Gå til innhold

bør vi fjerne bordbønna på den offentlige skolen?  

56 stemmer

1. 1. bør vi fjerne bordbønna på den offentlige skolen?

• Alternativ 1 JA
      37
    • Alternativ 2 Nei
      19

Anbefalte innlegg

Gjest Bellatrix
Skrevet
vet ikke om det kan kalles bordbønn men vi synger sang til hvert måltid i barnehagen. Ofte "kua mi jeg takker deg" eller "Ormen lange, krøp som en slange". Det er jo ikke akkuratt noe kristent over de da.

Djupedal vil forby det også. :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Djupedal vil forby det også.  :forvirret:

Vil han?

Er det ikke bare kristne sanger han vil forby?

Skal sang i skolen bli forbudt? Det hørtes rart ut.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja, han sa det i et intevju. Han ville forby sekulære sanger også. I hvert fall i forbindelse med måltid.

Skrevet
Vil han?

Er det ikke bare kristne sanger han vil forby?

Skal sang i skolen bli forbudt? Det hørtes rart ut.

Det bør vel være rom for noen feiende flotte arbeidersanger, Internasjonalen og andre oppbyggende sanger, skulle men tro.

Skrevet
vet ikke om det kan kalles bordbønn men vi synger sang til hvert måltid i barnehagen. Ofte "kua mi jeg takker deg" eller "Ormen lange, krøp som en slange". Det er jo ikke akkuratt noe kristent over de da.

Hei :) Jeg tror Øystein Djupedal har blitt missforstått! Han er vel neppe mot sang i skolen. Hans mening er vel at skolen ikke skal drive kristen forkynnelse. Det er det kirken som har ansvaret for!! Men en del konservative kristne vil også at det skal være en del av skolen :grine:

Skrevet

starter denne avsteminga i forbindelse med den underskriftkampanjen som har vært en del styr om

bønn i skolen ble forbudt under den forrige regjeringa og jeg mener også at dette bør gjelde bordbønn

Gjest Bellatrix
Skrevet

Å starte måtlidet med en sang ser jeg ingenting galt i.

Skrevet

det er ikke sang jeg snakker om men en religiøs bønn/sang

Gjest Devil's Spawn
Skrevet (endret)

En sang er fint, men den trenger ikke å innholde "Gud".

Endret av Rattleshake
Skrevet

Jeg for min del har ingen problemer med bordbønn i verken skole eller barnehage..

Gjest Bellatrix
Skrevet
En sang er fint, men den trenger ikke å innholde "Gud".

Men er det verre enn andre sanger? Og hvorfor det?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Men er det verre enn andre sanger? Og hvorfor det?

Det handler om prinsipper om religonsfrihet. En bordbønn er på en måte flertallsdiktatorisk.

Skrevet
Det handler om prinsipper om religonsfrihet. En bordbønn er på en måte flertallsdiktatorisk.

helt enig

Skrevet

Syns bordbønn burde bli forbudt på offentlige skoler/barnehage ja. Jeg er selv kristen men ikke praktiserende. Vil ikke at mine barn skal bli 'prakket på' en religion. Det valget får de heller ta når de blir gamle nok... Norge burde kvitte seg med å være et 'kristent' land, og kirker burde ikke være en offentlig instutisjon.

Skrevet

Hva definerer dere som "bordbønn" da? Er det f.eks. o du som metter liten fugl, eller definerer dere og andre sekulære sanger som "gutter og jenter" og "kua mi" som bordbønn?

Skrevet

For øvrig så finnes det allerede en slik tråd. Tror den ble flyttet til religionsforumet.

Skrevet

bønn i skolen ble forbudt under den forrige regjeringa

Interessant. Muslimer får jo gå ut av timene for å be.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Interessant. Muslimer får jo gå ut av timene for å be.

Det har jeg aldri opplevd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...