Gå til innhold

Babyen er våken hele kvelden..(nesten)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er heldige som har en baby som sover natten gjennom men til gjengjeld så har vi en baby som er våken hver kveld. Ja, savner å kunne spise middag med senkede skuldre eller se en film uten å ta 20 pauser, eller passe på at babyen ikke kjeder seg. Vi har prøvd å legge tidlig, altså alt fra 17-21 , men uansett når vi legger så våkner babyen etter maks 1-1.5 time og da er det klin umulig å få lagt igjen. Nå i natt var babyen oppe til midnatt, åpenbart trøtt og til slutt greide jeg amme i søvn før jeg snek meg ut av rommet. Da satt vi oppe til 2.30 for å få sett en film.  Vet så klart at man ikke kan forvente egentid osv, men her er det en baby som hadde åpenbart hatt godt av å sovne tidligere. Noen som har slitt med å få babyen inn i gode leggerutiner men som fant en løsning? Og hva gjorde dere eventuelt?

Anonymkode: 24e20...760

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste babyer vil ligge mye på puppen på kvelden for å fylle seg godt opp til natta.

Har alltid sittet med mine i fanget og sett film og ammet hele kvelden og så har vi sovet godt hele natta alle sammen.

Anonymkode: d4c71...f42

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor gammel er den da?

Anonymkode: ca11b...09c

Skrevet

Ammet som regel store deler av kvelden, mens vi både spiste og så på serie/ film de gangene vi ville det. Var overlykkelig for at han var våken på kvelden og sov hele natten. 

Anonymkode: 7e469...606

Skrevet

Det er jo veldig vesentlig hvor gammel babyen er? Ellers, har du forsøkt å snakke med HS om dette?

Anonymkode: 061c4...794

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De fleste babyer vil ligge mye på puppen på kvelden for å fylle seg godt opp til natta.

Har alltid sittet med mine i fanget og sett film og ammet hele kvelden og så har vi sovet godt hele natta alle sammen.

Anonymkode: d4c71...f42

Samme her med min på 15 uker. Her tar vi første del av nattesøvnen for baby på sofaen mens jeg ser film med mannen, og så legger jeg og baby oss rundt 22-23 (samsover). 

Anonymkode: 91ea9...4f3

Skrevet

Som andre nevner, så har alder på baby noe å si. De første 3 månedene lå jeg med baby på puppen stort sett hele kvelden. Han spiste seg opp til natta og sov litt om hverandre. Han lå da oppå ammeputa og sov, innimellom lå han i babynest i sofaen. Vi kunne fint sitte å se film sammen eller spille playstation samtidig. La meg i senga med baby rundt 22-23, og da sov vi hele natta begge to. 

Anonymkode: fdfb5...e8e

• Liker 2
Skrevet

Alder har mye å si her ❤️

Skrevet

Ved 6-7 måneder begynte min baby å få en høvelig normal leggetid, før den tid la hun seg når jeg la meg. Nå er hun snart 9 måneder og legger seg kl 18 hver kveld, masse egentid på kvelden. Det kommer, men kanskje ikke når man føler «alle andre» har fått skikk på babyene sine🤷‍♀️

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis dette er en liten baby, er det jo helt normalt at de er sånn. Jeg ville heller prøvd å innrette meg på å ha babyen på fanget og ammet hyppig (om du ammer), og sette film samtidig. Dette pleier å gå seg til etter hvert. Dere er kjempeheldige som har en baby som sover om natta, og så bør dere nok bare prøve å innrette dere slik at det går greit å ha babyen våken sammen med dere på kveldstid inntil videre. De fleste babyer jeg kjenner har vært sånn i starten, men etter hvert går det gradvis å legge babyen tidligere og tidligere.

Skrevet

I begynnelsen gikk det fint for da sov hun i babynest på sofaen uavhengig om vi så film, snakket, osv. Nå er hun 5.5 mnd og er ikke interessert å ligge på puppen hele kvelden. Hun er lys våken når hun våkner fra sin "power-nap" på kvelden. Så hun vil leke og aktiviseres, og det lar seg ikke kombinere med å se film eller serier. Særlig når vi må passe på at hun ikke ser skjermen samtidig, hun kan se nesten fra alle vinkler når hun er på stuen med oss.  Hun må være helt utslitt for å sove virker det som..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I begynnelsen gikk det fint for da sov hun i babynest på sofaen uavhengig om vi så film, snakket, osv. Nå er hun 5.5 mnd og er ikke interessert å ligge på puppen hele kvelden. Hun er lys våken når hun våkner fra sin "power-nap" på kvelden. Så hun vil leke og aktiviseres, og det lar seg ikke kombinere med å se film eller serier. Særlig når vi må passe på at hun ikke ser skjermen samtidig, hun kan se nesten fra alle vinkler når hun er på stuen med oss.  Hun må være helt utslitt for å sove virker det som..

Helt normalt.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du forsøkt å gradvis legge tidligere? Et kvarter hver dag.

Får hun nok våkentid, mat og stimuli før du legger henne for kvelden? Evt for mye så hun er overtrøtt og derfor våkner etter det hun tror er en powernap? Hvordan er kveldsrutinene?

Tror du bare må prøve deg frem med å skyve leggetid og evt justere kveldsrutiner for å se hva som kan funke. Kan jo hende at døgnrytmen hennes bare er slik og ikke har falt på plass enda også.

Anonymkode: bedc8...801

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du forsøkt å gradvis legge tidligere? Et kvarter hver dag.

Får hun nok våkentid, mat og stimuli før du legger henne for kvelden? Evt for mye så hun er overtrøtt og derfor våkner etter det hun tror er en powernap? Hvordan er kveldsrutinene?

Tror du bare må prøve deg frem med å skyve leggetid og evt justere kveldsrutiner for å se hva som kan funke. Kan jo hende at døgnrytmen hennes bare er slik og ikke har falt på plass enda også.

Fikk dette rådet av hs men ikke fått det til.. Hs mente hun er overtrøtt og derfor ikke sover, men det er vanskelig å få henne til å sove på dagtid også. Av og til sover hun et par timer, av og til våkner hun etter kort tid da også.

Håper det er døgnrytmen som ikke er helt på plass enda ja..

Skrevet

Jeg har en som sover hele kvelden og er våken nesten hele natta. Bytter gladelig! 

Anonymkode: b0861...051

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk dette rådet av hs men ikke fått det til.. Hs mente hun er overtrøtt og derfor ikke sover, men det er vanskelig å få henne til å sove på dagtid også. Av og til sover hun et par timer, av og til våkner hun etter kort tid da også.

Håper det er døgnrytmen som ikke er helt på plass enda ja..

Kan hende hvis hun er mye våken på dagtid at hun rett og slett er overtrøtt ja.

Når står hun opp for dagen? Hvis hun sover lenge på morgenen så kan du jo evt forsøke å vekke henne tidligere og tidligere slik at hun blir trøtt tidligere også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har en som sover hele kvelden og er våken nesten hele natta. Bytter gladelig! 

Anonymkode: b0861...051

Skjønner den ja. Er veldig glad hun sover på natta.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kan hende hvis hun er mye våken på dagtid at hun rett og slett er overtrøtt ja.

Når står hun opp for dagen? Hvis hun sover lenge på morgenen så kan du jo evt forsøke å vekke henne tidligere og tidligere slik at hun blir trøtt tidligere også. 

Det varierer, alt fra 9.30 - 11.30. Med en eller to oppvåkninger for å spise. Det er noen dager vi har vært oppe tidligere grunnet legetimer eller kontroller og da er hun fremdeles på samme måte om kvelden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det varierer, alt fra 9.30 - 11.30. Med en eller to oppvåkninger for å spise. Det er noen dager vi har vært oppe tidligere grunnet legetimer eller kontroller og da er hun fremdeles på samme måte om kvelden.

Når dere står opp «midt på dag» er det jo ikke rart hun ikke tar kveld før sent.

Tror det er i denne enden du bør begynne - stå gradvis tidligere opp og på denne måte skape en bedre døgnrytme.

Endring tar tid.

Anonymkode: 7c979...fa1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det ikke rart hun er våken hele kvelden! Man kan ikke forvente at babyer legger seg tidlig på kvelden OG sover til langt utpå dagen.

Jeg ville forsøkt å vekke henne litt tidligere, hver dag, også legge tidligere tilsvarende. Også bør man belage seg på å stå opp 7-8 hver dag om man vil at de skal legge seg i 19-20 tiden, en og annen dag feks med en tidlig legetime her og der er ikke nok for å snu rytmen så skjønner at det ikke har forandret noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men i alle dager, babyen din sover jo «hele tiden». Skjønner ikke hva du klager for. Min la seg 00:50 i natt og sto opp igjen 07:15. Dagen før la han seg kl 21, men ville til gjengjeld stå opp 03:30.

Jeg må jo bare gjøre det beste ut av det, selv om det er kjipt å gå rundt som en søvnløs zombie og ikke få gjort mine egne ting. Trøster meg med at den dagen kommer, og da er det sikkert masse fra babytiden jeg kommer til å savne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...