AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #1 Skrevet 21. januar 2023 Vi har ei tispe som nå er 10 mnd. I dag så har hun vært på mannen flere ganger. Hun hopper opp til han der han sitter i stolen, og står og jokker mot han. Han snakker selvsagt til henne når det skjer, men hun hører ikke på han. Hun er også i en alder der hun tester grenser, så det at hun ikke hører/ lystrer, har vi jobbet med en stund nå, men det er annerledes nå. Hun pleier også å klenge på meg, men i dag så overser hun meg. Tar seg bare en kjapp tur forbi meg av og til. Hun har enda ikke hatt løpetid, så vi tenker at det kanskje er løpetid på gang. Kan ikke se noe, men er vel ikke alltid man ser blod, spesielt første gangen? Hun har også hatt litt løsere avføring enn vanlig i dag, samt at hun har hadde avføring 3 ganger i løpet av formiddagen. Kan det være løpetid på gang, hvis det, er hennes adferd normal i den forbindelse? Anonymkode: b3806...174
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #2 Skrevet 21. januar 2023 Noe forårsaker stress, Antagelig hormoner. Blod trenger det ikke være mye av, og hormonelle endringer kommer og før løpetid. Om det ikke endrer seg, eller blir værre, på noen dager så få den sjekket. Kan og være en livmorbetennelse. Anonymkode: a5306...fde
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #3 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noe forårsaker stress, Antagelig hormoner. Blod trenger det ikke være mye av, og hormonelle endringer kommer og før løpetid. Om det ikke endrer seg, eller blir værre, på noen dager så få den sjekket. Kan og være en livmorbetennelse. Anonymkode: a5306...fde Ok, takk for svar Ts Anonymkode: b3806...174
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #4 Skrevet 21. januar 2023 Løpetid sannsynligvis. Enten er det en stille løpetid, eller så vil dere se blødninger innen kort tid. Sjekk vulva og se om den er forstørret. Løs avføring er ganske vanlig før/under løpetiden. Jokking er et tegn på stress. Grunnen til at hun ikke "hører etter" når mannen din sier ifra, er fordi stresset er for høyt og hun er ikke mottakelig for læring. Å bli snakket til vil ikke senke stresset, men heller forhøye det. Senk kravene og forventningene dere stiller henne nå. Det er vanlig at tenåringer/unghunder "glemmer" ting, og prøver ut nye fakter. Det er bare en periode man må gjennom, og man bør, som eiere, møte den perioden med største ro. I tillegg går hun mot første løpetid, som kan føre til økt stress og frustrasjon. Hold hodet kaldt, senk kravene og lag gjerne rutiner som hjelper henne å roe ned. For eksempel, etter tur kan dere gi henne en kong/tyggebein så hun har noe å jobbe med. Dere vil kunne se at hun er mer stressa/aktiv visse tider på døgnet, etter mat eller etter tur etc. Går hun for å jokke på mannen din, så bør han helt enkelt og rolig geleide henne ned fra sofaen og gi henne noe annet å gjøre. Under løpetiden kan hun få behov for mer søvn, eller mer aktivitet, eller mer hodebry, mer kos, mer skryt og positiv tilbakemelding. Se litt på hva hun trenger, og det kan endre seg litt gjennom løpetiden. Mine går gjennom perioder før/under/etter løpetiden hvor de ønsker mer hvile, for så å ha behov for å gå 2 mil hver dag i en uke, for så å trenge mer hvile igjen, for så å bli tullete, lekne valper som trenger litt annen type aktivitet/oppmerksomhet enn når de er sofapoteter eller atleter. Mine to jokker de også, under hele løpetiden. Heldigvis synes de hverandre er mer spennende å jokke på enn meg. Men, jeg bruker å dele stua i to for å skille de, ellers hadde de jokka alle de 24 timene av døgnet, og lite søvn vil bare øke stresset, I tillegg til at om de får praktisert adferden, så er det store sjanser for at de hadde begynt å jokke på hverandre også når de ikke har løpetid. Anonymkode: d51fb...3ef 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå