Gå til innhold

Hva gjør man når barnefar spolerer alt av samarbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar, min x mann, skoleres alt av samarbeid. Han lager så mye oppstyr ved hente/bringesituasjoner, at ungene starter med vondt i magen i dager før de skal til han. Annenhver fredag må jeg hente på skolen for magevondten er så mye at de gråter. Han ønsker ikke ha dem mer enn 4 netter I mnd. Noe jeg synes er helt greit. Han betaler ikke bidrag, selv om nav er på. Han flyttet rett før sommerferien da han skulle ha ungene i tre uker, uten å informere meg om hvor ungene skulle bo med han. Han holder ingen avtaler, sier først en ting, så for å nekte hva han har sagt, selv om jeg har det på mail. Han forventer og maser på å ha kontakt med ungene på telefon, og at de skal avbryte alt av trening, lek, aktiviteter for å prate med han når han ønsker. Jeg prøver å sette opp faste avtaler for telefonkontakt slik at det kan koordineres med aktiviteter. Men han nekter. Mener jeg er den som ødelegger hans forhold til ungene. 

Vi går til samarbeidsmøte på FVK en gang i mnd. Mette er eneste arena jeg kan si noe og prøve å få til avtaler, men han holder aldri noe vi er blitt enige om der. 

Hva kan jeg gjøre for at ungene ikke skal lide slikt under dette? Jeg er helt rådvill!

Anonymkode: 650ab...78f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konfliktrådet. Der kan dere få god hjelp til å lage avtaler som skal følges. For eksempel ringetid og samvær, henting og levering, hvordan beskjeder skal formidles osv.

De er mye strengere der enn den dillingen de driver med på familievernkontoret

Anonymkode: f0080...139

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Konfliktrådet. Der kan dere få god hjelp til å lage avtaler som skal følges. For eksempel ringetid og samvær, henting og levering, hvordan beskjeder skal formidles osv.

Må ikke begge samtykke til å møte da? Jeg får aldri han med på dette. Jeg jobbet i over ett år på å få han til FVK. 

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva skjer om du setter grenser da? Om han vil snakke med ungene når de er på trening, så sier du at du barna ringer når de er ferdige. Når dere er klare, så ringer du opp. Er han sur, så legg på.... 

Anonymkode: b7c3d...fbf

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må ikke begge samtykke til å møte da? Jeg får aldri han med på dette. Jeg jobbet i over ett år på å få han til FVK. 

Ts

Han må samtykke. Velger han å ikke gjøre det kan du ta kontakt med barnevernet, i første omgang for en drøfting rundt barna og vondtene før samvær, at far setter seg selv først og ikke tar hensyn til barna osv. Barna kan ikke ha det slik som de har det nå. Endring kreves. Slik at de får det bedre, far får hjelp og kanskje med tid og stunder vil det gå så greit at barna gleder seg til å dra til far. Er lov å håpe, for deres del ;)

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva skjer om du setter grenser da? Om han vil snakke med ungene når de er på trening, så sier du at du barna ringer når de er ferdige. Når dere er klare, så ringer du opp. Er han sur, så legg på.... 

Anonymkode: b7c3d...fbf

Da straffer han meg, med å levere dem tidligere hvis han vet jeg er opptatt, eller senere hvis han vet at jeg venter dem. Han tar fra dem telefonene slik at de ikke kan ringe når de har behov, eller avlyser neste møtet på FVK. Jeg må alltid, alltid tenke svært nøye gjennom hva jeg sier og gjør, for konsekvensene blir alltid veldig store. Og hver gang jeg tenker at nå kan det ikke bli verre, så blir det alltid det. Det er et maktspill

• Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han må samtykke. Velger han å ikke gjøre det kan du ta kontakt med barnevernet, i første omgang for en drøfting rundt barna og vondtene før samvær, at far setter seg selv først og ikke tar hensyn til barna osv. Barna kan ikke ha det slik som de har det nå. Endring kreves. Slik at de får det bedre, far får hjelp og kanskje med tid og stunder vil det gå så greit at barna gleder seg til å dra til far. Er lov å håpe, for deres del ;)

Barnevernet har teorien lite med konfliktsaker å gjøre, da dette er faktisk sitt bord. Og de kan ikke hjelpe han med sine problemer, de kan bare hjelpe dem til å se ungene ungene, og så lenge den ene ikke ønsker å se det, så er det dødfødt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnevernet har teorien lite med konfliktsaker å gjøre, da dette er faktisk sitt bord. Og de kan ikke hjelpe han med sine problemer, de kan bare hjelpe dem til å se ungene ungene, og så lenge den ene ikke ønsker å se det, så er det dødfødt. 

Fvk sitt bord.. 

• Nyttig 1
Skrevet

Må du ta tlf hver gang han ringer? 

Anonymkode: 1e0d0...1e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må du ta tlf hver gang han ringer? 

Anonymkode: 1e0d0...1e9

Nei, og det gjør jeg ikke. Er de opptatt så er de opptatt. Er de ikke opptatt, så spør jeg dem om de vil prate med pappa, og sier de nei så svarer jeg ikke. Dette blir da selvfølgelig en sak hos FVK, og jeg er blitt "pålagt" å svare på sms at de ikke er tilgjengelige. Neste gang vi møtes så tar han det opp igjen, at jeg driver sabotasje ved å nekte han å prate med ungene. Jeg prøver (igjen) å forklare at vi skal ha faste tidspunkt utenfor treningstider/leksetider/middagstid osv. For eksempel tre dager uken 30 minutter før leggetid. Men han nekter å forholde seg til avtaler, eller alt annet som kommer fra min side.. 

Ts

• Liker 2
Skrevet

Hvor gamle er barna - er de snart så store at deres mening skal bli lagt avgjørende vekt på?

Ønsker de samvær med far i det hele?

Anonymkode: 17a24...e3a

• Liker 2
Skrevet

Hvor gamle er barna? Vil barna snakke med far og besøke han? Eller har barna kommet såpass at far vare forbindes med ubehag?

Barn skal bli hørt fra de er 7 år og hadde mitt barn på 7 sagt det ikke vil snakke med eller besøke pappa, så hadde barnet fått være hjemme. Kall meg sabotør, men barnas ønsker kommer før far sine.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan behandler far barna? Høres ut som en mann med personlighetsforstyrrelse, så pass på at barna har det bra hos han, hvis ikke ville jeg fått 100% omsorg. Kontakt BV for hjelp isåfall.

Anonymkode: c32d6...df9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man kan kartlegge far og tilby ham veiledning. Høres ut som han i stor grad trenger hjelp og veiledning for å både se og handle etter hva som er best for barna - ikke handle etter hvordan han kan straffe mor. Samt at i en undersøkelse plikter de å snakke med barna slik at deres stemme kommer frem. Hvordan opplever de situasjonen. Barna kan også få tilbud om hjelpetiltak, eksempelvis støttesamtaler

Og det kan barnevernet bidra med. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan behandler far barna? Høres ut som en mann med personlighetsforstyrrelse, så pass på at barna har det bra hos han, hvis ikke ville jeg fått 100% omsorg. Kontakt BV for hjelp isåfall.

Anonymkode: c32d6...df9

Jeg ser ikke at ts skriver at de har delt omsorg?

Anonymkode: 693d7...38d

Skrevet

Og en ting til, om de har det er det nokså vanskelig å endre. Hvis det som menes er å stoppe alt samvær er det helt umulig.

Anonymkode: 693d7...38d

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tar konfliktrådet slike saker? 

Anonymkode: fd9db...ab2

Skrevet

Mitt eneste råd til deg er å holde ut til barna er så store at de kan holde kontakten med far selv. 

Ikke legg avtaler, eller informere far om avtaler som gjør at du er avhengig av at far leverer til rett tid. Ha evt besteforeldre eller andre i bakhånd som kan ta barna om du ikke er hjemme. Jo mer han ser at dette påvirker deg jo mer vil du se av den adferden. 

Hvis barna er så store at de har telefon så er de snart så store at de kan nekte samvær dersom  de ikke vil det. 

Går samværet hos far greit for barna? Hva slags styr er det han lager som gjør at barna får vondt i magen? Kunne overlevering skjedd av noen andre? Evt henting på skole fredag og levering på skole mandag? Hadde det gått an at slektninger av deg eller han hjalp til med henting og levering? 

Anonymkode: a849a...40b

• Liker 2
Skrevet

Stakkars dere❤️Stakkars unger. 

Vi hadde det også sånn da ungene var mindre. Nå er barna store tenåringer og svarer ham på tlf (kun sms) når de selv vil.

De har ikke møtt faren på 5 år. De vil ikke til ham, han bor flere timers kjørevei unna. 

Sist de møtte ham var samboeren min i nærheten (de var på cafe), de sa de ikke hadde lyst til å møte faren om ikke stefaren var i nærheten og kunne hente på kort varsel. Det skjedde også. Yngste var på gråten resten av dagen. 

En av dem ser hvordan han har holdt på og har tatt helt avstand fra ham. Andre svarer på sms i blant. 

Anonymkode: 7822e...85d

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tar konfliktrådet slike saker? 

Anonymkode: fd9db...ab2

Ja 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...