et lite sted, og perioden jeg studerte der hadde de ikke en gang en åpen pub, bortsett fra Samfunnet på campus! Det gjør at studenter ikke drar ut på byen slik som i Oslo og Trondheim, alle drar ut på Samfunnet eller kule hjemmefester på Pentagon (studentbyen). Går du all-in så kan NMBU tilby en helt spinnvill studietid sosialt med rå fester og et foreningsliv av de sjeldne. Skulle nesten ønske jeg kunne gjøre alt på nytt... http://www.samfunnetiaas.no/lagogforeninger Anonymkode: ab76f...024 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #13 Skrevet 5. februar 2023 Hørt at NMBU skal være bra =)! Anonymkode: ecc77...e44
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #14 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hørt at NMBU skal være bra =)! Anonymkode: ecc77...e44 Støtter! Anonymkode: ecc77...e44
Rosa Dartle Skrevet 5. februar 2023 #15 Skrevet 5. februar 2023 Helt fantastisk! 😍 Jeg har gått på 6 ulike høgskoler og universiteter, men NMBU var desidert best!
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #16 Skrevet 5. februar 2023 L'amie skrev (På 22.1.2023 den 9.29): Jeg har kun gode ord å si om NMBU. Det er absolutt ikke sånn at det kun er innfødte der. Mesteparten er tilreisende, og studiemiljøet er fantastisk. Veldig mange mennesker som er vant til å lage moroa selv, og det gjør de. Mange gode foreninger man kan engasjerende seg i, og yrende liv på samfunnet. Inntrykket mitt er at NMBU har tatt alvorlig kravene til normalfordeling og fullføring på normert tid. Dermed er det ikke like lett å slippe unna som på enkelte universiteter. På den andre siden er professorene lett tilgjengelige, og veldig hjelpsomme, etter min erfaring. Akkurat samme erfaring ❤️ Anonymkode: dbcca...157
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #17 Skrevet 15. februar 2023 Jeg hat hørt det er mye oppmøte. Vurderer entrepenørskap der og må helt ærlig si jeg blir litt skremt om jeg ikke kan jobbe 100% ved siden av masteren. Har fleksitid Anonymkode: ac8ea...5df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå