Gå til innhold

Gammelt norsk møbel fra ca 70-tallet - kan dyvelne være bly? Eller er det aluminium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å demontere et gammelt møbel. Dyvlene går lett fra hverandre, såpass lett at jeg lurer på om dette er bly. Kan det være sant? Da må jeg vel være rimelig forsiktig med å koste opp støvet og slikt?

IMG_20230121_172540.thumb.jpg.eba9d2c0303dd7d9d44dd0ed409b92e9.jpg

IMG_20230121_172459.thumb.jpg.fe0fe97c01aa94bd31053ecd57afecbe.jpg

Anonymkode: 3c958...cbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kjenner du på vekta, bly er veldig mye tyngre og mykere enn aluminium. Kan også være at de er laget av tinn, det var veldig populært å støpe slikt selv av tinn på den tiden. 

Anonymkode: 0f8d5...951

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

De er nokså lette, så da er det kanskje tinn? Beroliger meg litt, takk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

De er nokså lette, så da er det kanskje tinn? Beroliger meg litt, takk!

Om de føles lette for størrelsen er det i alle fall ikke bly. Uttrykket "blytungt" finnes av en grunn. :) 

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det kjenner du på vekta, bly er veldig mye tyngre og mykere enn aluminium. Kan også være at de er laget av tinn, det var veldig populært å støpe slikt selv av tinn på den tiden. 

Anonymkode: 0f8d5...951

Var det virkelig? På 70-tallet? 

Anonymkode: b0b88...879

• Liker 2
Skrevet

Hva er farlig med bly? Du skal vel ikke spise dem?

Anonymkode: 8083a...46c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva er farlig med bly? Du skal vel ikke spise dem?

Bare bittesmå konsentrasjoner av bly i lufta, på huden eller hvor som helst vil ha store langtidsvirkninger på kroppen. Bly har vært kjent som veldig giftig helt fra romertiden.

https://youtu.be/-fxbtQkAXO0

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare bittesmå konsentrasjoner av bly i lufta, på huden eller hvor som helst vil ha store langtidsvirkninger på kroppen. Bly har vært kjent som veldig giftig helt fra romertiden.

https://youtu.be/-fxbtQkAXO0

Altså seriøst, du bruker YouTube som dokumentasjon? Det er så useriøst at jeg ikke gidder å se videoen engang.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Altså seriøst, du bruker YouTube som dokumentasjon? Det er så useriøst at jeg ikke gidder å se videoen engang.

Koselig da, gjør som du vil. Tenkte at for at noen som ennå ikke vet at bly er giftig, og som strever med å finne ut av det selv - er jo kjempevanskelig å pønsje inn tre bokstaver i Google! - kan en liten film være akkurat det rette hjelpemiddelet.

• Liker 2
Skrevet

Ganske tvilsomt at det er bly siden bly er et veldig myk metall og er ikke noe bra til og holde form eller vekt. Om det ikke er aluminium da er det nok jern. 

Bly var ofte i maling og andre fargestoffer, gjenstander som trengte vekt. Som en papir vekt eller et lodd. 
Fiskeutstyr og ammunisjon, batteri. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

The Guardian er litt mer seriøse enn en gjennomsnittlig konspinoia-videoblogger, selv om begge er å finne på YouTube. 

Anonymkode: b0b88...879

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...