AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #1 Skrevet 21. januar 2023 Jeg og partner skal bytte bank, trenger lån til å pusse opp og vi må ha ny bil. Her er vår økonomiske situasjon: - Total inntekt for 2022; 2 mill. (Inntekt varierer litt fra år til år, men den er mellom 1,4-2 mill) - Huslån: 3,7 mill (75% belåningsgrad, 25% egenkapital i hus) - Annen gjeld: ca 1 mill (bil, studielån, og litt kredittkortgjeld) - I februar betaler vi ned ca 400.000 kr på annen gjeld (for det meste kredittkort) - grunnen til at vi har pådratt oss en del kredittkort er fordi vi har tatt noen dumme valg i 2022, solgt bolig nr 2 og ting har bare ballet på seg, men vi visste vi kom til å få inn penger til å dekke over dette i 2023, så det er ok om en mnd. - vi har ca 150.000 kr i sparepenger. Vi trenger lån til å pusse opp, ca 500.000 Vi venter barn Nr 3 og trenger derfor ny bil. Bilen vil koste 300.000 mer enn den vi har i dag. Vi har funnet en bil vi gjerne vil kjøpe, men er usikker på om vi burde vente til etter vi har byttet bank og eventuelt fått det lånet vi trenger til oppussing. Om vi i det hele tatt får det lånet? noen bankfolk her? Hvordan ville dere lagt opp løpet? Anonymkode: d1a55...34d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #2 Skrevet 21. januar 2023 Først: hvilke "andre lån" skal dere dekke opp med de 400 000 kr? Kun kredittkort, eller tenker dere at dere skal betale ned deler av studielån i tillegg? Isåfall, ikke betal ned ekstra på studielånet. Det er et gunstig lån, og mtp at renta er lavere enn på boliglånet så kommer dere ut med lavere likviditet enn hvis dere betaler ned på lån med høyere renter. Ellers burde dere definitivt vente med å kjøpe ny bil til lånesaken på boliglånet er ferdig behandlet. Jeg stusser likevel over at dere ikke har mer kapital eller lavere belåningsgrad, dere får ikke lånt mer enn 85% av verdien på boligen men hvis den ikke har steget i verdi så kan det se ut som at det går sånn akkurat med 500k? Verdien er rundt 5 mill? Hilsen "bankfolk" Anonymkode: ffc64...f33
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #3 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Først: hvilke "andre lån" skal dere dekke opp med de 400 000 kr? Kun kredittkort, eller tenker dere at dere skal betale ned deler av studielån i tillegg? Isåfall, ikke betal ned ekstra på studielånet. Det er et gunstig lån, og mtp at renta er lavere enn på boliglånet så kommer dere ut med lavere likviditet enn hvis dere betaler ned på lån med høyere renter. Ellers burde dere definitivt vente med å kjøpe ny bil til lånesaken på boliglånet er ferdig behandlet. Jeg stusser likevel over at dere ikke har mer kapital eller lavere belåningsgrad, dere får ikke lånt mer enn 85% av verdien på boligen men hvis den ikke har steget i verdi så kan det se ut som at det går sånn akkurat med 500k? Verdien er rundt 5 mill? Hilsen "bankfolk" Anonymkode: ffc64...f33 Tusen takk for svar, bankfolk Det er kun kredittkort vi skal betale ned. Om det blir noe til overs, går det i oppussing eller bil. Vi er relativt nyetablerte og har fått 3 barn på «rappen». Vi kjøpte et oppussingsprosjekt for noen år tilbake og har brukt våre sparepenger + et oppussingslån får å pusse opp huset. Huset er verdt ca 5 mill, vi kjøpte huset uten egenkapital men med kausjonist. Vi har betalt ned på 4 år, får å få ut kausjonist fortest mulig så nå har vi 25% i egenkapital i huset, vi hadde 0%. Vi har god betalingsevne! Men vi har hatt 4-5 intense år med oppussing av hus og snart 3 barn. Takk for råd, det er det jeg også tenker. Mannen mener at det ikke burde være noe problem fordi vi har så god inntekt. Jeg mener det er greit å ha få oversikt over økonomien og vårt «nye» budsjett etter at mye lån er nedbetalt, FØR vi kjøper ny bil. Anonymkode: d1a55...34d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #4 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for svar, bankfolk Det er kun kredittkort vi skal betale ned. Om det blir noe til overs, går det i oppussing eller bil. Vi er relativt nyetablerte og har fått 3 barn på «rappen». Vi kjøpte et oppussingsprosjekt for noen år tilbake og har brukt våre sparepenger + et oppussingslån får å pusse opp huset. Huset er verdt ca 5 mill, vi kjøpte huset uten egenkapital men med kausjonist. Vi har betalt ned på 4 år, får å få ut kausjonist fortest mulig så nå har vi 25% i egenkapital i huset, vi hadde 0%. Vi har god betalingsevne! Men vi har hatt 4-5 intense år med oppussing av hus og snart 3 barn. Takk for råd, det er det jeg også tenker. Mannen mener at det ikke burde være noe problem fordi vi har så god inntekt. Jeg mener det er greit å ha få oversikt over økonomien og vårt «nye» budsjett etter at mye lån er nedbetalt, FØR vi kjøper ny bil. Anonymkode: d1a55...34d Ja likviditetsmessig så tjener dere godt, men mtp at du skriver at inntekten varierer så er det ikke sikkert at banken kan regne med full pott. Dere har jo uansett en del og gå på. Den lureste rekkefølgen vil nok være: - Beholde de 150k i buffer - Betale ned all kredittkortgjeld og avslutte kredittforholdene (dere må si opp kredittkortene hvis ikke må de regnes med i sin helhet) - Søke nytt boliglån/refinansiering - Kjøpe bil Da vil ikke det nye billånet være et tema i henhold til oppussingen, og billån får dere nok uansett. Det er en kort søknadsprosess uten så mye om og men. Kan godt hende dere hadde fått inn hele sulamitten uansett mtp god inntekt, men hvorfor ta sjansen når dere slipper. Anonymkode: ffc64...f33
Gjest5656 Skrevet 21. januar 2023 #5 Skrevet 21. januar 2023 Inntekt varierer: er dette bonus? Overtid? Kun "fast" lønn tas med til betrakning av bank. Dette er litt mistenksomt.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #6 Skrevet 21. januar 2023 Gjest5656 skrev (1 minutt siden): Inntekt varierer: er dette bonus? Overtid? Kun "fast" lønn tas med til betrakning av bank. Dette er litt mistenksomt. Mannen jobber som fisker og lønnen hans varierer ut i fra markedet Anonymkode: d1a55...34d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #7 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja likviditetsmessig så tjener dere godt, men mtp at du skriver at inntekten varierer så er det ikke sikkert at banken kan regne med full pott. Dere har jo uansett en del og gå på. Den lureste rekkefølgen vil nok være: - Beholde de 150k i buffer - Betale ned all kredittkortgjeld og avslutte kredittforholdene (dere må si opp kredittkortene hvis ikke må de regnes med i sin helhet) - Søke nytt boliglån/refinansiering - Kjøpe bil Da vil ikke det nye billånet være et tema i henhold til oppussingen, og billån får dere nok uansett. Det er en kort søknadsprosess uten så mye om og men. Kan godt hende dere hadde fått inn hele sulamitten uansett mtp god inntekt, men hvorfor ta sjansen når dere slipper. Anonymkode: ffc64...f33 Helt enig. Tusen takk for god hjelp! Anonymkode: d1a55...34d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #8 Skrevet 21. januar 2023 Gjest5656 skrev (1 minutt siden): Inntekt varierer: er dette bonus? Overtid? Kun "fast" lønn tas med til betrakning av bank. Dette er litt mistenksomt. Neida. Vi kan regne snitt av bonus de siste 3 år og snitt av overtid og tillegg over 6 mnd ish samt diverse faktorer som kontraktfestes og kan dokumenteres. Så lenge det er kontinuerlig inntekt som kan dokumenteres over tid så er det rom for å hensynta det i lånesøknaden, men dette må da naturligvis finansrådgiveren som skal behandle TS sin søknad vurdere. Det blir et veldig generelt svar. Anonymkode: ffc64...f33
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #9 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt enig. Tusen takk for god hjelp! Anonymkode: d1a55...34d Lykke til, håper det ordner seg! Anonymkode: ffc64...f33
Gjest5656 Skrevet 21. januar 2023 #10 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Neida. Vi kan regne snitt av bonus de siste 3 år og snitt av overtid og tillegg over 6 mnd ish samt diverse faktorer som kontraktfestes og kan dokumenteres. Så lenge det er kontinuerlig inntekt som kan dokumenteres over tid så er det rom for å hensynta det i lånesøknaden, men dette må da naturligvis finansrådgiveren som skal behandle TS sin søknad vurdere. Det blir et veldig generelt svar. Anonymkode: ffc64...f33 Nytt for meg! Takk for info. Selv har jeg valgt bort arbeid med høy bonus nøyaktig på grunn av at jeg er redd for at det vil negativt påvirke hva jeg kan låne. Men som jeg ser det her så vil det være behov for kontinuitet altså.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #11 Skrevet 21. januar 2023 Gjest5656 skrev (11 minutter siden): Nytt for meg! Takk for info. Selv har jeg valgt bort arbeid med høy bonus nøyaktig på grunn av at jeg er redd for at det vil negativt påvirke hva jeg kan låne. Men som jeg ser det her så vil det være behov for kontinuitet altså. Ja, og det varierer nok fra bank til bank hvordan vi regner på det. Hos oss fordeler vi bonus på 3 år, så hvis du bare har 1 års bonus å vise til så deles den likevel på 3 år. Så dess flere år man har bak seg dess mer kan vi altså regne med. Godt mulig andre banker velger å gjøre det på andre måter. Anonymkode: ffc64...f33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå