Portia Catonis Skrevet 22. januar 2023 #21 Del Skrevet 22. januar 2023 1 hour ago, Superbobla said: Svarer i plenum. Jævla synd at jeg har satt fyr på pengene mine da. Som jeg skrev så er jeg helt ny på dette. Helt grønn. Har aldri hatt kapasitet til å sette meg skikkelig inn i det, men prøver litt og litt. Små tips og råd på veien er Jo det som gjør meg bedre og får meg til og forstå mer. Som jeg poengterer så har jeg lest meg opp endel på de og er inneforstått med at pengene 99,9 prosent sikkert forsvinner. Jeg får lyst å si Erik Braathen til deg som skal utfordre meg på navn her, men jeg er ikke akkurat kjent for å være god til å huske navn. Har en gefylen på at han har et navn til jeg ikke fikk med meg her. Flere her har en måte å svare på som lett kan føles litt ovenfra og ned. Jeg la ut et innlegg hvor jeg poengterer at jeg er "nede" har null peiling på området og var ute etter tips og råd. Når det kommer til hvorfor jeg hadde denne magefølelsen så kan jeg ikke svare på det. Har verken grunn eller logisk forklaring på det. Skal spørre videre jeg så siler jeg ut de svarene jeg finner nyttige 😅 Er det ikke en bra ting for min del at jeg har fått ned min GAV ganske mye? Sånn på generell basis? Jeg må bare si... Velkommen til KG. Nevner du enkeltaksjer med navn så får du kun høre om hvor dum du er. Aldri kommer noen til å støtte aksjekjøpene dine, eller mene du har gjort noe riktig. Det er bedre å snakke i generelle vendinger hvis du vil unngå en shitstorm. Alle må jo begynne et sted. Jeg kan ikke mye om aksjer jeg heller annet enn det jeg har lært underveis de siste 5 årene. Jeg leser litt nyheter, følger med på Nordnet, og stoler på magefølelsen, men hvis jeg sier det på KG så får jeg bare høre (igjen) om hvor dum jeg er. Vet ikke hvem disse surmaga folkene som svarer er, men jeg tipper de har tapt mye på aksjer og er misunnelige på de som får gevinst uten å egentlig ha peiling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #22 Del Skrevet 22. januar 2023 5 hours ago, Portia Catonis said: Jeg må bare si... Velkommen til KG. Nevner du enkeltaksjer med navn så får du kun høre om hvor dum du er. Aldri kommer noen til å støtte aksjekjøpene dine, eller mene du har gjort noe riktig. Det er bedre å snakke i generelle vendinger hvis du vil unngå en shitstorm. Alle må jo begynne et sted. Jeg kan ikke mye om aksjer jeg heller annet enn det jeg har lært underveis de siste 5 årene. Jeg leser litt nyheter, følger med på Nordnet, og stoler på magefølelsen, men hvis jeg sier det på KG så får jeg bare høre (igjen) om hvor dum jeg er. Vet ikke hvem disse surmaga folkene som svarer er, men jeg tipper de har tapt mye på aksjer og er misunnelige på de som får gevinst uten å egentlig ha peiling. Vi som svarer her har all grunn til å være oppgitt. Det var helt unødvendig at TS tapte omtrent alle pengene etter kjøpet på 1,2 kr. Hele markedet visste at kursen ville dundre ned til 1 øre etter den varslede emisjonen. Hvis TS hadde fulgt med, ville ikke de pengene vært tapt. Men tapt er tapt, og nå har TS muligheten til å lære av sine feil. Anbefalingen min er å holde seg unna aksjer dersom man ikke har tid til å lese seg opp eller følge med. Da bør man gå for fond. Det finnes indeksfond eller aktive fond som forvaltes av profesjonelle som har det som sin fulltidsjobb. Det blir fullstendig lotto om man kjøper en aksje uten å ha lest seg opp. Ja, man kan få gevinst. Men man kan like gjerne tape omtrent alt. Jeg er vel en av de "surmaga" folkene her. Jeg har ikke tapt på aksjer nei, men jeg legger derimot ned flere timer hver uke på å lese meg opp på nyheter, eventuelle børsmeldinger, markedsforhold osv. Anonymkode: 7bb60...237 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 22. januar 2023 #23 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi som svarer her har all grunn til å være oppgitt. Det var helt unødvendig at TS tapte omtrent alle pengene etter kjøpet på 1,2 kr. Hele markedet visste at kursen ville dundre ned til 1 øre etter den varslede emisjonen. Hvis TS hadde fulgt med, ville ikke de pengene vært tapt. Men tapt er tapt, og nå har TS muligheten til å lære av sine feil. Anbefalingen min er å holde seg unna aksjer dersom man ikke har tid til å lese seg opp eller følge med. Da bør man gå for fond. Det finnes indeksfond eller aktive fond som forvaltes av profesjonelle som har det som sin fulltidsjobb. Det blir fullstendig lotto om man kjøper en aksje uten å ha lest seg opp. Ja, man kan få gevinst. Men man kan like gjerne tape omtrent alt. Jeg er vel en av de "surmaga" folkene her. Jeg har ikke tapt på aksjer nei, men jeg legger derimot ned flere timer hver uke på å lese meg opp på nyheter, eventuelle børsmeldinger, markedsforhold osv. Anonymkode: 7bb60...237 Personlig så synes jeg at dette er en god lærepenge siden det var snakk om så lite penger. Altså, det å kjøpe aksjer spesielt å legge alt i en aksje er stor risiko når man ikke har gjort grundige undersøkelser rundt firmaet sin situasjon. Jeg anbefaler å heller lære seg hvordan man sprer risiko, sjekke heller ut indeksfond: https://www.finansportalen.no/plassere-penger/indeksfond/ det er et mye enklere produkt og sprer risikoen gjennom at du eier aksjer i flere hundre selskaper. Det er ofte rimelig også å kjøpe/selge andelene siden det er store investeringsbanker som opererer med store kvantum. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superbobla Skrevet 23. januar 2023 Forfatter #24 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vi som svarer her har all grunn til å være oppgitt. Det var helt unødvendig at TS tapte omtrent alle pengene etter kjøpet på 1,2 kr. Hele markedet visste at kursen ville dundre ned til 1 øre etter den varslede emisjonen. Hvis TS hadde fulgt med, ville ikke de pengene vært tapt. Men tapt er tapt, og nå har TS muligheten til å lære av sine feil. Anbefalingen min er å holde seg unna aksjer dersom man ikke har tid til å lese seg opp eller følge med. Da bør man gå for fond. Det finnes indeksfond eller aktive fond som forvaltes av profesjonelle som har det som sin fulltidsjobb. Det blir fullstendig lotto om man kjøper en aksje uten å ha lest seg opp. Ja, man kan få gevinst. Men man kan like gjerne tape omtrent alt. Jeg er vel en av de "surmaga" folkene her. Jeg har ikke tapt på aksjer nei, men jeg legger derimot ned flere timer hver uke på å lese meg opp på nyheter, eventuelle børsmeldinger, markedsforhold osv. Anonymkode: 7bb60...237 Jeg kjøpte i mai april ifjor ca. Før prat om fall og emisjon. Det steg til 2 kroner etter jeg kjøpte for så havne der den er nå uten at jeg tok ut mine. Glemte rett og slett litt av dem. Du kan bli så oppgitt du bare vil tenker jeg, men ikke bli det basert på feil grunnlag. Jeg solgte ikke i riktig tid er vel det som blir riktig å si... Flyr hadde akkurat annonsert at de skulle fly innenlandsflygninger fra Kristiansund og jeg hadde troa. Så ble ruten nedlagt før oppstart og situasjonen snudd. Det er forskjell på å skrive "anbefaler deg og lese kvartalsrapport " og "vedder på at du ikke vet hva eier heter eller har lest kvartalsrapport" Det er det jeg opplever som surmaga og relativt forutinntatt. Faktisk på grensen til unødvendig da jeg allerede i HI opplyser om at jeg kan forferdelig lite. Jeg ønsket tips og råd og ser ikke på slike kommentarer som så veldig nyttig akkurat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #25 Del Skrevet 23. januar 2023 6 hours ago, Superbobla said: Jeg kjøpte i mai april ifjor ca. Før prat om fall og emisjon. Det steg til 2 kroner etter jeg kjøpte for så havne der den er nå uten at jeg tok ut mine. Glemte rett og slett litt av dem. Du kan bli så oppgitt du bare vil tenker jeg, men ikke bli det basert på feil grunnlag. Jeg solgte ikke i