AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #1 Skrevet 21. januar 2023 Jeg er 17 kg overvektig og sliter med både motivasjon og disiplin til å gå ned i vekt. Eller, motivasjonen er jo der - jeg vil gjerne se bedre ut. Men jeg merker at motivasjonen ikke holder i lengden. Varer som oftest maks en måned før jeg faller tilbake til gamle vaner. Jeg har virkelig ikke disiplin i det hele tatt. Hvordan bygger man disiplin? Hvordan holder man motivasjonen oppe? Anonymkode: 09d4d...1cc
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #2 Skrevet 21. januar 2023 Motivasjon er veldig viktig for å komme i gang. Dvs. motivasjon er det som gjør at vi bestemmer oss for å gjøre en endring og får oss igjennom de første dagene. Men man kan ikke stole på at motivasjonen er der hver dag og hver gang man trenger den. Eventuelt så må man passe på å ofte nok minne seg selv om hvorfor man gjør dette. Jeg tror det lureste er å bygge vaner i hverdagen som gjør at du ikke må bruke viljestyrken hver gang du må ta et valg. Viljestyrke brukes opp og man har kanskje ikke så mye viljestyrke igjen på slutten av dagen når man er sliten, stressa, etc. Det merker i alle fall jeg at kan gjøre det vanskeligere å velge det jeg egentlig ønsker. Hva er det som gjør at de nye vanene dine ikke sitter? Er det når resultatene uteblir? Eller når livet blir stressende? Hvilke vaner er det som er vanskeligst å opprettholde? Anonymkode: ade8b...353 2
Gnå Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 Maksprestasjon har et fint innlegg om dette på Instagram i dag
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 Hva legger du i "gamle vaner"? Hva er det som gjør at du er overvektig? Mange går for hardt ut og fokuserer på feil ting i feil rekkefølge. Om du i en måned går inn for både godtekutt, reduserte porsjoner, sunnere mat og trening, så legger du egentlig opp til å feile. Fokuserer du kun på den største uvanen din i 2-3 måneder så vil du lettere holde på motivasjonen. Anonymkode: 3c5ed...98f
Blåttvann Skrevet 23. januar 2023 #5 Skrevet 23. januar 2023 For meg går det bedre hvis jeg legger om kostholdet og begynner å trene mer samtidig. Da går vekten fortere ned og det gir meg masse motivasjon! Folk er forskjellig, kanskje du har godt av å gjøre det mer gradvis? Det som funker for meg er å ikke trene for hardt for da blir jeg så utrolig sulten. Men dropper frokost, prøver å holde meg til et spisevindu, men kan ikke kalle det faste fordi spisevinduet er for stort. Å bevege seg mer hver dag er ikke så vanskelig. Er man på lekeplassen med barna så kan man løpe etter de, trene enkelt i apparatene og diverse. Masse gratis bevegelse som hjelper mye vs å sitte på telefonen på en benk. Morsommere for barnet også, man får kvalitetstid. Så er det det å velge trappene istedenfor heisen, gå over parkeringsplassen når man skal steder, gå av bussen en holdeplass tidligere. Så liker jeg å gå dit jeg skal, eller gå hjem. Spørs hva jeg skal. Skal jeg shoppe så tar jeg bussen tilbake men jeg går til kjøpesenteret f.eks. Å kutte sukker er det enkleste for meg. Spiser jeg godteri så må jeg kjempe mot søtsuget konstant. Og jeg må unngå for mye raske karbohydrater for de fører også til søtsug. Men jeg må spise masse god mat, klarer ikke tørr mat uten smak særlig lenge. Fyller på med masse grønnsaker og frukt. Passer litt på fruktinntaket bare. Spiser brød, 100% grovt. Skal jeg kose meg spiser jeg litt av samboers kneipp med brunost. Min motivasjon er å føle meg bedre i egen kropp. Å være stor gjør meg miserabel. Begynner man nå kan man se ganske annerledes ut til sommeren. Finere, friskere. Det er min motivasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 For meg er det dokumentasjon og data som holder meg disiplinert. Jeg har en app hvor jeg noterer ned ALT jeg spiser. Er jeg ute å spiser så finner jeg noe som ligner å legger inn. Alt av alkohol og drikkevarer går også inn. For å gjøre det enkelt for meg har jeg ofte det samme til frokost å lunch, da kan jeg forhåndsfylle inn dager, og så bare legge inn middag. Det gjør også at jeg ikke spiser ting som ikke er planlagt, for da må jeg logge inn å fylle ut det ene lille sjokoladebiten og det er det ikke verdt/det orker jeg ikke. Og så tar jeg progress-bilder av kroppen min. For da kan jeg gå tilbake å se framgangen min, for uansett hvor mye jeg går ned (har gått ned 15 kilo siden august 2022) så føler jeg meg ganske lik, men bildene viser en helt annen historie. Dette klarer du, lykke til Anonymkode: 8dbb9...514 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 15.24): Jeg er 17 kg overvektig og sliter med både motivasjon og disiplin til å gå ned i vekt. Eller, motivasjonen er jo der - jeg vil gjerne se bedre ut. Men jeg merker at motivasjonen ikke holder i lengden. Varer som oftest maks en måned før jeg faller tilbake til gamle vaner. Jeg har virkelig ikke disiplin i det hele tatt. Hvordan bygger man disiplin? Hvordan holder man motivasjonen oppe? Anonymkode: 09d4d...1cc Hva er det egentlig du mener når du bruker ordet disiplin? Hva mener du er bra med disiplin og dårlig med motivasjon? Hva er forskjellen på disse to begrepene for deg? Personlig tror jeg motivasjon er et bedre verktøy enn disiplin, men det fordrer at man holder motivasjonen ved like. Jeg tror kanskje det du egentlig spør om er hvordan du bygger nye vaner, og hvordan du automatiserer dem? Anonymkode: fd04f...7fa
