Gå til innhold

Han er avskrudd følelsesmessig pga utro ex..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har datet en mann en stund nå, såpass lenge at det har vært naturlig å snakke om hvor vi står. Jeg har fått følelser og han har ikke det. Han sier han liker meg veldig godt, men at han aldri har klart å åpne seg følelsesmessig etter en av eksene hans var utro fordi han ikke vil bli såret igje . Når jeg spurte hvordan følelser han hadde for de tre andre korttids kjærestene (6mnd-2 år lange forhold) han har hatt etter henne så sa han at det var forhold av mer praktiske grunner som økonomi, bosted og selskap.. Kynisk i mine øyne men denne mannen er varm og omsorgsfull mot meg. Jeg er gammel nok til å skjønne at jeg ikke kan forandre han eller at jeg er spesiell i forhold til andre kvinner, problemet er hans følelseslokk men han forteller at han går i terapi og det tenker jeg er bra! 

Det er kanskje umulig å vite for noen men er det noen som har erfaring med å enten være daten til en sånn en eller har vært sånn selv? Jeg slet også med å slippe menn inn på meg etter å ha opplevd utroskap, men lærte meg at jeg må hoppe i det og tørre å åpne meg om jeg skal få nær relasjon med noen. Han her har nok en håndteringsmekanisme hvor han legger livet i jobben sin og i motsetning til meg som er søkende så vil han holde folk på avstand for å ikke bli såret igjen.

Det jeg lurer på er om hvis jeg hadde vært drømmekvinnen og kvinnen i hans liv om han hadde klart å få følelser da? Er det altså bare bortkastet å gi han tid fordi jeg er feil kvinne for han uansett eller har man like store problemer med å åpne seg til en man virkelig vil ha når man først har lagt lokk på følelsene sine i over ti år? 

Anonymkode: 16916...a64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som han har masse issues. Hør på ham når han sier han ikke har følelser for deg og har så store problemer med dating at han går i terap.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har datet en mann en stund nå, såpass lenge at det har vært naturlig å snakke om hvor vi står. Jeg har fått følelser og han har ikke det. Han sier han liker meg veldig godt, men at han aldri har klart å åpne seg følelsesmessig etter en av eksene hans var utro fordi han ikke vil bli såret igje . Når jeg spurte hvordan følelser han hadde for de tre andre korttids kjærestene (6mnd-2 år lange forhold) han har hatt etter henne så sa han at det var forhold av mer praktiske grunner som økonomi, bosted og selskap.. Kynisk i mine øyne men denne mannen er varm og omsorgsfull mot meg. Jeg er gammel nok til å skjønne at jeg ikke kan forandre han eller at jeg er spesiell i forhold til andre kvinner, problemet er hans følelseslokk men han forteller at han går i terapi og det tenker jeg er bra! 

Det er kanskje umulig å vite for noen men er det noen som har erfaring med å enten være daten til en sånn en eller har vært sånn selv? Jeg slet også med å slippe menn inn på meg etter å ha opplevd utroskap, men lærte meg at jeg må hoppe i det og tørre å åpne meg om jeg skal få nær relasjon med noen. Han her har nok en håndteringsmekanisme hvor han legger livet i jobben sin og i motsetning til meg som er søkende så vil han holde folk på avstand for å ikke bli såret igjen.

Det jeg lurer på er om hvis jeg hadde vært drømmekvinnen og kvinnen i hans liv om han hadde klart å få følelser da? Er det altså bare bortkastet å gi han tid fordi jeg er feil kvinne for han uansett eller har man like store problemer med å åpne seg til en man virkelig vil ha når man først har lagt lokk på følelsene sine i over ti år? 

Jeg har det på samme måte, men det er ikke et dårlig forhold - utroskap som er årsaken. Jeg har blitt sviktet av mine nærmeste hele barndom og ungdomstid. I 3 av 4 forhold har jeg opplevd utroskap. 

Nå er jeg avskrudd følelsesmessig. Jeg forstår at jeg ikke kan bruke noen for å fylle enkelte tomrom. Så jeg holder meg alene frem til det kanskje gir seg. 

Det har hendt at jeg har blitt god venn med noen, delt mye og følt at jeg er på vei til å åpne meg. Da blir jeg redd og rømmer hele greia. 

Anonymkode: 9d799...6b4

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er gammel nok til å skjønne at jeg ikke kan forandre han eller at jeg er spesiell i forhold til andre kvinner, problemet er hans følelseslokk men han forteller at han går i terapi og det tenker jeg er bra! 

Samtidig er du ikke gammel eller innsiktsfull nok til å se det som skjer, du hører ikke en gang på det han sier, han er innelukka og han har ikke følelser. Han har ikke følt noe for andre på 10 år og utnytter folk han er i forhold med, si pent takk for deg og vink til denne mannen mens du løper din vei

Anonymkode: f9060...d6c

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Skift fokuset fra ham til deg selv. Spør deg selv hvorfor han er interessant selv når han ikke har følelser for deg. Er det en liten del av deg som synes det er litt trygt at han ikke vil være i et forhold fordi du synes det er skummelt å satse selv? 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Samtidig er du ikke gammel eller innsiktsfull nok til å se det som skjer, du hører ikke en gang på det han sier, han er innelukka og han har ikke følelser. Han har ikke følt noe for andre på 10 år og utnytter folk han er i forhold med, si pent takk for deg og vink til denne mannen mens du løper din vei

Anonymkode: f9060...d6c

1 hour ago, ESFP said:

Skift fokuset fra ham til deg selv. Spør deg selv hvorfor han er interessant selv når han ikke har følelser for deg. Er det en liten del av deg som synes det er litt trygt at han ikke vil være i et forhold fordi du synes det er skummelt å satse selv? 

DETTE!!!!

Ts, er du en anxious attachment style? 

Anonymkode: 03899...b3f

• Nyttig 1
Skrevet
ESFP skrev (5 timer siden):

Ja, det er dette. Jeg har mine svin på skogen selv og sider av meg jeg føler ikke er verdig å elske. Jeg har pleid å skyve menn vekk fra meg for å unngå å bli såret selv, men jobbet med dette i terapi og blitt mer åpen og satsende nå i et håp om kjærlighet. Har alltid utenom forrige kjæreste valgt menn det er vanskelig å komme inn på fordi jeg føler at en stødig mann er for bra for meg, da føler jeg meg utilstrekkelig pga egne issues..

Skrevet

Jeg tenker det er et ganske stort varselsignal at han var i lange forhold av pragmatiske grunner. Det er jo ganske sjofelt å kaste bort tiden til et annet menneske på den måten, late som om man elsker/ er forelsket i vedkommende i flere måneder. Han må jo ha vært varm mot de også, ellers hadde de ikke vært sammen så lenge. Det betyr også at han har hatt over 2 år på seg å bearbeide dette trauma med utroskap og komme seg videre. Dersom han ikke har klart det hittil, skal du gå og vente på det i 5 år til? Det virker ikke som om han har hatt framgang i det hele tatt, hvorfor tro han vil ha det nå?

Er veldig skeptisk til mennesker som kommer med unnskyldninger for dårlig oppførse i forkant (jeg er bare x og y fordi jeg hadd en dårlig barndom, hadde en vanskelig ex osv). Noen ganger har de bare en drittholdning og kommer med sob stories for å slippe ta ansvar.

Skrevet

Da kan det være lurt å jobbe med den skammen. Alle er verdt å elske og alle har noen svin på skogen. Finn den stemmen inni deg som sier at du fortjener en som har følelser for deg også. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Bieter skrev (1 minutt siden):

Noen ganger har de bare en drittholdning og kommer med sob stories for å slippe ta ansvar.

Ja det var min første automatiske tanke når han fortalte det egentlig. Men senere fikk jeg sympati for han og det dumme omsorgsinnstinktet mitt slo inn om at her er det en såret liten gutt på innsiden som trenger kjærlighet. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner overhodet ikke hvorfor denne mannen dater i utgangspunktet. 
Han er jo mest interessert i en støttekontakt tydeligvis. 
Jeg tror du skal trekke deg unna og ta vare på deg sjøl. 
Han er langt unna det å kunne fungere i et forhold med følelser og hele pakka 

Anonymkode: c097b...6e5

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja det kan man si..! Når jeg var veldig avskrudd følelsesmessig etter utroskap så datet jeg ikke på mange år, før jeg var ordentlig klar for å åpne meg og være sårbar igjen. Han sier at han veldig gjerne vil ha kjæreste og finne den ene han vil leve med, så derfor jeg lurer på om de med sånne issues også støter vekk en som er rett for de, eller om de plutselig ville blitt klar om det var drømmedama de møtte? 

Skrevet

Hadde jeg aldri akseptert. Hvis man er så følelsesmessig avskrudd så må man jobbe med seg selv før man går inn i et forhold. Alt annet er bare pur egoistisk. Han får få valget om terapi, både alene og par, eller så drar du. 

Anonymkode: 46ff9...b3d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja det var min første automatiske tanke når han fortalte det egentlig. Men senere fikk jeg sympati for han og det dumme omsorgsinnstinktet mitt slo inn om at her er det en såret liten gutt på innsiden som trenger kjærlighet. 

Han trenger ikke kjærlighet, han trenger terapi.

Anonymkode: f8cd5...f17

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han sier at han veldig gjerne vil ha kjæreste og finne den ene han vil leve med...

Det sier alle. Det virkelig store spørsmålet er om de skjønner hva som skal til. 

• Liker 2
Skrevet

Oisann. Dette var litt som å lese om meg og mannen jeg møtte i sommer.  Han er "avoidant" attachment style og jeg har vel hatt litt "anxious". Men jeg har jobbet med dette og blitt i stor grad "sunn" mtp min "attachment" stil og har gått til psykolog over lengre tid for å lære om hva sunne relasjoner er. Både han og jeg har før vært samboer med veldig selvopptatte mennesker. Vi er begge add typer og "pleasere" ( kjempe like ) 

Mannen jeg dater har opplevd massevis av traumer, og har opplevd, i hans øyne, utroskap. Han er veldig dårlig på å kjenne på hva han trenger, og for å være ærlig, så har aldri noen SPURT han om hva han trenger heller, heller. frem til JEG gjorde det da.  Jeg er den han trenger, og vi kommer til å få det kjempebra, om han tør å satse på meg. Det vet han.  Han går i terapi, har masse problematiske relasjoner med nær familie. 

Det eneste man kan gjøre er å selv tenke seg om, om man virkelig vil ha denne mannen. Og ta det helt med ro. Ikke jag etter han, ikke press han, ikke gi han dårlig samvittighet for at han setter grenser eller sier ifra om noe du gjør, som stresser han. Vær forståelsesfull og klar på at du ønsker han i livet ditt. og at du respekterer at han tar den tiden han trenger til det som er viktigst, feks barn og jobb. 

Anonymkode: d2d10...830

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han trenger ikke kjærlighet, han trenger terapi.

Noen ganger er faktisk kjærlighet og forståelse fra en person som er opptatt av ditt beste, like bra som terapi. Om ikke bedre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Også de som er "avoidant" ønsker å få kjærlighet.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oisann. Dette var litt som å lese om meg og mannen jeg møtte i sommer.  Han er "avoidant" attachment style og jeg har vel hatt litt "anxious". Men jeg har jobbet med dette og blitt i stor grad "sunn" mtp min "attachment" stil og har gått til psykolog over lengre tid for å lære om hva sunne relasjoner er. Både han og jeg har før vært samboer med veldig selvopptatte mennesker. Vi er begge add typer og "pleasere" ( kjempe like ) 

Mannen jeg dater har opplevd massevis av traumer, og har opplevd, i hans øyne, utroskap. Han er veldig dårlig på å kjenne på hva han trenger, og for å være ærlig, så har aldri noen SPURT han om hva han trenger heller, heller. frem til JEG gjorde det da.  Jeg er den han trenger, og vi kommer til å få det kjempebra, om han tør å satse på meg. Det vet han.  Han går i terapi, har masse problematiske relasjoner med nær familie. 

Det eneste man kan gjøre er å selv tenke seg om, om man virkelig vil ha denne mannen. Og ta det helt med ro. Ikke jag etter han, ikke press han, ikke gi han dårlig samvittighet for at han setter grenser eller sier ifra om noe du gjør, som stresser han. Vær forståelsesfull og klar på at du ønsker han i livet ditt. og at du respekterer at han tar den tiden han trenger til det som er viktigst, feks barn og jobb. 

Takk for din erfaring. Forstår jeg deg rett har du valgt å stå på sidelinjen å vente på han? Hvor lenge tenker du å gjøre det? Har dere en stabil relasjon i mellomtiden eller går det mye frem og tilbake og han er vanskelig å forholde seg til og dukker opp når det passer seg for han? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har det på samme måte, men det er ikke et dårlig forhold - utroskap som er årsaken. Jeg har blitt sviktet av mine nærmeste hele barndom og ungdomstid. I 3 av 4 forhold har jeg opplevd utroskap. 

Nå er jeg avskrudd følelsesmessig. Jeg forstår at jeg ikke kan bruke noen for å fylle enkelte tomrom. Så jeg holder meg alene frem til det kanskje gir seg. 

Det har hendt at jeg har blitt god venn med noen, delt mye og følt at jeg er på vei til å åpne meg. Da blir jeg redd og rømmer hele greia. 

Anonymkode: 9d799...6b4

Høres ut som du har masse å jobbe med, det er bare å sette i gang :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...