Gå til innhold

bør vi fjerne bordbønna på den offentlige skolen?  

56 stemmer

1. 1. bør vi fjerne bordbønna på den offentlige skolen?

• Alternativ 1 JA
      37
    • Alternativ 2 Nei
      19

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det riktige, som alle uansett trosretning må kunne samle seg om, er før måltidet å takke Djupedal for gratis skolelunsj. Nå er den vel ikke helt på plass enda, men vi kan da begynne å takke ham litt på forskudd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bordbønnen bør beholdes, synes jeg. De kan takke kua for min del, men å ha en felles ssamling før maten, der alle faller til ro, tror jeg er viktig. En bordbønn trenger nødvendigvis ikke inneholde noe kristent (selv om jeg som kristen foretrekker det ;) )

Skrevet

Kanskje vi burde tilbe Djupedal i stedet for kyr, gud, gulrøtter eller hva det nå måtte være.

Skrevet

Den religiøse varianten bør fjernes, men barna kan godt synge matsang i stedet for bordvers! :) (Vi sang kua mi og gutter og jenter i barnehagen)

Skrevet
vet ikke om det kan kalles bordbønn men vi synger sang til hvert måltid i barnehagen. Ofte "kua mi jeg takker deg" eller "Ormen lange, krøp som en slange". Det er jo ikke akkuratt noe kristent over de da.

Hei :) Ja fortsett med de sangene dere! Tror neppe Øystein Djupedal har imot dette!-Barn har godt av å synge sanger,-for etterhver som en kommer til barne og ungdomskolen er det plutselig slutt med sang i timene.-Men det skal være rom for ulikt syn og tolleranse.-ikke et påbud som enkelte vil ha det til :grine:

Skrevet

Jeg tror at det som skaper problem for mange religiøse

er kombinasjonen av at man ikke skal kunne be

bordbønn og at man samtidig ikke får danne

egne skoler hvor man kan dyrke sin egenart.

For noen mennesker er deres religiøse liv en meget

viktig del av deres liv og å begrense dette til etter

skoletid næmest en umulighet. Det vil for disse

menneskene nesten bli det samme som å si

at man bare kan være jente, homoseksuell,

nordlending eller pakistaner utenom skoletid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...