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #8 Skrevet 23. januar 2023 Slutt å tenk at du går tilbake til gamle vaner om du har en dag som gikk dårlig. 1 dårlig dag trenger ikke bli 4 uker. Det trenger kun å være 1 dårlig dag Anonymkode: dbc68...c1c 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #9 Skrevet 23. januar 2023 Blåttvann skrev (4 timer siden): For meg går det bedre hvis jeg legger om kostholdet og begynner å trene mer samtidig. Da går vekten fortere ned og det gir meg masse motivasjon! Folk er forskjellig, kanskje du har godt av å gjøre det mer gradvis? Det som funker for meg er å ikke trene for hardt for da blir jeg så utrolig sulten. Men dropper frokost, prøver å holde meg til et spisevindu, men kan ikke kalle det faste fordi spisevinduet er for stort. Å bevege seg mer hver dag er ikke så vanskelig. Er man på lekeplassen med barna så kan man løpe etter de, trene enkelt i apparatene og diverse. Masse gratis bevegelse som hjelper mye vs å sitte på telefonen på en benk. Morsommere for barnet også, man får kvalitetstid. Så er det det å velge trappene istedenfor heisen, gå over parkeringsplassen når man skal steder, gå av bussen en holdeplass tidligere. Så liker jeg å gå dit jeg skal, eller gå hjem. Spørs hva jeg skal. Skal jeg shoppe så tar jeg bussen tilbake men jeg går til kjøpesenteret f.eks. Å kutte sukker er det enkleste for meg. Spiser jeg godteri så må jeg kjempe mot søtsuget konstant. Og jeg må unngå for mye raske karbohydrater for de fører også til søtsug. Men jeg må spise masse god mat, klarer ikke tørr mat uten smak særlig lenge. Fyller på med masse grønnsaker og frukt. Passer litt på fruktinntaket bare. Spiser brød, 100% grovt. Skal jeg kose meg spiser jeg litt av samboers kneipp med brunost. Min motivasjon er å føle meg bedre i egen kropp. Å være stor gjør meg miserabel. Begynner man nå kan man se ganske annerledes ut til sommeren. Finere, friskere. Det er min motivasjon. Du skiver på en måte som tyder på at dette er noe du har gjentatt flere ganger, eller noe du nylig (sist året) har begynt med. Mye "er" i stedet for "var". TS ønsker tips som holder over tid. Mitt tips er basert på en endring jeg gjorde for 10 år siden. Og at alt som går på snop, måltider og trening har gått av seg selv etter det. Anonymkode: 3c5ed...98f
Blåttvann Skrevet 23. januar 2023 #10 Skrevet 23. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du skiver på en måte som tyder på at dette er noe du har gjentatt flere ganger, eller noe du nylig (sist året) har begynt med. Mye "er" i stedet for "var". TS ønsker tips som holder over tid. Mitt tips er basert på en endring jeg gjorde for 10 år siden. Og at alt som går på snop, måltider og trening har gått av seg selv etter det. Anonymkode: 3c5ed...98f Jeg har gjort som deg tidligere, tatt det gradvis. Og har mistet motivasjonen etter en stund og dermed drevet yoyo-slanking. Nå har jeg funnet en metode jeg har holdt lenge. Hva som holder om 10år vet ingen, så hvorfor ikke være åpen for å dele erfaringer? https://bramat.no/vekt/3514-nei-du-ma-ikke-bruke-lang-tid-pa-a-ga-ned-i-vekt Endret 23. januar 2023 av Blåttvann
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 Disiplin leder til vaner. Vaner leder til kontinuitet. Kontinuitet leder til fremgang og resultat. Motivasjon er bare viktig for å komme i gang. Selve ønsket om en endring. Det som får jobben gjort er disiplin. Anonymkode: b2992...f87
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 15.24): Jeg er 17 kg overvektig og sliter med både motivasjon og disiplin til å gå ned i vekt. Eller, motivasjonen er jo der - jeg vil gjerne se bedre ut. Men jeg merker at motivasjonen ikke holder i lengden. Varer som oftest maks en måned før jeg faller tilbake til gamle vaner. Jeg har virkelig ikke disiplin i det hele tatt. Hvordan bygger man disiplin? Hvordan holder man motivasjonen oppe? Anonymkode: 09d4d...1cc Her står det mye klokt om vilje og disiplin. Ikke fullt så mye klokt om motivasjon. Folk som baserer en varig endring kun på motivasjon, vil som regel feile. Anonymkode: b2992...f87 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå