Gå til innhold

Gruer meg slik til at jeg skal flytte ut av leiligheten jeg leier, bekymrer meg for om jeg må betale mye for ulike skader på leiligheten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier leilighet og har bodd her i 2 år nå. Ser for meg at jeg nok kommer til å leie i 1-2 år til. Men jeg har begynt å tenke og gruer meg slik til at jeg skal flytte ut, for hva om jeg må betale mye for ulike skader på leiligheten?

Jeg er veldig forsiktig, men der er noen skader som var der før jeg flyttet inn. Eller, som jeg har blitt usikker på om var der før eller om det har kommet mens jeg bodde her. Jeg glemte helt å ta bilder av leiligheten da jeg flyttet inn (tenkte ikke over at det var noe man burde gjøre). 

Der er flere dype hakk/riper i det ene gulvet, det er ett slikt plastikk gulv (vet ikke hva det heter?). Det er jeg ganske sikker på var der før jeg kom, for om jeg hadde laget dem på en eller annen måte måtte jeg jo ha husket det og lagt merke til det. For gulv koster vel MYE å bytte? 

Der er en ripe i kjøkkenbenken, er redd huseier kanskje mener man må bytte hele? Husker ikke om det var der før jeg kom eller ikke, men tror kanskje det var meg. Og det koster vel også mye.  

Der har kommet ett merke på gulvet etter ene sofabenet, tror gulvet der er laminat, men ikke sikker. Tror det var der før jeg flyttet inn. Vet ikke om det går an å bytte ut bare en plank eller om man må bytte hele gulvet? Men det er jo kjempedyrt.

Der har flasset av maling på ene veggen. Jeg har hatt en pute i senga og bak den har malingen slitt av (veggen var hvit før og er rød nå, så man ser det hvite bare). Det er jo min feil, men sikkert helt overkommelig å fikse selv?

Anonymkode: ae313...9f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En god huskeregel er å alltid ta bilder for å dokumentere skader/slitasje som allerede er i boligen med en gang man flytter inn. Utleieboliger vil alltid ha slitasje, du kan ikke pålegges å bytte benkeplate for ei ripe. At det har flasset av maling er heller ikke din feil, en vegg skal da tåle såpass. Mest sannsynlig er malingen som har vært brukt billigmaling av dårlig kvalitet. 

Jeg ville ikke tenkt på det, men lært at neste gang så dokumenterer du alt sånt med en gang du flytter inn. Nå ville jeg bare satset på at du har en grei husvert som ikke lager tull :) 

Anonymkode: ce219...23c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...