riktig tid er vel det som blir riktig å si... Flyr hadde akkurat annonsert at de skulle fly innenlandsflygninger fra Kristiansund og jeg hadde troa. Så ble ruten nedlagt før oppstart og situasjonen snudd. Det er forskjell på å skrive "anbefaler deg og lese kvartalsrapport " og "vedder på at du ikke vet hva eier heter eller har lest kvartalsrapport" Det er det jeg opplever som surmaga og relativt forutinntatt. Faktisk på grensen til unødvendig da jeg allerede i HI opplyser om at jeg kan forferdelig lite. Jeg ønsket tips og råd og ser ikke på slike kommentarer som så veldig nyttig akkurat. Det kan være lurt å legge inn stop loss: https://www.nordnet.no/no/tjenester/handelstjenester/automatisk-handel Da du så at kursen var på 2 kr og du visste du ikke ville bruke tid på det fremover, så kunne du lagt inn at aksjene automatisk skulle selges dersom kursen gikk til ned til 1,7 kr f.eks. Selv om man følger med så kan det uansett være lurt å legge inn en sånn funksjon når man kjøper aksjer i tilfelle det skjer noe uventet. Anonymkode: 7bb60...237 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 23. januar 2023 #26 Del Skrevet 23. januar 2023 On 1/21/2023 at 3:13 PM, Superbobla said: Jeg er helt ny på det med aksjer. Velkommen til aksjeverden 🍻 On 1/21/2023 at 3:13 PM, Superbobla said: Hadde noen aksjer i FLYR i fjor men de tapte Jeg det lille jeg satt inn da jeg kjøpte på 1,4 og aldri rørte de igjen. Jeg vet at det er turbulens i selskapet og at det slett ikke er sikkert de overlever, men jeg har alltid hatt en god magefølelse på å sette noen kroner på dem. Nå har jeg altså kjøpt noen tusen aksjer til. Har totalt 63000 aksjer i selskapet og en ordre inne på 50000 til. Dette er penger jeg har rå til å tape. Du beskriver det som gjerne kalles for "risiko". Det finnes mange ulike former for risiko når en investerer i en aksje. Som noen andre har påpekt så kan en aksje ha f.eks. en viss bransjerisiko eller selskaprisiko. I tillegg beskriver du din egen personlig risikoevne og risikovilje. Du sier at du har investert i FLYR og at dette er penger du "har rå til å tape". Det virker jo slik som om du har gjennomtenkt og kontroll. Du gikk ikke over evne. Det er bra! On 1/21/2023 at 3:13 PM, Superbobla said: Hva tenker dere som driver med aksjer? Er det vits? Ser det smått bedre ut for dem nå? Jeg kommer til å la dem stå da de har vært oppe i noen kroner og jeg dermed kan tjene litt på dem om de kommer dit igjen. Hadde dere kjøpt fler? Kom gjerne med innspill og råd. Om jeg hadde vært investert i FLYR aksjer, så hadde jeg solgt de uansett gevinst / tap, fordi jeg kjenner ikke selskapet godt nok og jeg har ikke evnen til å si noe om fremtiden til FLYR. Jeg har verken lyst eller tid til å sette meg inn i selskapet. Men .. Hva skal du nå med det innspillet da? Selger du? Kjøper du? Sitter du i ro? Dette her handler om kunnskap. Det er penger du kan tape. Dermed kan du velge om å sette deg enda bedre inn i selskapet og vurdere ut fra det. Du ønsker å investere mer. Gitt all informasjon du har om selskapet og bransjen, tror du at selskapet er undervurdert? Hvorfor / hvorfor ikke? Gitt at du tror den er undervurdert, hvorfor har ikke markedet oppdaget det og priset aksjen korrekt? Hvordan kan du sitte på informasjon som markedet ikke har? Har du rett med din analyse, så kan du slå markedet, enten ved å selge før nedgangen, ved å sitte i ro eller ved å kjøpe før oppgangen. Må du gjette deg frem, så bør du revurdere om du har nok kunnskap / informasjon om selskapet og bransjen. Til slutt .. Du bør aldri investere i et produkt du ikke forstår. Det er det beste rådet i finansverden. Det er faktisk også en stor feil som profesjonelle aksjeforvaltere bak aktive fond gjør hver dag. De tror på spøkelser og magefølelse, men så brenner de folks penger ved å ha feilvurdert aksjer. Det viser bare at det ikke er så rett frem å vurdere det korrekt. Dersom aksjer ikke skal bli ditt nye hobby, så invester heller i mange tusen selskaper ved å kjøpe en global aksjefond slik som andre har gitt råd om. Bruk heller tid på familie og hobby enn selskaper som kommer og går. Hva vil du liksom med all den kunnskapen om FLYR om 20 år? Håper det hjalp. Schmuhu 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #27 Del Skrevet 23. januar 2023 Superbobla skrev (På 22.1.2023 den 9.16): Svarer i plenum. Jævla synd at jeg har satt fyr på pengene mine da. Som jeg skrev så er jeg helt ny på dette. Helt grønn. Har aldri hatt kapasitet til å sette meg skikkelig inn i det, men prøver litt og litt. Små tips og råd på veien er Jo det som gjør meg bedre og får meg til og forstå mer. Som jeg poengterer så har jeg lest meg opp endel på de og er inneforstått med at pengene 99,9 prosent sikkert forsvinner. Jeg får lyst å si Erik Braathen til deg som skal utfordre meg på navn her, men jeg er ikke akkurat kjent for å være god til å huske navn. Har en gefylen på at han har et navn til jeg ikke fikk med meg her. Flere her har en måte å svare på som lett kan føles litt ovenfra og ned. Jeg la ut et innlegg hvor jeg poengterer at jeg er "nede" har null peiling på området og var ute etter tips og råd. Når det kommer til hvorfor jeg hadde denne magefølelsen så kan jeg ikke svare på det. Har verken grunn eller logisk forklaring på det. Skal spørre videre jeg så siler jeg ut de svarene jeg finner nyttige 😅 Er det ikke en bra ting for min del at jeg har fått ned min GAV ganske mye? Sånn på generell basis? Første bud med aksjer er å derifisere. Du må ha aksjer i flere selskaper. Det er veldig stor risiko og sette alle pengene på en eller to selskap. Anonymkode: 12f91...c88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #28 Del Skrevet 30. januar 2023 Håper TS solgte aksjene i Flyr etter advarslene her om at det lå an til konkurs eller utvanning. Aksjen er i dag ned 70% etter melding om at Flyr er på konkursens rand. Anonymkode: 7bb60...237 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #29 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 23.54): Første bud med aksjer er å derifisere. Du må ha aksjer i flere selskaper. Det er veldig stor risiko og sette alle pengene på en eller to selskap. Anonymkode: 12f91...c88 Derifisere faktisk, haha fy f***. Nivået her er skyhøyt. Er det deg Sissener? Anonymkode: 31131...57b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiren Skrevet 30. januar 2023 #30 Del Skrevet 30. januar 2023 To ting som aldri burde kombineres er aksjekjøp og magefølelse. Skal en kjøpe aksjer, bør det baseres på fakta og egne undersøkelser. Å kjøpe aksjer etter magefølelsen er like dumt som å spørre fremmede om råd for aksjekjøp, fordi man har litt penger tilgjengelig. Ikke rart folk taper penger på børs 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #31 Del Skrevet 30. januar 2023 Superbobla skrev (På 23.1.2023 den 14.22): Jeg kjøpte i mai april ifjor ca. Før prat om fall og emisjon. Det steg til 2 kroner etter jeg kjøpte for så havne der den er nå uten at jeg tok ut mine. Glemte rett og slett litt av dem. Du kan bli så oppgitt du bare vil tenker jeg, men ikke bli det basert på feil grunnlag. Jeg solgte ikke i riktig tid er vel det som blir riktig å si... Flyr hadde akkurat annonsert at de skulle fly innenlandsflygninger fra Kristiansund og jeg hadde troa. Så ble ruten nedlagt før oppstart og situasjonen snudd. Det er forskjell på å skrive "anbefaler deg og lese kvartalsrapport " og "vedder på at du ikke vet hva eier heter eller har lest kvartalsrapport" Det er det jeg opplever som surmaga og relativt forutinntatt. Faktisk på grensen til unødvendig da jeg allerede i HI opplyser om at jeg kan forferdelig lite. Jeg ønsket tips og råd og ser ikke på slike kommentarer som så veldig nyttig akkurat. Jeg hadde ikke brydd meg om stygge innlegg eller "haha", sier seg litt selv at de ikke er fra verdens mest vellykkede og tilfredse mennsker som må lire av seg sånt. Hvis du syns aksjer er spennende og interessant så skal det veldig lite til for å i det minste øke sannsynligheten for vellykkede kjøp/salg ved at du tilegner deg litt kunnskap. Warren Buffet sin bok Accounting (koster typ 160 kr på adlibris) den er på engelsk. - er en flott bok å starte med som vil gi deg mye kunnskap. I starten kan ting virke overkill vrient, men bare det at man plukker opp litt punkter her og der (lærer deg mer og mer) gjør så man fort stiller i en helt annen klasse enn om man bare kjøper eller selger på feeling. Boken aksjer og aksjehandel av Mikaelsen er også veldig god, hvis du ønser å kjøpe/selge mer basert på tekniske signaler, trender osv. i aksjediagrammene. Aksjeskolen boka - hvor Roger Berntsen lærte opp Aksel Rosen- har jeg ikke lest, men den kan også kanskje gi en fin introduksjon. Innforholdstegnelsen der ser ut til å inneholde sentrale multipler osv. Også. Kan blant annet kjøpes på Hegnar bok. Det kan iallefall være en god start å lese litt og så vil det være lettere å gå derfra til ulike andre læringsverktøy - youtube, forum, megler-rapporter etc. når man har fått en liten plattform med kunnskap. Du kommer lenger (langt lenger enn kun med magefølelsen) hvis du før du f.eks. kjøper Borregaard aksjen har noen punkter som går på fundamentale forhold i selskapet som du sjekker - multipler, kombinert med litt analyse av selve aksjediagrammet. Fundamentale forhold i selskapet kan du enten sjekke i årsrapportene eller på egne sider hvor multiplene gjengis. Noen sentrale multippler vil typisk være Ebitda, Pris/bok, Price/earnings og free cashflow. P/B = Regnes enkelt ut ved å ta Equity posten i regnskapet og dele den på antall aksjer utstedt i selskapet. Får du da f.eks. 40 kr, så er verdi pr. aksje 40 kr - P/B 1 = 40 kr. Er aksjekursen til Borregaard 100 kr, så tar du 100: 40 = 2.5 og finner da ut at Borregaard handles x2,5 av bokførte verdier. Så kan du sjekke tidligere år - pleier Borregaard å handles langt over bokførte verdier historisk? Hvordan ser p/b x2,5 ut hvis du sammenligner med price/earnings ? P/E er igjen en multippel hvor du tar aksjekursen og deler på forventet fortjeneste pr. aksje. 100 kr og tjener 10 kr pr aksje pr. år = P/e 10. Så kan du igjen lese og google hva er en bra P/E ? Pleier Borregaard å handles høyere/lavere enn på p/e 10? Osv. Lærer du deg de litt basic tingene og setter de litt og litt i system - ditt eget symstem - kombinert med litt forståelse av hvordan du skal lese aksjediagram teknisk, så vil den versjonen av deg som har tilegner deg den kunnskapen alltid vinne over den versjonen av deg som kun handler på magefølelse - iallefall over tid vil jeg absolutt tro det. Det ene sjekkpunktet f.eks. som gjorde at jeg slo fra meg Flyr er fordi flybransjen er ekstremt kapitaltung og fordi multiplene som går på kortsiktige omsetningsmidler : kortsiktige gjeldsforpliktelser lyste rødt flagg - spesielt iforhold til pris. Det er også ting du lett kan lære deg. Langsiktig gjeld : langsiktige eiendeler = gir deg informasjon om gjeldsgraden til selskapet. Korsiktige omløpsmidler: kortsiktig gjeld gir deg innblikk i hva slags dekning har selskapet for sine gjeldsforpliktelser som forfaller inneværende år? Hvor langt unna er selskapet f.eks, En emisjon? Så googler du/leser finner ut hva som anses som et bra/dårlig tall. Jeg er i utgangspunktet ikke over snittet flink i matte/økonomi og syns det virket veldig komplisert i starten. Men det er gjerne de samme multiplene du sjekker igjen, igjen, igjen og igjen, så det her er noe de fleste - som har interessen - har mulighet til å få kontroll på hvis man syns det er litt spennende og interessant. Lykke til! Anonymkode: 0f072...61d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå