Gå til innhold

Klarer ikke å slappe av,kroppen er konstant i spenn....Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ptsd, kroppen er fullstendig i beredskap og på vakt. Er super stress-sensitiv og i perioder der jeg har mye å gjøre, mange møter/avtaler, så klarer jeg overhode ikke roe ned. Jeg merker,til og med når jeg legger meg på sofaen med rolig favorittmusikk, at jeg spenner hele kroppen. Prøver beordre kroppen til å hvile, men funker ikke. Jeg går også med høye skuldre, må fysisk dytte dem ned i løpet av dagen. Dette er superslitsomt og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd pusteøvelser for å roe ned, men det tar ikke bort spenningen og alle stramme muskler i kroppen......Jeg vil gjerne ha råd, dersom noen vet om noe jeg kan gjøre som ikke krever altfor mye, for det orker jeg ikke....

Anonymkode: 6aff3...a1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ptsd og får medisiner mot angst og anspenthet i tillegg til fysioterapi 

Anonymkode: 4bb8e...d82

• Liker 1
Skrevet

Noen glass vin

Anonymkode: a099c...295

• Nyttig 1
Skrevet

🙏 hold håndflatene mot hverandre, da stabiliserer du maskulin/feminin energi i kroppen. Gjør det sammenhengende 10-15 minutter. 

Anonymkode: 29d7b...49a

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ptsd og får medisiner mot angst og anspenthet i tillegg til fysioterapi 

Anonymkode: 4bb8e...d82

Hvilke medisiner bruker du?

Anonymkode: 1a0df...a7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ptsd, kroppen er fullstendig i beredskap og på vakt. Er super stress-sensitiv og i perioder der jeg har mye å gjøre, mange møter/avtaler, så klarer jeg overhode ikke roe ned. Jeg merker,til og med når jeg legger meg på sofaen med rolig favorittmusikk, at jeg spenner hele kroppen. Prøver beordre kroppen til å hvile, men funker ikke. Jeg går også med høye skuldre, må fysisk dytte dem ned i løpet av dagen. Dette er superslitsomt og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd pusteøvelser for å roe ned, men det tar ikke bort spenningen og alle stramme muskler i kroppen......Jeg vil gjerne ha råd, dersom noen vet om noe jeg kan gjøre som ikke krever altfor mye, for det orker jeg ikke....

Anonymkode: 6aff3...a1f

Jeg tar styrkeøvelser og blir helt utslitt fysisk. Likevel ligger jeg med sammenbitt kjeve om natten, samt stive skuldre hele døgnet. For meg hjelper egentlig ingenting. 

I høst drakk jeg 3 øl en kveld og da roet det seg. Hodepinen og trøttheten kom kjapt, det er eneste som roet meg. Kanskje du trenger noe medisin fra legen for å roe ned? 

Anonymkode: d614a...764

Skrevet

Psykomotorisk fysio! Det er seriøst det beste jeg har vært borti. Hadde så sykt problemer med smerter i kroppen før jeg begynte der. Har også ptsd blant annet

Anonymkode: a90d8...8c7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjedelig svar, jeg vet, men du må vel stresse ned og sette helsen din først. Ikke ha mange avtaler i samme uke, ikke ta på deg mer enn du kan greie uten å bli helt i høyspenn. Du kan ikke regne med å kunne kjøre på med slike symptomer i det uendelige uten at du blir syk på ett eller annet tidspunkt. Da blir det vel sykemelding og det hjelper jo forsåvidt, men vanskelig å si da hvor lang veien tilbake blir.

Anonymkode: ee99b...1d3

• Liker 1
Skrevet

Mindfulness, yoga, terapi, kognitiv terapi 

Anonymkode: e8743...0d0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Noen glass vin

Synes ikke det å oppfordre noen til å drikke alkohol er noe konstruktivt råd. Ts har alvorlig underliggende psykisk problematikk med PTSD, og kan være mer sårbar for å utvikle avhengighet ved å bruke alkohol som avslapningsmiddel.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

For min del hjelper massasje med fokus på nakke og skuldre, men har også hatt god effekt av akupunktur. Jeg sovnet faktisk med nåler i kroppen flere ganger, til tross for at jeg var kjempeanspent i kroppen. 
Dette kombinert med trening eller tur har hjulpet meg.

Anonymkode: d02b6...a79

• Nyttig 1
Skrevet

Kiropraktor eller fysio. Gjerne noen som er «hands on» slik at spenningene får sluppet taket litt sånn at du får mest ut av øvelsene.

Anonymkode: 743b4...521

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

🙏 hold håndflatene mot hverandre, da stabiliserer du maskulin/feminin energi i kroppen. Gjør det sammenhengende 10-15 minutter. 

Litt press må til. Og så trengs det ikke så mye som 10-15min.

Anonymkode: 82102...c87

Skrevet

Fysisk anstrengelse (trening, rask fottur, gulvvask, bare noe som får i gang hjertet og litt svette) to-tre timer før jeg skal sove hjelper av og til.

Anonymkode: 82102...c87

Skrevet

Jeg tror du har behov for hjelp fra både psykolog og fysioterapeut (psykomotorisk) i tillegg til å lære deg pusteøvelser og avspenningsteknikker du kan bruke hjemme. For noen kan det virke avspennende å være sammen med dyr, ta badstue osv.

Skrevet

Det kan hjelpe med medisiner. Snakk med fastlegen og be om henvisning til psykiater som kan hjelpe deg. Det vil gå over, men det kan ta tid. Du MÅ prioritere annerledes, bli sykemeldt, gjør mindre, si nei til  det som er krevende. Det blir bare verre hvis du ikke tar hensyn til deg selv nå. Har vært der selv, og det ble bedre med tiden, men man må prioritere det. Kjedelig, ja. Men man er nødt.

Anonymkode: 3c50a...53e

• Liker 2
Skrevet

Psykomotorisk fysioterapi er det du trenger. 

Anonymkode: 366ca...be6

• Nyttig 1
Skrevet

Støtter at psykomotorisk fysio er bra. I tillegg vil jeg varmt anbefale nevrorefleksolog, det var game changer for meg. Det er soneterapi som løsner opp i blokkeringer som fører til fysiske smerter, i tillegg til at de jobber med punkter for traumer/stress. Har fått et nytt liv. 

Anonymkode: 49177...85c

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

18 hours ago, AnonymBruker said:

Noen glass vin

Ikke hør på dette her tullet, TS. 

Anonymkode: 8217e...269

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Mindfulness, yoga, terapi, kognitiv terapi 

Anonymkode: e8743...0d0

Fungerer for mange men ikke for alle. Jeg er i noenlunde lik situasjon som TS med ptsd og det du nevner er noe av det verste jeg kan prøve på siden det trigger stress og frustrasjon hos meg bare enda mer (Har forsøkt i regi av flere profesjonelle. Jeg er rett og slett ikke mottakelig for den type påvirkning).

Det som derimot fungerer for meg er steinhard trening sammen med fysio/massasje. Omtrent på grensa før du spytter blod etter en treningsøkt og har tatt styrkeøvelser og kardio til nivået før du føler du skal svime av. Om det er fordi dette hjelper meg å få "skylt ut" overskudd av adrenalin i kroppen eller om det bare sliter meg helt ut eller hva nå enn det er vet jeg ikke men det virker for meg.

Anonymkode: 02f86...8d5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...