Gå til innhold

Vannbåren varme i gulv i -15 grader - hvor høyt må termostaten være egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, det er -15 og jeg er litt usikker på hvordan vannbåren varme fungerer. Det er 17 grader inne nå, anlegget står på 40 grader. Kan jeg forvente at det skal være varmere enn det, eller må jeg plusse på med panelovn? Bør jeg skru opp annlegget til f.eks. 50 grader? 

Anonymkode: 3e828...ae8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du setter termostaten på det du ønsker, hjelper ikke å skru på langt over ønsket temperatur. Vannbåren varme tar lang tid å varme opp med, men gir jevn varme. Supplemer med ovner og vedfyring.

Anonymkode: 5b28f...935

• Liker 2
Skrevet

Har min på 22 grader. Bikker det minus 15/-20 setter jeg på en oljeovn i tillegg. Da blir det varmt og godt :)

Anonymkode: e9a5a...0d3

Skrevet

Du har en termostatstyring per rom. Det er ikke varmen i gulvet som regulerer temperaturen i rommet, men hvor stor vannmengde dysene slipper gjennom i sirkuleringen i gulvet. 35 grader på vannet er nok.
Dersom du ikke får opp temperaturen kan det være termostaten i rommet det er feil på. Har du støvsugd boksen den sitter i? Støv kan forstyrre temeraturføleren.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du setter termostaten på det du ønsker, hjelper ikke å skru på langt over ønsket temperatur. Vannbåren varme tar lang tid å varme opp med, men gir jevn varme. Supplemer med ovner og vedfyring.

Anonymkode: 5b28f...935

Da må det være noe i veien med min. Setter jeg termostaten på 40 grader blir det f.eks. bare 22 grader inne når det er normalt kaldt ute (inntil ca. -8 grader).

Skrevet

Kan være det er en tilstopning, eller at du er feil på termostaten. Jeg hadde på 40 grader (altså ikke på termostaten), også ble det veldig godt og varmt hvis jeg hadde termostaten på rundt 22 grader. 

Anonymkode: b64d7...6d3

• Hjerte 1
Skrevet

Hos meg må jeg skru opp til varmere vann for å få ønsket innetemperatur når det er som kaldest. 

Anonymkode: 24ebb...18b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hos meg må jeg skru opp til varmere vann for å få ønsket innetemperatur når det er som kaldest. 

Hva bruker du når det er skikkelig kaldt? 50?

Skrevet

Jeg forstår det slik at du ikke har termostat i hvert rom, men en sentral termostat ved/i varmepumpa?

Jeg har varmepumpe for vannbåren gulvvarme og på den er det en innstilling/meny for "varmekurve". Hvis varmepumpa di har en utvendig temperaturføler kan innstillingen på denne varmekurven brukes til å automatisk øke temperaturen på vannet som går ut i gulvene etter hvert som det blir kaldere ute.

I tillegg har du kanskje en ventil på hver sløyfe/rom slik at du kan justere hvor mye varmt vann som strømmer gjennom de ulike sløyfene og på den måte få litt ulik temperatur i ulike rom , om du vil.

Vi bruker denne varmekurven på vår varmepumpe, og vi har i tillegg en trådløs termostat i hvert rom slik at vi kan velge kaldere på f.eks. soverom og ha det godt og varmt i oppholdsrom og enda varmere på badet.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Da må det være noe i veien med min. Setter jeg termostaten på 40 grader blir det f.eks. bare 22 grader inne når det er normalt kaldt ute (inntil ca. -8 grader).

Det er stor forskjell på om termostaten regulerer temperaturen på vannet som sendes inn i rørsløyfene, eller om den står i rommet du skal styre og styrer romtemperaturen basert på lufttemperaturen i rommet.

Vannet i rørsløyfene er alltid varmere enn det du får i romtemperatur, og når det er kaldt ute og større varmelekkasje i vegger og vinduer, da må vannet i sløyfene være varmere for å kunne levere mer varme til rommet og kompensere for økt varmetap.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva bruker du når det er skikkelig kaldt? 50?

Godt over 40 ihvertfall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 20.18):

Hei, det er -15 og jeg er litt usikker på hvordan vannbåren varme fungerer. Det er 17 grader inne nå, anlegget står på 40 grader. Kan jeg forvente at det skal være varmere enn det, eller må jeg plusse på med panelovn? Bør jeg skru opp annlegget til f.eks. 50 grader? 

Hva er det som varmer vannet? Bergvarme/jordvarme? Luft til væske? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...