Gå til innhold

4-åringen blir hyper og styrete når vi skal noe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det er tid for kveldsmat og kveldsstell/legging eller hvis vi skal kle på oss og dra ett sted. Da blir han helt klin kokos, løper rundt og hyler, lager lyder, ler av alt og alt er bare fjas og styr. Blir så sliten og lei av det.

Hvorfor gjør han dette og hvordan håndtere det?

Føler vi ikke kommer igjennom til han med beskjeder da (som å begynn å ta av klærne etc)

Anonymkode: b1294...d93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker han vil fortsette med det han holdt på med, ikke vil det dere skal. Så det er en form for protest. Men har ikke noen råd til hjelp da..

Skrevet
svartkatt skrev (3 minutter siden):

Tenker han vil fortsette med det han holdt på med, ikke vil det dere skal. Så det er en form for protest. Men har ikke noen råd til hjelp da..

Han får beskjed noen minutter før at snart skal vi ditt eller datt. Så jeg føler ikke at det er det at han vil fortsette med det han eventuelt holdt på med. Det er mer som om det er knapp som blir slått på, type nå skal jeg gå helt bananas og være hyper.

Skrevet

Herregud som jeg savner hypre og styretw 4-åringer! 🙈😅 sånn for å sette ting i perspektiv. Den evige grensesettingen og tålmodighetsprøvene. Hilsen oss som nå har 3 gryntete, men søte tenåringer som snart skal flytte 😫😫😫

Anonymkode: 5d8c2...150

Skrevet

Han sliter med overgangssiruasjoner. Det kan være typisk for visse diagnoser (adhd, autisme), men det også bare være at han er litt ekstra sensitiv. Min var likedan. Det er mye bedre nå noen år senere, men ser fortsatt tendensen. Forbered i god tid, og bruk belønninger. Og ta tiden til hjelp. 

Anonymkode: 4120b...bd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han sliter med overgangssiruasjoner. Det kan være typisk for visse diagnoser (adhd, autisme), men det også bare være at han er litt ekstra sensitiv. Min var likedan. Det er mye bedre nå noen år senere, men ser fortsatt tendensen. Forbered i god tid, og bruk belønninger. Og ta tiden til hjelp. 

Jeg trudde det ga mer utslag i form av sinne og frustrasjon jeg, ikke en vilter apekatt som min blir. Nå er det party time og jeg skal ta den helt ut. Gir ikke noe uttrykk for å være sint eller skuffet for at vi skal gjøre noe annet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg trudde det ga mer utslag i form av sinne og frustrasjon jeg, ikke en vilter apekatt som min blir. Nå er det party time og jeg skal ta den helt ut. Gir ikke noe uttrykk for å være sint eller skuffet for at vi skal gjøre noe annet.

Det er ikke sikkert han er sint eller skuffet. Men at han reagerer på at det plutselig skal skje noe annet. Eller så kan han være sint og skuffet, bare at han ikke klarer å regulere følelsene sine. Så da kommer det til uttrykk som fjas. Uansett er det en ide å bruke god tid, og gjerne la han fullføre ting. Feks si «når du er ferdig med….» da skal vi …. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...