Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt ny på det med aksjer. Hadde noen aksjer i FLYR i fjor men de tapte Jeg det lille jeg satt inn da jeg kjøpte på 1,4 og aldri rørte de igjen. Jeg vet at det er turbulens i selskapet og at det slett ikke er sikkert de overlever, men jeg har alltid hatt en god magefølelse på å sette noen kroner på dem. Nå har jeg altså kjøpt noen tusen aksjer til. Har totalt 63000 aksjer i selskapet og en ordre inne på 50000 til. Dette er penger jeg har rå til å tape. Hva tenker dere som driver med aksjer? Er det vits? Ser det smått bedre ut for dem nå? Jeg kommer til å la dem stå da de har vært oppe i noen kroner og jeg dermed kan tjene litt på dem om de kommer dit igjen. Hadde dere kjøpt fler? Kom gjerne med innspill og råd. 

Skrevet

Med mindre man driver med swingtrading og er god (og har flaks), er det å kjøpe aksjer i flyselskap nesten jevngodt med å tenne på pengene sine. Spesielt Flyr. Har du en grunn til å ha en god følelse for Flyr? Flyr hadde vel egentlig som forretningsidé at Norwegian skulle gå konk, og at de skulle kunne konkurrere med andre forgjeldede flyselskap etter covid. Det har jo ikke blitt helt sånn. De blør penger. 

Anonymkode: 2c569...380

• Liker 2
Skrevet

Man kan ikke gjøre det godt i selskaper ved å følge magefølelsen.

Du må sette deg inn i selskapet og markedet selskapet opererer i. Verdensøkonomien spiller også inn.

Flyr er dødsdømt. Mulig mirakler skjer, men jeg hadde ikke veddet på det. Å investere i en aksje er et veddemål.

Ta ut pengene og sett de i noe annet.

At du har en ordre inne på enda flere aksjer... er bare dumt.

Anonymkode: 54543...514

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Med mindre man driver med swingtrading og er god (og har flaks), er det å kjøpe aksjer i flyselskap nesten jevngodt med å tenne på pengene sine

Ikke enig,  Norwegian kommer til å stige igjen, bare vent å se.

Anonymkode: 070c8...a4d

• Liker 2
Skrevet

Ikke ta imot aksjeråd fra nettforumer.

Gjest Automagisk
Skrevet
Superbobla skrev (42 minutter siden):

Jeg er helt ny på det med aksjer. Hadde noen aksjer i FLYR i fjor men de tapte Jeg det lille jeg satt inn da jeg kjøpte på 1,4 og aldri rørte de igjen. Jeg vet at det er turbulens i selskapet og at det slett ikke er sikkert de overlever, men jeg har alltid hatt en god magefølelse på å sette noen kroner på dem. Nå har jeg altså kjøpt noen tusen aksjer til. Har totalt 63000 aksjer i selskapet og en ordre inne på 50000 til. Dette er penger jeg har rå til å tape. Hva tenker dere som driver med aksjer? Er det vits? Ser det smått bedre ut for dem nå? Jeg kommer til å la dem stå da de har vært oppe i noen kroner og jeg dermed kan tjene litt på dem om de kommer dit igjen. Hadde dere kjøpt fler? Kom gjerne med innspill og råd. 

Ingen kjenner framtiden og særlig ikke "ekspertene" som gjerne er ute i media og later som de forstår noe med så mange variabler som framtiden...Bortsett fra det kan jeg lett finne 200 selskaper jeg ville kjøpt aksjer i før Flyr..Trolig 500 og..

Gjest Automagisk
Skrevet
Portia Catonis skrev (1 minutt siden):

Ikke ta imot aksjeråd fra nettforumer.

Litt enig men nettforum er trolig bedre enn "ekspertene" fra finans som gjerne oppgraderer selskaper de sitter tungt i og gjerne vil ut av..

Skrevet
Automagisk skrev (2 minutter siden):

Litt enig men nettforum er trolig bedre enn "ekspertene" fra finans som gjerne oppgraderer selskaper de sitter tungt i og gjerne vil ut av..

Det er denne typen "bukken og havresekken" konstelleasjon som gjør det så vanskelig å følge med på økonomiske spørsmål når det gjelder både boliger og aksjer (og nå strøm). Ekspertene har som regel en fot (økonomisk fot) innenfor områder de uttaler seg på.

Anonymkode: 17d41...11c

Skrevet
1 minutt siden, Automagisk said:

Jo, men man trenger ikke "eksperter" for å kjøpe aksjer. Da er faktisk magefølelse bedre, selv om den også slår feil.

Det jeg har begynt å gjøre er å se på antall eiere (=småsparere) på hver enkelt aksje hos Nordnet. Er det er høyt tall er man garantert at aksjen svinger noe innigranskauen. F.eks Norwegian Air Shuttle hadde 83.000 sist jeg sjekket.

Gjest Automagisk
Skrevet
Portia Catonis skrev (1 time siden):

Jo, men man trenger ikke "eksperter" for å kjøpe aksjer. Da er faktisk magefølelse bedre, selv om den også slår feil.

Det jeg har begynt å gjøre er å se på antall eiere (=småsparere) på hver enkelt aksje hos Nordnet. Er det er høyt tall er man garantert at aksjen svinger noe innigranskauen. F.eks Norwegian Air Shuttle hadde 83.000 sist jeg sjekket.

Vil du ha volantile aksjer med en framtid kan du jo sjekke innom nasdaq og se på Gogoro..

Skrevet

Det som er hemmeligheten bak å tjene penger på aksjer er å lære seg verdisetting, og ignorer alle nyheter og "ekspert-meninger". Stol på egne valg.

Noen bruker børsen som en travbane, men regner med du ikke har tenkt å gamble.

Anonymkode: 31131...57b

• Liker 1
Skrevet

Hva er motivasjonen din for å kjøpe i Flyr ? Stusser på både valg av bransje å selskap.

Anonymkode: 60ed0...ee7

• Liker 2
Skrevet

Skulle trodd du hadde lært etter å ha tapt omtrent alt du investerte i Flyr første gang. Enten går selskapet konkurs eller så vil det komme en ny emisjon med ytterligere utvanning. 

Selskapet taper så mye penger på driften at de flere ganger siste året har hentet penger. Aksjonærene inkludert deg har tapt alt. Hvorfor i all verden velger du å investere enda mer her? Hvorfor investerer du ikke heller i et selskap hvor du ikke risikerer å tape alt? 

Flyr kommer aldri til å komme tilbake til tidligere aksjekurser. Etter emisjoner, kan du ikke lenger sammenligne tidligere aksjekurser. Du må se på markedsverdien, ikke prisen på aksjen.  Pris på aksje × antall aksjer i selskapet = markedsverdi. Det er mange milliardær flere aksjer i selskapet nå enn da selskapet gitt på børs. Dette er fra før siste emisjon: "Flyr har nå solgt 25 milliarder aksjer til profesjonelle investorer, mens det i dag er 633 millioner aksjer i flyselskapet".

Anonymkode: 7bb60...237

• Liker 2
Skrevet

Enig. Man kan umulig ha peiling på noe som helst om planen er å DCA ned i flyr.

La meg tippe trådstarter.... du har aldri lest så mye som en kvartalsrapport fra flyr en gang og du vet ikke hvem som driver delskapet uten å google?

Anonymkode: 31131...57b

• Nyttig 1
Skrevet

Mange nordmenn som taper penger på flyaksjer. Det er latterlig.

Hold deg langt unna flyaksjer, det er som sagt tidligere i tråden som å sette fyr på pengene dine.

• Liker 2
Skrevet

Svarer i plenum. Jævla synd at jeg har satt fyr på pengene mine da. Som jeg skrev så er jeg helt ny på dette. Helt grønn. Har aldri hatt kapasitet til å sette meg skikkelig inn i det, men prøver litt og litt. Små tips og råd på veien er Jo det som gjør meg bedre og får meg til og forstå mer. Som jeg poengterer så har jeg lest meg opp endel på de og er inneforstått med at pengene 99,9 prosent sikkert forsvinner. Jeg får lyst å si Erik Braathen til deg som skal utfordre meg på navn her, men jeg er ikke akkurat kjent for å være god til å huske navn. Har en gefylen på at han har et navn til jeg ikke fikk med meg her. 

Flere her har en måte å svare på som lett kan føles litt ovenfra og ned. Jeg la ut et innlegg hvor jeg poengterer at jeg er "nede" har null peiling på området og var ute etter tips og råd. 

Når det kommer til hvorfor jeg hadde denne magefølelsen så kan jeg ikke svare på det. Har verken grunn eller logisk forklaring på det. 

Skal spørre videre jeg så siler jeg ut de svarene jeg finner nyttige 😅 Er det ikke en bra ting for min del at jeg har fått ned min GAV ganske mye? Sånn på generell basis? 

• Hjerte 1
Skrevet
Superbobla skrev (30 minutter siden):

Svarer i plenum. Jævla synd at jeg har satt fyr på pengene mine da. Som jeg skrev så er jeg helt ny på dette. Helt grønn. Har aldri hatt kapasitet til å sette meg skikkelig inn i det, men prøver litt og litt. Små tips og råd på veien er Jo det som gjør meg bedre og får meg til og forstå mer. Som jeg poengterer så har jeg lest meg opp endel på de og er inneforstått med at pengene 99,9 prosent sikkert forsvinner. Jeg får lyst å si Erik Braathen til deg som skal utfordre meg på navn her, men jeg er ikke akkurat kjent for å være god til å huske navn. Har en gefylen på at han har et navn til jeg ikke fikk med meg her. 

Flere her har en måte å svare på som lett kan føles litt ovenfra og ned. Jeg la ut et innlegg hvor jeg poengterer at jeg er "nede" har null peiling på området og var ute etter tips og råd. 

Når det kommer til hvorfor jeg hadde denne magefølelsen så kan jeg ikke svare på det. Har verken grunn eller logisk forklaring på det. 

Skal spørre videre jeg så siler jeg ut de svarene jeg finner nyttige 😅 Er det ikke en bra ting for min del at jeg har fått ned min GAV ganske mye? Sånn på generell basis? 

For å si det litt bildelig, hjelper litt å sitte å laste opp i et skip som synker. 

Derfor jeg sprø om hva motivasjon for både selskap og bransje var/er? Har du noen indikasjon på at det skal snu? Har du så stein troa på Flyr som selskap at du tenker det som en langvarig investering? 

Hvis du er helt ny og uten kunnskap så er det best å holde seg til kvalitets aksjer i solide selskaper, her slipper man litt unna å følge med i hver sving, sette seg enormt mye inn i alt selskapet gjør og kan flyte med i trygghet. 

Et annet godt tips når man er ny, ikke sats alt på en hest. Jo mere man sprer seg på forskjellige selskap/bransjer jo mindre er risikoen. Skal mye til før at både olje og kraft, oppdrett, tel, shipping osv går adundras samtidig.

Anonymkode: 60ed0...ee7

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, Superbobla said:

Aldri følg magefølelse. Det er ingen logikk i hvordan aksjer og verden fungerer der magefølelse vil hjelpe deg å ta bra valg. Magefølelse handler kun om inntrykket du har fått av aksjen av det lille du har lest. Den er helt feil og det er tilfeldigheter som avgjør om den fikk "rett".

Du har valgt noe av den mest risikable aksjen du kan finne. Om det går bra kan verdien gå i været, ja, men du kan også tape alt. Det finnes mange aksjer som er relativt stabile og som vil ha mindre svinginger opp og ned, men mest sannsynlig ville du være noen tusenlapper opp etterhvert som årene går. Du burde prioritere disse aksjene så lenge du ikke har stor formue. Det er kun når formuen din begynner betydelig at du kan sette en prosent eller sånn, i risikable aksjer for gøy.

Anonymkode: 18120...a62

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Superbobla skrev (1 time siden):

Det er bare bra for deg at din GAV er redusert hvis Flyr går opp. Hvis Flyr går til h (noe alt ligger an til), har du bare tapt enda mer penger. 

• Liker 1
Skrevet
Automagisk skrev (19 timer siden):

Ingen kjenner framtiden og særlig ikke "ekspertene" som gjerne er ute i media og later som de forstår noe med så mange variabler som framtiden...Bortsett fra det kan jeg lett finne 200 selskaper jeg ville kjøpt aksjer i før Flyr..Trolig 500 og..

Flyr er vel ca nederst på lista over selskap jeg ville investert i, faktisk. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ikke enig,  Norwegian kommer til å stige igjen, bare vent å se.

Anonymkode: 070c8...a4d

Kan godt hende du har rett i det, og det er absolutt bedre å kjøpe Norwegian enn å kjøpe Flyr. Men så kommer det gjerne en nedtur etterpå… Flybransjen har lav lønnsomhet, høy risiko, stadige konkurser og emisjoner. Jeg bruker pengene mine på helt andre ting enn flyaksjer.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...