Fru2020 Skrevet 26. januar 2023 #21 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fem års løp?! 😳 Hvorfor får du ikke medisiner og/eller operasjon? Anonymkode: 83b2d...e8a Det er intensivt det første året med tilsammen tre måneders opphold. Så er det to uker hvert år i fire år. Jeg har prøvd Saxenda uten hell. Jeg er for syk til å få operasjon. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #22 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har for øvrig gått ned 45 kg, har ingen løs hud faktisk og jeg ser nå smashing bra ut uansett hva jeg har på meg. Kan ikke melde om noen ulemper med vektnedgangen min. Heller tvert om. Attraktiv har jeg også blitt! Det eneste jeg "slet" med under vektnedgangen var at jeg ikke så vektnedgangen fortløpende, selv om alle kommenterte det og klerne ble altfor store etterhvert. Jeg så fortsatt den like feite meg selv om jeg hadde nådd både -20 kg og -30 kg. Det var ikke før jeg nådde -40kg at jeg virkelig så at jeg var blitt slank. Tror det handler mer om at hodet mitt trengte denne tiden. Brukte for øvrig 11 måneder på 45 kg. Anonymkode: bf326...f06 Hva var din metode? kaloritelling? Anonymkode: 2cf8d...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #23 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva var din metode? kaloritelling? Anonymkode: 2cf8d...427 Ja. Kalorier og aktivitet. Ikke trening. Liker ikke trening, og de gangene jeg prøvde å trene så endte det alltid med at jeg ble så sykt fysen på noe godt. Et veldig sug etter salt, søtt og mat. Et sug som nesten var umulig å stå imot, nesten som en slags "føling". Tok heller støvsugeren fatt, rengjorde, gikk meg en liten tur, måket litt snø osv. Så ikke nok med at jeg gikk ned i vekt, jeg gjorde enormt mye hjemme. Tok likegodt en "dødsrydding" samtidig, altså kastet og tømte ting og tang jeg ikke har brukt eller har bruk for i HELE huset. Ble jo selvfølgelig i bedre form også da, siden aktivitetsnivået ble såpass høyt. Det er 6 år siden jeg gikk ned 45 kg, og jeg holder enda vekta stødig. Kroppen har også tilpasset seg, så nå kan jeg nesten spise hva jeg vil og enda holde vekten. Anonymkode: bf326...f06 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #24 Del Skrevet 26. januar 2023 Blir helt imponert av dere som har gått ned både 40, 60 og 70 kilo! Trist at ikke alle får det noe bedre etterpå da:\ Anonymkode: f14a7...5e9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #25 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Blir helt imponert av dere som har gått ned både 40, 60 og 70 kilo! Trist at ikke alle får det noe bedre etterpå da:\ Anonymkode: f14a7...5e9 Jo..ja..men jeg (skrev lengre oppe) har det jo bedre på noen områder? Og verre på andre. Uansett har kroppen min det bedre, sånn rent fysisk helsemessig. Jeg hadde det jo ikke superbra med fedme heller. Anonymkode: 7eec4...a38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 27. januar 2023 #26 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Gått ned ca 50 kg Går absolutt ikke på noen sky. Sosiale angsten har blitt bedre da. Har fått fjernet overflødig hud, så sliter ikke med det. Eneste jeg sliter med at spiseforstyrrelsen min, blusser opp i ny og ne. Dessverre litt for ofte. Så anbefaler alle sterkt å starte med å få hjelp med det. Anonymkode: bdd5a...b55 Fikk du fjernet huden gjennom det offentlige? Hva var kriteriene for p få det? Må man innenfor normalområdet av bmi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #27 Del Skrevet 27. januar 2023 Fru2020 skrev (48 minutter siden): Fikk du fjernet huden gjennom det offentlige? Hva var kriteriene for p få det? Må man innenfor normalområdet av bmi? Jeg har fått dekket gjennom det offentlige ja. Bmi under 27 og div heng/plager er kriteriene. Mange leger ser helheten og innvilger med høyere BMI, men 27/28 er kravet hos de fleste sykehus. Anonymkode: bdd5a...b55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 27. januar 2023 #28 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har fått dekket gjennom det offentlige ja. Bmi under 27 og div heng/plager er kriteriene. Mange leger ser helheten og innvilger med høyere BMI, men 27/28 er kravet hos de fleste sykehus. Anonymkode: bdd5a...b55 Ok. Det er veldig langt ned for min del. Og så må man være vektstabil i to år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #29 Del Skrevet 27. januar 2023 110 til 60. Slankeoperert, gastric sleeve for et par år siden. Ingen dans på roser, er mye svimmel selv om jeg har alt jeg trenger av vitaminer og mineraler. Sliter med dehydrering og lav væskebalanse i kroppen samt lavt blodtrykk og gallesteinsanfall. Sistnevnte skal snart fjernes. Fordelen er at jeg ikke har hvilepuls på 80-90 lenger, jeg kan bevege meg og være aktiv, jeg føler meg mye penere og jeg har mer energi. Hadde gjort det igjen hvilken som helst dag. Samtidig angrer jeg ikke på at jeg ventet til jeg var mentalt klar for å ta grep - mange sier at det eneste de angrer på var at de ikke tok grep tidligere, men jeg tror helt ærlig jeg hadde sprukket hvis jeg gjorde ting tidligere. Har vært vektstabil i snart to år og elsker å ha en kropp som ikke er stor og vond. Anonymkode: 70102...fab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #30 Del Skrevet 27. januar 2023 Alt i alt så er det jo bare kropp, og livet er mer enn kropp. Men det må vel uansett være et bedre liv å være normalvektig enn sykelig fedme? Var livet så godt på den høye vekten egentlig? Eller tenkte dere at alle problemer forsvinner med vekten? Slanke mennesker har også depresjon, lav selvfølelse, stress, angst og spiseforstyrrelser. Men at man ikke har fedme er jo uansett et problem mindre? Og uansett hvordan man har det psykisk er det jo enormt positivt for den fysiske helsen. Og jo eldre man blir jo mer har den fysiske helsen å si for livskvaliteten. Og den psykiske helsen kan kreve andre tiltak, som feks psykolog eller noe lavterskel. Vektnedgangen er ikke svarer på alle livets problemer selvfølgelig. Anonymkode: 9a116...fe9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #31 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jo..ja..men jeg (skrev lengre oppe) har det jo bedre på noen områder? Og verre på andre. Uansett har kroppen min det bedre, sånn rent fysisk helsemessig. Jeg hadde det jo ikke superbra med fedme heller. Anonymkode: 7eec4...a38 Ja, så det var litt blandet om folk følte seg bedre eller ikke. Men bra du har det delvis bedre i alle fall:) Anonymkode: f14a7...5e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #32 Del Skrevet 27. januar 2023 Veier 100 kg. Veide 140. Gjør det samme som 140 som 100. Vekten har aldri stoppet meg fra å gjøre det jeg vil 🙂 Anonymkode: 2654f...fe7 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #33 Del Skrevet 27. januar 2023 Dersom man forventer at livet magisk blir en dans på roser etter slanking fra fedme til normalvekt så har man feil utgangspunkt, og er dømt til å feile. Noe løs hud vil de fleste få. I tillegg så er alvorlig overvekt ofte en konsekvens av en spiseforstyrrelse, og når man ikke lenger kan bruke maten på samme måte så vil alle de gufne følelsene man tidligere spiste bort komme mer til overflaten. Den fysiske helsen vil uansett bli bedre, og det er mindre stigma fra omverdenen. Å ikke fokusere på det positive i en vektnedgang er barre selvsabortage. Anonymkode: 37003...410 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #34 Del Skrevet 27. januar 2023 Enig i at å gå ned i vekt ikke nødvendigvis løser alle problemer, men det å kunne ha det gøy i egen kropp, delta på masse morsomme aktiviteter (jeg har begynt å lære meg å ri, en livslang drøm som var umulig før) og føle seg bedre.. verdt det. Anonymkode: 70102...fab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #35 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 110 til 60. Slankeoperert, gastric sleeve for et par år siden. Ingen dans på roser, er mye svimmel selv om jeg har alt jeg trenger av vitaminer og mineraler. Sliter med dehydrering og lav væskebalanse i kroppen samt lavt blodtrykk og gallesteinsanfall. Sistnevnte skal snart fjernes. Fordelen er at jeg ikke har hvilepuls på 80-90 lenger, jeg kan bevege meg og være aktiv, jeg føler meg mye penere og jeg har mer energi. Hadde gjort det igjen hvilken som helst dag. Samtidig angrer jeg ikke på at jeg ventet til jeg var mentalt klar for å ta grep - mange sier at det eneste de angrer på var at de ikke tok grep tidligere, men jeg tror helt ærlig jeg hadde sprukket hvis jeg gjorde ting tidligere. Har vært vektstabil i snart to år og elsker å ha en kropp som ikke er stor og vond. Anonymkode: 70102...fab Les deg opp skikkelig på bivirkningene som kan følge galleblæreoperasjon. Jeg gjorde ikke det, og ble heller ikke informert om at det kan gjøre at man bæsjer på seg resten av livet hvis man ikke får hjelp. Gikk i 15 år og led skikkelig før jeg endelig fant en lege som kunne hjelpe med medisiner. Anonymkode: 0846e...0ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #36 Del Skrevet 28. januar 2023 Fru2020 skrev (17 timer siden): Ok. Det er veldig langt ned for min del. Og så må man være vektstabil i to år? Om man er slankeoperert, skal det være 2 år postoperativ. Vektstabil er 6 mnd, ikke 2 år. Er rett og slett pga at huden skal ha mulighet til å trekke seg tilbake. Anonymkode: bdd5a...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #37 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Alt i alt så er det jo bare kropp, og livet er mer enn kropp. Men det må vel uansett være et bedre liv å være normalvektig enn sykelig fedme? Var livet så godt på den høye vekten egentlig? Eller tenkte dere at alle problemer forsvinner med vekten? Slanke mennesker har også depresjon, lav selvfølelse, stress, angst og spiseforstyrrelser. Men at man ikke har fedme er jo uansett et problem mindre? Og uansett hvordan man har det psykisk er det jo enormt positivt for den fysiske helsen. Og jo eldre man blir jo mer har den fysiske helsen å si for livskvaliteten. Og den psykiske helsen kan kreve andre tiltak, som feks psykolog eller noe lavterskel. Vektnedgangen er ikke svarer på alle livets problemer selvfølgelig. Anonymkode: 9a116...fe9 Helt enig! Det er bedre å være deprimert og slank, enn deprimert og tjukk. Det er bedre å mangle motivasjon om man er slank, enn som tjukk. Alle problemer finnes fortsatt, men jeg vet ikke om et eneste problem som er verre som slank enn tjukk. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om man er slankeoperert, skal det være 2 år postoperativ. Vektstabil er 6 mnd, ikke 2 år. Er rett og slett pga at huden skal ha mulighet til å trekke seg tilbake. Anonymkode: bdd5a...b55 Eventuelt velger man en kirurg som ikke er så nøye på det, og så lyver man på seg stabil vekt bittelitt tidligere 😉 Jeg ble henvist 7 måneder etter min sleeve, vurdert 9 måneder etter, og fikk utført bukplastikk 15 måneder etter. Veldig fornøyd med det 😊 Anonymkode: 83b2d...e8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #38 Del Skrevet 28. januar 2023 Fru2020 skrev (På 26.1.2023 den 20.34): Det er intensivt det første året med tilsammen tre måneders opphold. Så er det to uker hvert år i fire år. Jeg har prøvd Saxenda uten hell. Jeg er for syk til å få operasjon. Kan vanskelig fatte hvilken sykdom som er mer alvorlig enn flere års alvorlig fedme der man direkte risikerer livet, så håper du har leger som har vurdert dette objektivt, og ikke ut fra kostnader i helsevesenet. Mange leger som er konservative innen overvektsproblematikk. Anonymkode: 83b2d...e8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 28. januar 2023 #39 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om man er slankeoperert, skal det være 2 år postoperativ. Vektstabil er 6 mnd, ikke 2 år. Er rett og slett pga at huden skal ha mulighet til å trekke seg tilbake. Anonymkode: bdd5a...b55 6 mnd var mer overkommelig. Vet ikke hvor jeg har to år fra. Jeg skal ikke opereres. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan vanskelig fatte hvilken sykdom som er mer alvorlig enn flere års alvorlig fedme der man direkte risikerer livet, så håper du har leger som har vurdert dette objektivt, og ikke ut fra kostnader i helsevesenet. Mange leger som er konservative innen overvektsproblematikk. Anonymkode: 83b2d...e8a Det er ikke anbefalt med slankeoperasjon hos pasienter med alvorlige psykiske lidelser. Mange som opereres opplever en stor forverring i psyken. Jeg føler jo at de har satset på behandlingen av meg når jeg skal få ett (+4) år med behandling nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #40 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Alt i alt så er det jo bare kropp, og livet er mer enn kropp. Men det må vel uansett være et bedre liv å være normalvektig enn sykelig fedme? Var livet så godt på den høye vekten egentlig? Eller tenkte dere at alle problemer forsvinner med vekten? Slanke mennesker har også depresjon, lav selvfølelse, stress, angst og spiseforstyrrelser. Men at man ikke har fedme er jo uansett et problem mindre? Og uansett hvordan man har det psykisk er det jo enormt positivt for den fysiske helsen. Og jo eldre man blir jo mer har den fysiske helsen å si for livskvaliteten. Og den psykiske helsen kan kreve andre tiltak, som feks psykolog eller noe lavterskel. Vektnedgangen er ikke svarer på alle livets problemer selvfølgelig. Anonymkode: 9a116...fe9 Enig med deg, det er så lett å tro at andre som ikke har ens egne problemer har perfekte liv, men det er jo ikke sånn. Pene, slanke og rike mennesker har sine problemer, de også. Men en grunnleggende fordel med å bli normalvektig er jo bedre helse. Man sparer knær, ledd og hjerte for ekstraarbeid, rett og slett, så det må da være "premie" god nok. Greit at ikke alle er kjempefornøyde etter vektnedgang, men de har kanskje ikke tenkt på at det kanskje hadde vært enda verre hvis de ikke hadde gått ned i vekt. Anonymkode: a60b3...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå