AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #1 Skrevet 21. januar 2023 Hva synes dere? Anonymkode: 4775f...231
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #2 Skrevet 21. januar 2023 Nei, jeg har flere år...null problem å få jobb for det. Anonymkode: 326ac...f52 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #3 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nei, jeg har flere år...null problem å få jobb for det. Anonymkode: 326ac...f52 Seriøst? Det er bra. Jeg trodde at hvis man har bare noen få måneder uten jobb, blir potensielle arbeidsgivere skeptiske Anonymkode: 4775f...231
Portia Catonis Skrevet 21. januar 2023 #5 Skrevet 21. januar 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Seriøst? Det er bra. Jeg trodde at hvis man har bare noen få måneder uten jobb, blir potensielle arbeidsgivere skeptiske Anonymkode: 4775f...231 Det er en myte. Jeg har masse hull i CV'en, fra reiser, tatt opp fag eller hatt irrelevante jobber. Aldri vært noe problem. 3 1
Hedda-78 Skrevet 21. januar 2023 #6 Skrevet 21. januar 2023 Portia Catonis skrev (2 minutter siden): Det er en myte. Jeg har masse hull i CV'en, fra reiser, tatt opp fag eller hatt irrelevante jobber. Aldri vært noe problem. Dersom du tar opp fag, studerer, tar kurs eller har jobb, så er jo ikke det hull. 7
Portia Catonis Skrevet 21. januar 2023 #7 Skrevet 21. januar 2023 4 minutter siden, Hedda-78 said: Dersom du tar opp fag, studerer, tar kurs eller har jobb, så er jo ikke det hull. Jo, når det er irrelevant for jobben man søker er det det. En kort og konsis CV er bedre enn en lang og rotete. En 19-åring ramser som regel opp all utdanning og erfaring, fordi listen er kort.. Skulle jeg som er 40 gjort det samme blir CV'en på flere sider, og jeg fremstår som en vinglepetter uten noen som helst karriereretning. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #8 Skrevet 21. januar 2023 Hedda-78 skrev (13 minutter siden): Dersom du tar opp fag, studerer, tar kurs eller har jobb, så er jo ikke det hull. Hva om det er absolutt ingenting i flere måneder? Anonymkode: 4775f...231
Hedda-78 Skrevet 21. januar 2023 #9 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva om det er absolutt ingenting i flere måneder? Anonymkode: 4775f...231 Det er hull. Men det er jo ikke sikkert at arbeidsgiver bryr seg, altså. Ingen grunn til å la være å søke en jobb bare fordi du har et hull!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #10 Skrevet 21. januar 2023 3 måneder er jo bare "between jobs" eller en litt lang ferie. Anonymkode: b40d2...353 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #11 Skrevet 21. januar 2023 Det er jo et hull om man ikke gjør noen ting i den perioden. Men min erfaring er at det slettes ikke er negativt. Arbeidsgivere blir først skeptiske når det er snakk om mange måneder over flere perioder, eller flere år utenfor arbeidslivet/studier, og ikke et lite opphold i seg selv. Anonymkode: 7f189...80f
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #12 Skrevet 21. januar 2023 Hvis man søker jobb i staten er hull i cv-en definert som at man ikke har vært i arbeid eller utdanning i til sammen to av de siste fem årene, eller noe i den duren. Tre måneder anser jeg personlig som ubetydelig, mange som søker jobb er jo ledige langt lengre enn det. Anonymkode: 713ab...088 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #13 Skrevet 21. januar 2023 Portia Catonis skrev (2 timer siden): Det er en myte. Jeg har masse hull i CV'en, fra reiser, tatt opp fag eller hatt irrelevante jobber. Aldri vært noe problem. Irrelevant jobb er langt ifra "hull i CVen", det er det motsatte faktisk. Anonymkode: d32f3...bd6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #14 Skrevet 21. januar 2023 Jeg var på jobbintervju tidligere denne uken. Jeg hadde 2 år hvor jeg gikk hjemme med barna. Dette hang de seg veldig opp i og flere ganger måtte jeg fortelle at jeg valgte å være hjemme de 2 årene fordi barna var små. Jeg vet jo allerede nå at jeg ikke får jobben. De ville ikke ha hverken attester eller referansepersoner. Så om de skulle ringe å tilby meg jobben, så kommer jeg til å takke nei uansett. Anonymkode: 3fe1f...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #15 Skrevet 21. januar 2023 Kommer helt an på bransje, noen er ikke så nøye på det, mens man skal nesten ikke ha en dag fravær fra jobb i andre bransjer. Anonymkode: b3659...0c3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #16 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kommer helt an på bransje, noen er ikke så nøye på det, mens man skal nesten ikke ha en dag fravær fra jobb i andre bransjer. Anonymkode: b3659...0c3 Utdanning Anonymkode: 4775f...231 1
Hedda-78 Skrevet 21. januar 2023 #17 Skrevet 21. januar 2023 Portia Catonis skrev (2 timer siden): Jo, når det er irrelevant for jobben man søker er det det. En kort og konsis CV er bedre enn en lang og rotete. En 19-åring ramser som regel opp all utdanning og erfaring, fordi listen er kort.. Skulle jeg som er 40 gjort det samme blir CV'en på flere sider, og jeg fremstår som en vinglepetter uten noen som helst karriereretning. Nei, har du hatt jobb eller utdanning er det ikke hull, selv om du velger å utelate det fra cv-en fordi det er mindre relevant. Forøvrig er jeg enig i at man ikke nødvendigvis skal ta med absolutt alt i en cv, men prioritere det som er mest relevant for den stillingen man søker.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #18 Skrevet 21. januar 2023 Som representant for arbeidsgiver ville jeg nok spurt om det tremåneders oppholdet. Det er nemlig overraskende mange som viser seg å ha ett eller annet kortere fengselsopphold bak seg. Jammen, hva med politiattest? tenker dere kanskje. Vel, det er ganske mange jobber der det ikke er hjemmel for å kreve politiattest, men hvor god vandel likevel er viktig. Ikke alle forbrytelser ville vært diskvalifiserende, men noen ville gjort søkeren mindre egnet. Selv har jeg flere års hull på grunn av alvorlig sykdom. Jeg pleier å være foroverlent nok til å nevne det i intervju før jeg får spørsmål om det. Anonymkode: 4c075...22c 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #19 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Som representant for arbeidsgiver ville jeg nok spurt om det tremåneders oppholdet. Det er nemlig overraskende mange som viser seg å ha ett eller annet kortere fengselsopphold bak seg. Jammen, hva med politiattest? tenker dere kanskje. Vel, det er ganske mange jobber der det ikke er hjemmel for å kreve politiattest, men hvor god vandel likevel er viktig. Ikke alle forbrytelser ville vært diskvalifiserende, men noen ville gjort søkeren mindre egnet. Selv har jeg flere års hull på grunn av alvorlig sykdom. Jeg pleier å være foroverlent nok til å nevne det i intervju før jeg får spørsmål om det. Anonymkode: 4c075...22c Jeg ville ikke ønsket å jobbe for noen som spør om 3 måneder Anonymkode: 4775f...231 5
Portia Catonis Skrevet 21. januar 2023 #20 Skrevet 21. januar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Irrelevant jobb er langt ifra "hull i CVen", det er det motsatte faktisk. Anonymkode: d32f3...bd6 Jo, alt man ikke fører opp på CV'en er "hull"😜. Om du velger å ta det med er det ikke et hull, men det betyr ikke nødvendigvis at det taler til din fordel. Hvis du søker jobb som f.eks pilot bryr ikke arbeidsgiveren seg om at du har jobbet på McDonald's for 10 år siden. Det skaper unødig støy på CV'en. Har du jobbet som ground handler, flyvertinne eller noe annet relatert til flybransjen er det mer naturlig å ta det med. 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ville ikke ønsket å jobbe for noen som spør om 3 måneder Anonymkode: 4775f...231 Samme her. Jeg ville ikke følt at min kompetanse blir tilstrekkelig verdsatt hvis intervjueren plutselig spør hva jeg gjorde mellom September og Desember i 2019. Da pakker jeg heller ned CV'en og går til et annet firma. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå