AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #1 Skrevet 21. januar 2023 Føler min samboer er litt slu. Hun lager nesten aldri middag til meg/ oss, kjøper seg mat eller spiser hjemme hvis jeg har laget eller vi lager sammen, men det siste skjer sjelden. Ofte når jeg sier jeg skal lage meg noe så spør hun om hun kan få litt også, altså lage til henne. De gangene jeg nevner det så blir hun sur og nevner de få gangene hun har laget middag for lenge siden. Er lei av at hun alltid kommer til dekket bord, mens jeg aldri gjør det. Så klager hun på at jeg sitter mye på internett, men det er etter at jeg har stått på kjøkkenet i 1t eller mer for å lage middag før hun kom hjem. Anonymkode: a2a43...419 1
avent Skrevet 21. januar 2023 #2 Skrevet 21. januar 2023 Lag middagslister og lag middag annenhver dag eller sammen. Jeg og mannen min lager ofte middag sammen i helgene, er veldig koselig. Må innrømme at jeg var skråsikker på at det var en dame som hadde skrevet dette innlegget 🫢😁 men ja jeg vet hvor irriterende det er å alltid er å måtte lage middag. Mannen min er ei kløne på kjøkkenet å er av den typen som klarer å brenne vann 😅 men nå etter mange år. Snart 17 år og 4 barn har han lært seg noen enkle retter. Ser at når vi lager mat sammen så blir det en koselig stemning og ser at han faktisk prøver 👌Før så grein ungene når de hørte at pappa skulle lage middag 😅 Nå mener de at ingen lager bedre pizza enn pappa. Så det er håp 👍 8 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #3 Skrevet 21. januar 2023 Du har valgt feil dame i henhold til ditt behov. Anonymkode: 5c8eb...c1b 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #4 Skrevet 21. januar 2023 Herregud. Dette er rett og slett barnslig. Er glad jeg kommer fra en generasjon der begge lager middag:) Det er faktisk en selvfølge! Hilsen mann. Anonymkode: b9f70...514 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #5 Skrevet 21. januar 2023 avent skrev (9 minutter siden): Lag middagslister og lag middag annenhver dag eller sammen. Jeg og mannen min lager ofte middag sammen i helgene, er veldig koselig. Må innrømme at jeg var skråsikker på at det var en dame som hadde skrevet dette innlegget 🫢😁 men ja jeg vet hvor irriterende det er å alltid er å måtte lage middag. Mannen min er ei kløne på kjøkkenet å er av den typen som klarer å brenne vann 😅 men nå etter mange år. Snart 17 år og 4 barn har han lært seg noen enkle retter. Ser at når vi lager mat sammen så blir det en koselig stemning og ser at han faktisk prøver 👌Før så grein ungene når de hørte at pappa skulle lage middag 😅 Nå mener de at ingen lager bedre pizza enn pappa. Så det er håp 👍 Ja mener også hun må prøve, lage enkle retter. Ikke ha som unnskyldning at hun ikke kan. Jeg kunne heller ikke før og lærer fortsatt. Anonymkode: a2a43...419 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #6 Skrevet 21. januar 2023 Da må dere bli enige om dere skal lage felles middag, eller om dere bare skal lage til dere selv. Kanskje ha felles middag x ganger i uken hvor dere avtaler hvem som lager. Har dette med økonomi å gjøre også? At hun kjøper mat til seg selv, samtidig som hun spiser av maten DU har betalt for? Anonymkode: 1005d...9cd
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #7 Skrevet 21. januar 2023 Du får sette deg ned og forlange en ordentlig prat om dette, for frustrasjonen kommer bare til å øke. Kanskje du skal skrive opp hver gang du lager mat, og vise henne? Her deler vi på det, dvs mannen lager som oftest middag, men da er jeg på kjøkkenet sammen med han og rydder og vasker. Det er vår "greie" som bare har blitt sånn, det hender jeg lager middagen også, men da rydder og vasker han, så vi deler alltid på det. Gjør hun andre ting i huset som veier opp for det, kanskje? Hvordan fordeler dere annet husarbeid? Anonymkode: 7eec1...4ad
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #8 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da må dere bli enige om dere skal lage felles middag, eller om dere bare skal lage til dere selv. Kanskje ha felles middag x ganger i uken hvor dere avtaler hvem som lager. Har dette med økonomi å gjøre også? At hun kjøper mat til seg selv, samtidig som hun spiser av maten DU har betalt for? Anonymkode: 1005d...9cd nei hun har mer enn nok penger Anonymkode: a2a43...419
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #9 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du får sette deg ned og forlange en ordentlig prat om dette, for frustrasjonen kommer bare til å øke. Kanskje du skal skrive opp hver gang du lager mat, og vise henne? Her deler vi på det, dvs mannen lager som oftest middag, men da er jeg på kjøkkenet sammen med han og rydder og vasker. Det er vår "greie" som bare har blitt sånn, det hender jeg lager middagen også, men da rydder og vasker han, så vi deler alltid på det. Gjør hun andre ting i huset som veier opp for det, kanskje? Hvordan fordeler dere annet husarbeid? Anonymkode: 7eec1...4ad Ja men det gjør hun også sjelden. Med exen min gjorde vi det slikt. hun lagde mat og jeg vasket opp Anonymkode: a2a43...419
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #10 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Føler min samboer er litt slu. Hun lager nesten aldri middag til meg/ oss, kjøper seg mat eller spiser hjemme hvis jeg har laget eller vi lager sammen, men det siste skjer sjelden. Ofte når jeg sier jeg skal lage meg noe så spør hun om hun kan få litt også, altså lage til henne. De gangene jeg nevner det så blir hun sur og nevner de få gangene hun har laget middag for lenge siden. Er lei av at hun alltid kommer til dekket bord, mens jeg aldri gjør det. Så klager hun på at jeg sitter mye på internett, men det er etter at jeg har stått på kjøkkenet i 1t eller mer for å lage middag før hun kom hjem. Anonymkode: a2a43...419 Hvordan ser husarbeid og fordeling ut ellers? Vasker du? Klesvask? Anonymkode: f82cb...b29
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #11 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): nei hun har mer enn nok penger Anonymkode: a2a43...419 Mente ikke at hun ikke har råd til mat. Men lurte på om dere betalte hver deres mat. Anonymkode: 1005d...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #12 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Herregud. Dette er rett og slett barnslig. Er glad jeg kommer fra en generasjon der begge lager middag:) Det er faktisk en selvfølge! Hilsen mann. Anonymkode: b9f70...514 Det er ikke en selvfølge. Jeg lager middag ca 360 dager i året her i huset. Mannen gjør det meste annet av husarbeid. Broren min lager middag 365 dager i året der i huset. Men kona hans gjør veldig mye annet. Jeg vil ikke spise maten til hverken min mann eller min svigerinne. Det er en grunn til at det fordeles sånn. Man MÅ ikke dele alle oppgaver så man gjør halvparten hver, så lenge totalbelastningen blir noenlunde lik. Jeg vil ikke bytte dekk på landroveren halvparten av tiden, eller bære inn den nye vaskemaskinen halvparten av veien, heller. Ts har behov for å slippe å lage middag hver dag. Da er de kanskje ikke spesielt kompatible, men det betyr ikke at alle må dele alle oppgaver likt. Anonymkode: 6d8a5...9de
Virrevirrevapp Skrevet 22. januar 2023 #13 Skrevet 22. januar 2023 Snakk sammen om klar fordeling av oppgaver.
Snok1 Skrevet 22. januar 2023 #14 Skrevet 22. januar 2023 Hei, TS. Kanskje du skal hjelpe henne med å skifte dekk på bilen en gang? Sorry, måtte bare. Jeg -som glere andre- ventet at du er en kvinne. Dere må rett og slett sette dere ned og snakke gjennom hva som må gjøres og hvordan dere best skal løse oppgavene. I mellomtiden er det du som bestemmer menyen. Det betyr faktisk en del for trivsel, helse og velvære. 1
maverick22 Skrevet 22. januar 2023 #15 Skrevet 22. januar 2023 fy faen for en egoistisk dame, glad jeg ei som lager middag måltider. Ta en prat med henne asap 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #16 Skrevet 22. januar 2023 Moren min var faktisk av denne typen! Hun begynte såpass tidlig på jobb at hun kom hjem ett par timer før faren min. I tillegg jobbet han lengre unna, så det tok selvfølgelig lenger tid, for å komme seg hjem igjen også. Det "beste" man kunne håpe på da var at det var en hel (eller halv) potet, og kanskje to eller tre spiseskjeer med grønnsaker igjen etter at hun var ferdig med å spise. Når man først skal koke poteter, så burde det selvfølgelig være fullt mulig å koke nok poteter til alle sammen - ikke bare til seg selv. Resultatet var selvfølgelig at faren min måtte lage en ny middag til seg selv, og til oss barna, etter at han kom hjem. Da spurte mamma faktisk hvorfor det? fordi hun rett og slett ikke klarte å begripe hvorfor det var nødvendig med enda en middag. Men når pappa forsøkte å snakke med henne om dette, og nevnte at hun burde koke mye mer grønnsaker når hun først var i gang med å lage middag, så ble han bare møtt med et skuldertrekk og himling med øynene. Men det ble selvfølgelig aldri noe bedre av den grunn. Til slutt bare gav han opp. Skal man fikse noe som helst på en ordentlig måte, så blir man jo nødt til å fikse alt sammen på egen hånd. Anonymkode: 042b2...2a3 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #17 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Føler min samboer er litt slu. Hun lager nesten aldri middag til meg/ oss, kjøper seg mat eller spiser hjemme hvis jeg har laget eller vi lager sammen, men det siste skjer sjelden. Ofte når jeg sier jeg skal lage meg noe så spør hun om hun kan få litt også, altså lage til henne. De gangene jeg nevner det så blir hun sur og nevner de få gangene hun har laget middag for lenge siden. Er lei av at hun alltid kommer til dekket bord, mens jeg aldri gjør det. Så klager hun på at jeg sitter mye på internett, men det er etter at jeg har stått på kjøkkenet i 1t eller mer for å lage middag før hun kom hjem. Anonymkode: a2a43...419 Så du er hjemme minst en time før henne….? Da er det jo rimelig at du lager middagen. Om du bruker tiden dere har sammen til å sitte på Internett, så spiller det jo ingen trille hva du gjorde før. Du velger bort å bruke tid sammen med henne. Samtidig tillater du deg å irritere deg over at hun ikke gjør nok for deg…? Dette forholdet høres ikke så veldig sunt. Foreslår du heller bruker tiden før hun kommer hjelm til Internett, også lager dere middag sammen når hun kommer hjem. Da kan hun lære, og dere gjøre noe sammen som par - og begge forhåpentligvis slutte å irritere seg over den andre. Anonymkode: 0ce89...214 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #18 Skrevet 22. januar 2023 Jeg har samme problemet med min mann. Anonymkode: 03c89...819
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #19 Skrevet 22. januar 2023 Det er ikke vits i at du sitter å klager over at hun ikke lager middag, om vi ikke vet hvordan arbeidsfordelingen er ellers. Anonymkode: 1ae92...b42 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå