Gå til innhold

Når i forholdet burde jeg si at jeg er bipolar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når i forholdet burde jeg si at jeg er bipolar? Jeg sliter mest med depresjonene. Er medisinert og lever greit med sykdommen.

Anonymkode: 36782...df3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før dere blir sammen. 

Anonymkode: 43854...444

• Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg ville visst om det på første date

Anonymkode: 4b068...795

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Før dere blir sammen. 

Anonymkode: 43854...444

Vil det si etter feks 5 dater? Eller tenker du før første date?

Skrevet

Tidlig. Si at du har humør som svinger men får hjelp. 

Anonymkode: c428b...9fa

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville visst om det på første date

Jeg er litt redd for bli dømt, om du skjønner. Kanskje det ville hjulpet om de blir litt kjent med meg først? Det er jo uansett ikke noe som påvirker meg i så stor grad, så føler at det ikke er en så big deal?

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at det er en privatsak før dere er på det stadiet hvor dere begynner å bli mer seriøse, kanskje rundt 8 date etter han har blitt kjent med deg og de gode sidene dine. Man skal ikke trenge å utlevere personlig sykdom til hvem som helst som man kanskje bare møter noen få ganger til og aldri ser igjen, så vent til dere er mer seriøse. Da er det også mer forståelse og respekt å få, og ikke så mye forhåndsdømming som mange gjør på 1-3 date. 

Anonymkode: fa734...08d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er litt redd for bli dømt, om du skjønner. Kanskje det ville hjulpet om de blir litt kjent med meg først? Det er jo uansett ikke noe som påvirker meg i så stor grad, så føler at det ikke er en så big deal?

For meg hadde det vært en dealbreaker. Jeg hadde ikke frivillig gått inn i et forhold med en som er bipolar 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du sliter med depresjonene så vil det gå ut over partner.

Jeg har kjent nok bipolare folk i mitt liv til at jeg vil velge de bort som partner. Du bør si det så tidlig som mulig.

Anonymkode: e8deb...305

• Liker 6
Skrevet

Husker ikke helt når men sa det før vi ble eksklusive/kjærester. Mens vi datet så kom det naturlig å si jeg hadde slitt psykisk, så gikk det vel et par ganger til før jeg sa nøyaktig hva mine diagnoser var. Han tok det fint og vi er kjærester enda:) jeg har bipolar og anoreksi. Ingen av delene er noe som i dag påvirker hverdagen min, det gjorde det ikke den gang heller men følte det var rettferdig å informere om da man aldri vet om man får et tilbakefall. Men jeg lot han bli kjent med meg før jeg sa noe, da jeg er ikke sykdommene mine. 

Anonymkode: aa590...51e

• Liker 1
Skrevet

Jeg fortalte om sykdom på ca. 5.date.

Anonymkode: c428b...9fa

Skrevet

Første date. Jeg har alltid vært åpen om det fra start (har bipolar selv) i tilfelle det er for tøft for de å takle, for jeg orker ikke å kaste bort tid på noen som kanskje dømmer meg eller tror det blir for tøft. 

• Liker 1
Skrevet

Så fint å høre du sier det ikke påvirker livet ditt nå. Men du skriver også at du sliter med depresjon. Jeg er gift med en mann som har bipolar type 1. Jeg må si at det aller verste med bipolar er depresjonene. Nå vet ikke jeg hvordan det er med deg, men min mann blir kald, trekker seg unna, likegyldig, mister følelsesliv, selvmordstanker, alt er fælt. Det skal jeg fortelle deg at virkelig går utover oss nære. Han går fra å være blid, kosete, søke nærhet, tullete, hjelpsom, ansvarsbevisst.. til å bli det stikk motsatte. Hadde det ikke vært for at vi har bygd oss et liv sammen, så hadde jeg ikke orket. Disse depresjonene er så ekstreme og kan vare kjempelenge (alt fra en måned til et år). Og det påvirker. Utenom disse er han jo et fantastisk menneske. Men det er virkelig ikke lett alltid. 

Så ja, si det så raskt det er passende. Det er greit at personen kan få ta stilling til det før det er voldsomme følelser i sving. Blir det seriøst med noen så skylder du den personen en god forklaring på sykdommen, samt at dere lager avtaler dere i mellom ved episoder. Det kan gjøre det enklere, snakker selvsagt av erfaring.

Anonymkode: 9f907...62b

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg sa ifra om min adhd på første date, om jeg virkelig likte fyren. Det er visst ikke anbefalt å være åpen sånn på første date, men jeg er den jeg er.  Jeg er jo bra nok med adhd og for rett mann er du bra nok som du er.

Anonymkode: 9f619...b7e

Skrevet
On 1/21/2023 at 11:02 PM, AnonymBruker said:

Når i forholdet burde jeg si at jeg er bipolar? Jeg sliter mest med depresjonene. Er medisinert og lever greit med sykdommen.

Jeg er bipolar selv og du bør absolutt si det tidlig, men samtidig forberede deg for det kommer til å komme mange spørsmål + at mange tror at Bipolar er helt forferdelig. Bipolar kommer i mange former. Og selv om du sliter mest med depresjonene så kan dine maniske perioder også påvirke forholdet. 

Gi hen god informasjon om hvordan din bipolaritet er, og informasjon om hvordan hen kan kjenne igjen når de dårlige periodene kommer. Det kan være utrolig vanskelig for en som ikke er bipolar å takle depresjonene dine og de maniske periodene. 

Skrevet

Tusen takk for innspill alle sammen. Jeg ser nå at de fleste mener en burde si fra så tidlig så mulig, så det tenker jeg også å gjøre. Men tror jeg ønsker å gi det ett par (3-4) dater først, bare slik at han ikke dømmer meg på bakgrunn av diagnosen sånn med en gang. Høres det greit ut?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for innspill alle sammen. Jeg ser nå at de fleste mener en burde si fra så tidlig så mulig, så det tenker jeg også å gjøre. Men tror jeg ønsker å gi det ett par (3-4) dater først, bare slik at han ikke dømmer meg på bakgrunn av diagnosen sånn med en gang. Høres det greit ut?

Enige med deg, er dumt å bli valgt bort pga at det er mye missinformasjon om Bp, så ja det er greit å bli kjent først.

Skrevet

Ja, bipolar er en såpass alvorlig lidelse at det vil påvirke samlivet før eller senere. Iflg noen statestiker ender 90 prosent av forhold hvor den ene parten har bipolar, BPD eller ADHD i skillsmisse. Men alt koker jo ned til hvor god kontroll du har selv og hvor tett oppfølging du får. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja.

Skrevet
6 minutter siden, Voksenmann said:

Ja, bipolar er en såpass alvorlig lidelse at det vil påvirke samlivet før eller senere. Iflg noen statestiker ender 90 prosent av forhold hvor den ene parten har bipolar, BPD eller ADHD i skillsmisse. Men alt koker jo ned til hvor god kontroll du har selv og hvor tett oppfølging du får. 

Det er mange grader av Bp. Men ja det kan bli mange vanskeligheter. Jeg har mild for for Bp og eksen min har asperger. Det skal være en umulig match, men vi var sammen i 22 år før det endte opp i separasjon. Ingenting er umulig, men komunikasjon er alfa omega og klarer man ikke den så ryker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...