AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Er en bekymret førstegangsgravid som nå leser at mange studier (og også norske myndigheter) anbefaler at babyen sover på eget rom fra 6 måneder. Vi sparer til hus og har ikke råd til dette før om ca 2-3 år. Baby må da altså sove på vårt soverom (stort soverom heldigvis) frem til det. Er dette skikkelig ille? Vi har et rom til men det er bonussønnen min sitt og han er 12 og vil trolig ikke ha en baby på rommet sitt Anonymkode: 96772...851 1
cassio Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 Det er ikke skikkelig ille, det går helt fint. 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 Vårt første barn sov på vårt rom til ca 2 år, jeg var livredd for krybbedød samt at barnet våknet ofte om natten og trengte nærhet. Gjorde at vi alle sov bedre. Med barn nr 2 på vei er både mor og far inneforståtte med at det nok blir slik denne gangen også, selv om vi har nok rom. Det er altså ikke ille i det hele tatt, tvert imot veldig vanlig Anonymkode: 16e12...3c1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er en bekymret førstegangsgravid som nå leser at mange studier (og også norske myndigheter) anbefaler at babyen sover på eget rom fra 6 måneder. Vi sparer til hus og har ikke råd til dette før om ca 2-3 år. Baby må da altså sove på vårt soverom (stort soverom heldigvis) frem til det. Er dette skikkelig ille? Vi har et rom til men det er bonussønnen min sitt og han er 12 og vil trolig ikke ha en baby på rommet sitt Anonymkode: 96772...851 Du kommer til å få det tøft som mor når dette er noe du ikke klarer å tenke ut selv. Samt at du ikke skjønner hvorfor dette er anbefalt, når du nevner at barnet kunne ligget på rom med 12- åringen, hadde det ikke vært for at han trolig ikke vil ha baby på rommet sitt Anonymkode: 470ae...d02 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 Det går helt fint. Sønnen min sov på rom med oss hele første året. Nestemann kommer i mai og må trolig dele rom med oss lenger, frem til vi får kjøpt noe med flere soverom. Selv delte jeg rom med mine foreldre til jeg var 4 år, og tok ingen skade av det. Anonymkode: bac46...442 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Du kommer til å få det tøft som mor når dette er noe du ikke klarer å tenke ut selv. Samt at du ikke skjønner hvorfor dette er anbefalt, når du nevner at barnet kunne ligget på rom med 12- åringen, hadde det ikke vært for at han trolig ikke vil ha baby på rommet sitt Anonymkode: 470ae...d02 Går vel an å svare litt mer alright enn dette? Herregud så frekt og unødvendig. Anonymkode: 449be...3a1 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 Hva er begrunnelsen for at at babyen helst skal sove på eget soverom fra 6 mnd.? Jeg har ikke fått med meg det. Det jeg har hørt er at det anbefales at babyen deler soverom med foreldrene det første året, eller til den er minst 4-6 mnd. Det har med risiko for krybbedød å gjøre. Men at det skulle være noe problem å dele rom videre, har jeg ikke lest eller hørt. For noen vil det sikkert forstyrre søvnen. Hos oss har den yngste sovet på vårt rom nesten frem til nå som hun er 3 år, fordi hun sovner igjen av seg selv når hun våkner om natten hvis hun ikke er alene på rommet. Nå har hun nylig flyttet inn på eget rom, men det hender hun velger å sove sammen med søsteren sin i stedet. Anonymkode: 8a901...47e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er begrunnelsen for at at babyen helst skal sove på eget soverom fra 6 mnd.? Jeg har ikke fått med meg det. Det jeg har hørt er at det anbefales at babyen deler soverom med foreldrene det første året, eller til den er minst 4-6 mnd. Det har med risiko for krybbedød å gjøre. Men at det skulle være noe problem å dele rom videre, har jeg ikke lest eller hørt. For noen vil det sikkert forstyrre søvnen. Hos oss har den yngste sovet på vårt rom nesten frem til nå som hun er 3 år, fordi hun sovner igjen av seg selv når hun våkner om natten hvis hun ikke er alene på rommet. Nå har hun nylig flyttet inn på eget rom, men det hender hun velger å sove sammen med søsteren sin i stedet. Anonymkode: 8a901...47e Ofte bedre søvn for alle, men det er så klart ikke en fasit Anonymkode: 6077e...92f
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 Anbefalingene er vel at de sover på foreldrenes rom til de er minimum 6 måneder, ikke at de ikke kan fortsette med det etter 6 måneder. Niesen min sov på foreldrenes rom til hun var 2-3. Ikke noe galt med det, annet enn at det fort ble til samsoving, og at det ikke var så lett å få henne til å sove i egen seng på eget rom senere. Vi «trosset» anbefalingene og flyttet førstemann ut av soverommet ved 3 måneder. Jeg var så var på hver minste lille knirkelyd at jeg ikke fikk slappe av, så det ble det beste for oss. Anonymkode: d01eb...75b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 Min sønn sov på samme rom som meg/delvis i samme seng som meg til han ble nesten 6 år. Jeg var alene og fikk kjøpt egen leilighet med 2 soverom først da. Har ingenting annet enn et rolig og trygt barn og vi sov godt. Ser ikke problemet 🤷🏼♀️ Anonymkode: 039b8...012 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er en bekymret førstegangsgravid som nå leser at mange studier (og også norske myndigheter) anbefaler at babyen sover på eget rom fra 6 måneder. Vi sparer til hus og har ikke råd til dette før om ca 2-3 år. Baby må da altså sove på vårt soverom (stort soverom heldigvis) frem til det. Er dette skikkelig ille? Vi har et rom til men det er bonussønnen min sitt og han er 12 og vil trolig ikke ha en baby på rommet sitt Anonymkode: 96772...851 Jeg tror du misforstår. Det er ikke anbefalt å ligge på eget rom fra de er 6 mnd. Det er anbefalt å flytte inn på eget rom FRA TIDLIGST 6 mnd. Det betyr slettes ikke at de må gjøre det eller har godt av det. Alle mine 3 har fått eget rom i 2 års alderen. Før det vil jeg har de inne hos meg for å gjøre amming/ flaske/ trøst/ kos/ smokk osv enklest mulig. Jeg er også redd for krybbedød, pustestopp og feberkramper. Derfor synes jeg det er uansvarlig å legge helt små babyer på eget rom. Selv med kamerababycall. Den kan aldri erstatte deg. Anonymkode: dae1f...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #12 Skrevet 22. januar 2023 Her blir nok barnet inne på vårt rom til han er rundt 2-2,5 tenker jeg. Har ikke ledig rom enda, så kan ikke få eget rom. Men ville uansett ikke ha flyttet han på eget rom før 1,5-2 år. Trygt og godt å sove på samme rom❤️ Men selvfølgelig, noen barn må flyttes på eget rom tidligere for de klarer ikke sove rolig med foreldre som bråker. Anonymkode: a7c9c...804
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #13 Skrevet 22. januar 2023 Vi har barnerommet stående tomt, og babyen på 7 måneder sovende på vårt rom. Hun er ikke klar for eget rom enda, og trenger fortsatt støtte for å sovne igjen. Du må ha misforstått anbefalingene. LUB anbefaler å sove på samme rom til barnet er minst et år, men åpner for å flytte babyen på eget rom når den blir 6 måneder dersom mor og baby vekker hverandre om natten. Før dette skal man IKKE legge babyen på eget rom, da skal den bli vekt av lyder fra mor og far, og vekke mor med smålyder. Dette er med og beskytter barnet mot krybbedød. Forøvrig vil jeg si at jeg skjønner at du er usikker førstegangsmor, men som mor vil det komme mange situasjoner fremover hvor du ikke kan gjøre ting helt etter boka eller anbefalingene. Ingen foreldre er perfekte, og babyer/småbarn kan ikke lese, så de driter i hva som står i bøkene. Følg magefølelsen og gjør så godt du kan, så er det ofte mer en bra nok! Anonymkode: 7ac75...5f3 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #14 Skrevet 22. januar 2023 Her sov førstemann hos oss fram til 10-11 mnd, og sover nå deler av nettene på eget rom og deler av nettene i sengen vår. Han er nå rett over 2 år. Nestemann kommer snart, og der er ikke barnerommet klart enda. Ser for oss omtrent samme løsning igjen, og da har vi et drøyt år på å få klart rom. Anonymkode: c518e...33e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #15 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kommer til å få det tøft som mor når dette er noe du ikke klarer å tenke ut selv. Samt at du ikke skjønner hvorfor dette er anbefalt, når du nevner at barnet kunne ligget på rom med 12- åringen, hadde det ikke vært for at han trolig ikke vil ha baby på rommet sitt Anonymkode: 470ae...d02 Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. Det bekreftet du. Anonymkode: 9fa0f...dcb 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå