Gå til innhold

Tror du å pynte deg hjelper mot mentale problemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så nettopp en reel med en dame som hadde vært «mentally paralyzed», men så hadde hun begynt å kle seg penere, sminke seg og krølle håret. Dette funket så bra at hun ville gi det videre som en «hack» til andre. 

Hva tenker du?

Anonymkode: 284e9...b5d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det tror jeg. Når man kommer så langt at man faktisk klarer å pynte seg kan det gi en boost. Når man er for lavt nede vil man ikke være i stand til å pynte seg.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Absolutt. Ikke med en gang, men etter hvert. 

Anonymkode: 9c445...2dd

Skrevet

For noen funker det litt å føle seg bra. Men så gjelder det å ha ork og krefter litt å pynte seg og shoppe da. Det har ikke jeg så jeg fortsetter å kle meg etter innfallsmetoden .

Anonymkode: f999a...e3e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei. Man kler seg penere og sminker seg når man har blitt bedre, ikke for å bli bedre.

Endret av Embla Othea
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror ikke man kan pynte seg ut av en tung depresjon og diagnoser, men det  hjelper på humøret når jeg føler meg fin. De siste årene har jeg gått fra full jobb til kronisk sykdom, ufør, redusert energi og mye hjemmetid, og for meg er det viktig å fortsette å legge ned litt innsats i antrekk og framtoning, også når jeg er bare er hjemme for meg selv.

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg tror heller de pynter seg for å skjule for omverden hvordan de egentlig har det, blir som å ta på seg en maske. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker at det handler om rutiner, gode vaner og å ta vare på seg sjøl.
Dusje og kle seg skikkelig før frokost, og holde hjula igang. Det er sunt.

• Liker 2
Skrevet

Nja. Jeg er både enig og uenig. Sist jeg var i en mørk periode hadde jeg ikke energi til å gjøre noe som helst. Leiligheten min så, for å si det pent, forjævlig ut. Jeg orket ikke å være rundt mennesker, og hadde mest lyst til å bare ligge under dyna med lyset av. Å pynte meg var det absolutt siste jeg tenkte på.

En dag våknet jeg og tenkte "Nei, nå har jeg kastet bort nok tid på det her". Jeg ryddet leiligheten og tok på meg sminke for første gang på sikkert flere måneder. Følte jeg meg bedre av å se fresh ut? Naturligvis. Samtidig så tror jeg ikke at det at jeg tok på meg sminke var noe som gjorde at jeg fikk det bedre, eller at det hjalp meg på noen som helst måte. Som @Embla Othea sa, så tror jeg at det å pynte seg er noe man heller gjør når man først har blitt bedre.

Jeg hadde allerede tatt valget, eller fått styrke nok vil jeg heller kanskje si, til å fikse situasjonen min litt, prøve å gjøre den litt bedre. Da hadde jeg, slik jeg anser det, fått det litt bedre med meg selv. Så det var ikke noe som bedret min situasjon, heller var det et tegn på at jeg allerede hadde blitt bedre.

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

Å sminke seg er ikke en hack. Det å pynte og stelle seg når du lider av negative tanker – sikkert ikke feil. Men det er noe usmaklig ved det hele, som jeg ikke liker

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror du finner dette i mange varianter. De som pynter seg for å skjule smerte. De som er blitt nok bedre til å igjen få litt lyst til å gjøre en innsats. De som pynter seg, og derfor føler seg litt bedre.

Det er jo en kjent sak at handling påvirker følelser, akkurat som følelser påvirker handling. Men om en er deprimert er det jo nettopp handlinger en er nødt til å endre, for siden å oppleve en bedring i følelser (du kan jo ikke bare snu en følelse av seg selv). En slik handling kan jo for noen være å pynte seg? På lik linje med å bruke ordentlige klær og ikke nattøy hele dagen, dusje og pusse tenner, treffe folk, gjøre «normale ting» du ikke egentlig har lyst til - nettopp fordi det på sikt kan gjøre en endring til det bedre.

Anonymkode: 34d35...e31

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis man greier å dra seg inn i dusjen og ta på rene klær etterpå, så kan det føre til at man føler seg akkurat så mye bedre at man greier å gjøre noe mer fornuftig den dagen også. Kanskje får man laget seg den brødskiva, kanskje går man den turen man sårt trenger for å få litt sollys og aktivitet. Ja, jeg har litt tro på det.

Anonymkode: a2284...382

• Liker 1
Skrevet

Det kommer sikkert an på hva man ser på som mentale problemer. Det kan være ganske mange forskjellige ting. Alt fra lette problemer til tunge diagnoser.

For min del er det at jeg pynter meg et tegn på at jeg har det bra med meg selv. Når jeg har det veldig tungt så har det vært nok å dusje og ta på rene klær, og da ikke særlig pene klær. Men jeg følte meg mye bedre av det.

For min del er det å pynte seg noe som innbærer litt sminke, ordne håret, ha på klær jeg føler meg fin i osv. Det gjør noe med selvtilliten, men jeg ville ikke gitt det som et råd til en som for eksempel satt midt i en tung depresjon. 

Anonymkode: 4e03f...39b

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan føle meg bedre bare av en dusj.  Ikke tvil om at jeg føler meg bedre psykisk om jeg sminker meg litt, selv om jeg bare skal daffe hjemme.  Trenger jo ikke å se ut som en dass selv om jeg føler meg som en. 

• Liker 1
Skrevet
Helene1982 skrev (3 timer siden):

Å sminke seg er ikke en hack. Det å pynte og stelle seg når du lider av negative tanker – sikkert ikke feil. Men det er noe usmaklig ved det hele, som jeg ikke liker

Hvorfor det?   Mennesker har hatt trang til å pynte seg i hundretusener av år.    Det er jo en helt naturlig ting. 

Skrevet

Nei, jeg har aldri følt meg bedre av å pynte meg. Men folk er jo forskjellige.

Anonymkode: 74b35...436

• Liker 1
Skrevet
Djungelvrål skrev (Akkurat nå):

Hvorfor det?   Mennesker har hatt trang til å pynte seg i hundretusener av år.    Det er jo en helt naturlig ting. 

Ja  nettopp! Folk har gjort det i tusenvis av år. Det er ikke en hack. Folk føler seg bedre når de har spist, sovet, er rene og stelt.

Skrevet
Helene1982 skrev (5 minutter siden):

Ja  nettopp! Folk har gjort det i tusenvis av år. Det er ikke en hack. Folk føler seg bedre når de har spist, sovet, er rene og stelt.

Men du skrev jo at du følte det var noe usmakelig ved det.......

Skrevet

Sminke driver jeg ikke med, men det å trimme skjegg/hår (det som er igjen😂), ta en dusj, lukte godt, pusse tenna og få på seg rene klær som jeg selv føler jeg ser ok ut med, gjør at jeg absolutt får en boost på selvfølelsen. Jeg møter verden med et litt mer hevet hode, smiler litt bredere og samtalene blir litt mer selvsikre enn om jeg bare skulle stå opp og hoppe rett i gårsdagens skjorte, småsvett i skrittet og med soveånde. Det kurerer neppe en lei diagnose, men at det å føle seg "fresh" har en positiv effekt på folk flest, tror jeg 100% på.

Skrevet
Djungelvrål skrev (5 minutter siden):

Men du skrev jo at du følte det var noe usmakelig ved det.......

Det jeg ikke liker er at ufaglærte gir helseråd og utvanningen av mentale lidelser. Jeg synes at det er tragisk at litt nedstemt eller deppa og de som dreper folk i en psykose er de som blir sett og får hjelp. Alle burde selvsagt få hjelp, men vi har en enorm gruppe i midten, som ikke er til skade for andre (noen kan være til skade for seg selv) men de er ikke like lette å behandle som hun som kan sminke seg og føle seg bedre, og de er ikke farlige, så de blir hysjet ned med et ekstermt dårlig helsetilbud i mange tilfeller.

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...