Gå til innhold

Hunden er sjalu på katten og biter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min er dødelig sjalu på katten min. 
Innimellom tar hun katten og forsøker å bite. 
Katten tar aldri igjen og bare stikker av. 
Ser at katten blir mer og mer utrygg og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. 
hjelper ikke uansett hvor mye jeg koser m hunden eller berømmer for å ignorere katten. 
Når jeg er der og passer på kan de ligge ved siden av hverandre, men om natten eller hvis jeg er borte må jeg dele huset i 2 for at hunden ikke skal skade katten. 
men er så fortvilet og trenger gode råd…! 
Hva kan jeg gjøre her? 

katten betyr ALT og var her lenge før hunden. Å kvitte oss m katten er fullstendig uaktuelt. 
Da hunden kom var de straks bestevenner, men det opphørte da hunden fikk sin første løpetid 😣

Anonymkode: 537c1...929

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde omplassert eller avlivet hunden.

Anonymkode: f69b2...313

• Liker 3
Skrevet

Steriliser hunden?

Anonymkode: 97c59...42c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Steriliser hunden?

Anonymkode: 97c59...42c

Ikke så enkelt på tisper..

Skrevet

Hvilken rase er dette? Hvor gammel er hunden? 

I hvilke situasjoner biter hunden katten, og hvordan er hunden/katten før hunden biter? Er hunden/katten nær en ressurs når det skjer? (mat, leke, sofa, person eller annen liggeplass). Beveger katten på seg, eller går mot hunden, eller går hunden bort til katten? Er det noe knurring? Er det et glefs, biter hunden ned, eller legger den munnen over katten uten å bite ned?

Grunnen til at jeg spør så mange spørsmål, er fordi det var alt for lite informasjon i innlegget, og da er det også vanskelig å komme med hjelpsom tilbakemelding. Kanskje er hunden genuint aggressiv, kanskje forsvarer den en ressurs, kanskje er den en mobber, og kanskje er den av en rase hvor mobbing/erting er normalt når de er unge, men som de gjerne vokser av seg.

Uansett, det kan være greit å prate med en adferdsspesialist (om det ikke er en adferdsspesialist i ditt område, så er det mulig å finne noen som tar konsultasjon over videosamtale så du kan få en idé om hva som faktisk foregår). Da er det greit om du kanskje har en video å dele, og har skrevet ned hva som skjer før, under og etter en hendelse. 

Anonymkode: 55635...622

• Liker 1
Skrevet

Hundemenneske her! Hva gjør at du mener dette skyldes sjalusi fra hundens side og hva slags type hund er dette? Grunnen til at jeg spør er at en del gn

Selv om du sier at du synes synd på katten, behandler du den forferdelig urettferdig. 

Anonymkode: 00494...40d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hundemenneske her! Hva gjør at du mener dette skyldes sjalusi fra hundens side og hva slags type hund er dette? Grunnen til at jeg spør er at en del gn

Selv om du sier at du synes synd på katten, behandler du den forferdelig urettferdig. 

Hvordan mener du jeg behandler katten urettferdig? 

Jeg opplever det som sjalusi fordi hunden reagerer veldig hvis vi koser med katten. Da kommer hun med en gang og vil være mellom katten og oss selv om hun egentlig lå rolig og sov fx. 

mat har jeg aldri tilgjengelig for begge da dette trigger enormt. De får mat i 2 ulike rom uten tilgang t hverandre. 

Skrevet

Idag klarer jeg ikke å skrive på mobil, så prøver igjen 😁

Hundemenneske her! Hva gjør at du mener dette skyldes sjalusi fra hundens side og hva slags type hund er dette? Grunnen til at jeg spør er at instinkter ikke alltid viser seg før hunden modnes. Dersom det er medfødte instinkter som trigges kan man ikke avlære adferden, bare styre den.

Selv om du sier at du synes synd på katten, behandler du den forferdelig urettferdig. Katten er delvis et byttedyr, så det å bli aktivt jaktet etter skaper mye frykt. Du skylder faktisk katten at du har hunden under kontroll. Sett bikkja i bur eller la den stå i bånd inne. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Idag klarer jeg ikke å skrive på mobil, så prøver igjen 😁

Hundemenneske her! Hva gjør at du mener dette skyldes sjalusi fra hundens side og hva slags type hund er dette? Grunnen til at jeg spør er at instinkter ikke alltid viser seg før hunden modnes. Dersom det er medfødte instinkter som trigges kan man ikke avlære adferden, bare styre den.

Selv om du sier at du synes synd på katten, behandler du den forferdelig urettferdig. Katten er delvis et byttedyr, så det å bli aktivt jaktet etter skaper mye frykt. Du skylder faktisk katten at du har hunden under kontroll. Sett bikkja i bur eller la den stå i bånd inne. 

Hehe… takk for at du ikke ga opp og fullførte.😃

Er veldig klar over at dette er skadelig/ vondt for katten og jeg forsøker å gjøre alt for at han skal være trygg hele tiden. Han betyr alt for oss og selv om det er stygt å si det vil jeg heller kvitte meg med hunden hvis det kom til et valg. 
Men er naturligvis også veldig veldig glad i hunden. Hun er 2 år og har hatt utfordringer hele tiden. Har nå nylig funnet ut at hele hennes kull ble fjernet fra sin mor da de var 3 uker gamle. Mor holdt på å ta livet av valpene sine 😢 

Dette preger naturligvis hunden, og det forklarer mye av det vi har slitt med t nå. 
Vil så gjerne ha begge to ❤️ 
Har snakket med adferdsterapeut ang andre ting og de hadde ikke så mye de kunne gjøre dessverre. De mener hunden lider av sterk angst

Skrevet

Det er en gjeterhund 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ikke så enkelt på tisper..

Hvorfor ikke ? Jeg har sterilisert min tispe. mange anbefaler dette så lenge man ikke skal ha valper.

Anonymkode: c5c9a...234

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ikke ? Jeg har sterilisert min tispe. mange anbefaler dette så lenge man ikke skal ha valper.

Anonymkode: c5c9a...234

Merket du noen forandring på henne da? Påvirket det oppførselen hennes? 

Skrevet

I hvilke situasjoner er det hun biter?

Hva slags bitt er det snakk om? Er det et glefs nær katten eller er det faktisk bitt på pus?

Skrevet
Tabris skrev (7 minutter siden):

Hva slags bitt er det snakk om? Er det et glefs nær katten eller er det faktisk bitt på pus?

Hun har ikke greid å få tak i pus (enda…) Mem slik jeg ser det har hun prøvd å bite ordentlig. Ikke bare glefsing…

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har ikke greid å få tak i pus (enda…) Mem slik jeg ser det har hun prøvd å bite ordentlig. Ikke bare glefsing…

Skrevet
Tabris skrev (Akkurat nå):

Forskjellig. Første gang var i forbindelse med mat. Da delte jeg alt og trodde problemet var løst. 
nå kan det være helt «uprovosert» hvis katten går forbi etc. 

i går var det nok fordi jeg koste med katten i sofaen så hunden så det. 
10 minutter etter at katten hoppet ned fra fanget skjedde det igjen 😢

Skrevet

Jeg tenker også atferdsspesialist her, fordi det er så mange faktorer som bør gås gjennom. Hvor ofte det skjer, mer konkret om hvilke situasjoner, hundens bakgrunn, hundens og kattens hverdag, selve huset og hva som kan gjøres der osv. 

Det virker rart at atferdsspesialisten ikke kunne hjelpe. Hvis vedkommende mente det var mye usikkerhet i din hund, så burde det jo vært en utredning på hvilke situasjoner hun reagerer usikkert i og fremgangsmåter for å jobbe med dette. Kanskje det kan være et alternativ å gå til en annen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hadde omplassert eller avlivet hunden.

Anonymkode: f69b2...313

Enig. Hadde kvittet meg med den.

Anonymkode: dbd9d...29c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...