Gå til innhold

bør vi fjerne bordbønna på den offentlige skolen?  

56 stemmer

1. 1. bør vi fjerne bordbønna på den offentlige skolen?

• Alternativ 1 JA
      37
    • Alternativ 2 Nei
      19

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bordbønnen i skolen har jeg ikke noe i mot, men jeg hadde helst sett at krl-faget hadde blitt byttet ut med et fag som tok et bredere sikte enn bare kristendommen.

Synes det blir for snevert.  :)

I dag går krl faget likt gjennom alle de store religionene. Det er noe helt annet i dag enn da jeg gikk på skolen for 10-15 år siden. Da kunne man snakke om kristendomsundervisning da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er vel forskjell på hva den enkelte elev kan gjøre (be f eks) og hva som skal være en del av fellesundervisninga! Jeg er sikker på at kristne elever kan få lov til å be før maten om de ønsker det - man kan feks ha det stille mens måltidet spises slik at den enkele elev kan få tenke på det h*n vil.

Jeg er selv etnisk norsk, men ikke kristen/religiøs (det er faktisk noen av oss også...). Jeg er såpass gammel at jeg hadde livssynsundervisning på skolen, men bordbønn og salmesynging var en del av hverdagen fordi vi hadde flere gamle pinsevenner som lærere. For de fleste av oss elevene var dette greit nok, men dog meningsløst. Jeg kan forstå at for folk med sterkere meninger om eget livssyn, enten man er ateist eller har enn annen religion, enn meg kan føle det som provoserende å bli bedt om å synge bønner. En bønn er tross alt et veldig direkte uttrykk for tro.

Nå skjønner jeg ikke helt hva det har med saken å gjøre.

Da jeg gikk på skolen (ca 15 år siden) hadde vi og bordbønn og salmesynging før undervisningen hver morgen, men det var fordi det var slik det ble gjennomført på skolen da, ikke fordi vi hadde lærere som tilhørte den ene eller den andre trosregningen.

Nå er det også forskjell på å be for maten mens man sitter på stolen sin og venter på at man skal begynne å spise, og å forlate timen for å be.

Jeg har selv undervist muslimske innvarndrere, og muslimer ber som kjent 5 ganger om dagen etter et oppsatt skjema. Det er faktisk forstyrrende når de forlater klasserommet midt i undervisningen for å gå ut og be. Men jeg antar jeg burde være takknemlig for at de ikke rullet ut bønneteppet sitt midt i klassrommet.

Skrevet
Synes du f.eks. "Kua mi jeg takker deg.." er religionsnøytral?

Hvilken religion greier du å få ut av "kua mi jeg takker deg, deilig melk du gir til meg, hver en dag jeg til mitt brød, drikker melka di så søt"?

Skrevet
Nå skjønner jeg ikke helt hva det har med saken å gjøre.

Eeh, hva da? At bønn er et direkte uttrykk for en (gjerne) konkret tro, som vel MULIGENS er årsaken til at bordbønn nå ønskes fjernet? Og er det man diskuterte i tråden...? Eller?

Skrevet
Hvilken religion greier du å få ut av "kua mi jeg takker deg, deilig melk du gir til meg, hver en dag jeg til mitt brød, drikker melka di så søt"?

En eller annen form for buddhisme vil jeg tro? Selv om den sikkert ikke var ment slik i utgangspunktet ;) (kort forklaring: Buddhister har ofte et nærmest religiøst forhold til kyr)

For øvrig ser jeg ingen grunn til å ha en religiøs bordbønn, og om det i det hele tatt skal være noe i den retning så bør det lages eller graves fram en nøytral en. Men uansett ville det nok blitt noen som ble støtt. Tenk for eksempel på “kua mi” og melkeallergikere og veganere generelt? Jeg hadde ikke likt verken å bli bedt om å føre an i en slik sang som lærer el), eller at mitt barn skulle synge noe som, satt ørlite på spissen, i dagens samfunn mer eller mindre kan brukes/tolkes som en lovsang til AS TINE.

Skrevet (endret)

Jeg har tilbrakt 19 år som elev i norsk, offentlig skole (Og 5 år utenfor) og jeg har til gode å måtte be bordbønn/synge for maten. Begynner å lure på om jeg har hatt helt spesielle lærere (Tror egentlig ikke det, siden min mor har vært lærer på barne- og ungdomstrinnet i norsk skole i nærmere 40 år og selv hun har opplevd svært få lærere som utøver dette selv om det er tillatt)...

Da jeg gikk på barneskolen, takket vi rett og slett for maten; "Tusen takk for maten!" Vi hadde også kristendomsundervisning og de som ikke ønsket det fikk mulighet til å få annen undervisning med foreldrenes samtykke i de samme timene. (Mulig at griser, Jesus, julenissen og Mekka var omtalt og beskrevet i andre fagelige sammenhenger, men det var rett og slett ingen som brydde seg...)

For å være helt ærlig; Jeg forstår ikke problemet! (Til høsten er det 28 år siden jeg begynte i 1. klasse). Så vidt jeg husker var det flere forskjellige religioner representert i min klasse langt ute på landsbygda i Norge den gangen. Å respektere hverandre var ikke en gang noe tema; Det var en selvfølge!

Endret av Leo
Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)
I dag går krl faget likt gjennom alle de store religionene. Det er noe helt annet i dag enn da jeg gikk på skolen for 10-15 år siden. Da kunne man snakke om kristendomsundervisning da.

Nei, det gjør de ikke. FN's menneskerettighetsdomstol har konkludert med at faget bryter med menneskerrettighetene, fordi det vektlegger kristendommen i for stor grad....

Endret av Varg-Menja
Skrevet

Poenget her er jo at uansett kva en gjer her, så er det noen som vil bli støtt. Til slutt skal vi vel værra så politisk korrekte her i landet at det ikke blir lov til å si "takk for maten" en gang - det kan jo hende noen kjem fra en religion der det er feil... :)

Jeg trur ikke løsninga her blir å starte opp en skoe for kristne, en for muslimer osv. Det beste trur jeg er at alle går på samma skole uansett religion, så lærer de seg å respektere kvarandre. Så blir vegen til mens en går.

Skrevet
Nei, det gjør de ikke. FN's menneskerettighetsdomstol har konkludert med at faget bryter med menneskerrettighetene, fordi det vektlegger kristendommen i for stor grad....

Siden du har satt deg inn i hva FN's menneskerettighetsdomstol sier, har jeg et spørsmål:

FN består av flere muslimske land.

Har FN's menneskerettighetsdomstol samme bestemmelse for disse landene, slik at alle muslimer får like mye kristendomsundervisning som undervisning om islam, i disse landene?

Skrevet
He he he, Internasjonalen er en mye finere bordsang en "O du som metter liten fugl".... Alle mann i arbeid og alle barn i barnehage!!!!

Gjest Devil's Spawn
Skrevet (endret)
Siden du har satt deg inn i hva FN's menneskerettighetsdomstol sier, har jeg et spørsmål:

FN består av flere muslimske land.

Har FN's menneskerettighetsdomstol samme bestemmelse for disse landene, slik at alle muslimer får like mye kristendomsundervisning som undervisning om islam, i disse landene?

EDIT: Ikke så spesifikt, men at man har religionsfrihet ja. Da skal man i muslimske land slippe muslimsk forkynnelse i skolen.

Endret av Devil's Spawn
Skrevet
EDIT: Ikke så spesifikt, men at man har religionsfrihet ja. Da skal man i muslimske land slippe muslimsk forkynnelse i skolen.

Hvordan tolkes religionsfrihet i muslimske land?

Skrevet

Jeg tror det er forskjell på å be for maten og å synge et bordvers som inneholder ordet Gud. Dersom vi ikke skal kunne synge bordvers av typen "O, Gud som metter liten fugl" kan vi ikke synge julesanger med Gud lenger heller??

Jeg er lærer i skolen og verken synger eller ber før maten, men julesanger synger vi massevis av. :)

Skrevet

Skal skolen være fri for religiøs utøvelse, så skal den være fri for religiøs utøvelse. Da har ikke en bordbønn noe der å gjøre.

Hvis det bare er tradisjon og ikke er for å takke Gud for maten (som sikkert kan være viktig for noen kristne), ser jeg heller ikke poenget med å "tvinge" folk som måtte være i mot dette til å delta i noe de mener er religionsutøvelse.

De barna som måtte føle for det kan vel ta seg to sekunder og takke inni seg? Vi har tenkt å innføre bordvers her hjemme når minsten blir litt større, men jeg takler helt fint at hun ikke synger i barnehagen eller på skolen når den tid kommer.

..og språkrådet har bestemt at helvete ikke skrives med stor H lenger heller selv om Himmelen gjør det. Verden er ikke som den var. :ler:

Skrevet

Tråden er flettet sammen med Djupedal og bordbønn!, Bort med bordbønn fra skolene!

Remyline Moderator

Skrevet

NB:

FNs menneskerettighetsdomstool har ikke sagt noe om dette (finnes ikke) Det er menneskerettighetskomitteen som har kommet med en uttalelse om hva de synes.

Skrevet
Skal skolen være fri for religiøs utøvelse, så skal den være fri for religiøs utøvelse. Da har ikke en bordbønn noe der å gjøre.

Idag hørte jeg om en skole i Trøndelag (Djupedals hjemmebane) som har satt opp og fremført julespill i 2.klasse. Vi snakker Maria, Josef, Jesusbarn og hyrder her, dette er religionsutøvelse av verste sort, ryktene sier at det tilogmed har foregått salmesang og julesang som alle deltok i, alle sang og ingen ble forelagt alternative gjøremål. Og dette er en offentlig skole. Jeg er rystet langt inn i djupedalen.

Hva gjør vi? Skolen må stenges umiddelbart, rektor og lærere må settes under tiltale, det må statueres eksempler som avskrekker! Tenk om FN får høre om dette, grøss og gru.

Skrevet

Skal man være prinsippiell for å verne mindretallet bør man jo være det når det gjelder alle ting og ikke behode det vi selv liker? Egentlig?

For min del kan man gjerne ha både salmesang og fadervår og julespill og trosbekjennelse og velsignelse og det hele (slik som jeg er oppvokst), men jeg er kristen og har tenkt å oppdra barnet mitt slik. Hadde jeg vært muslim hadde jeg ikke likt det.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hadde du vært muslim hadde du fått fritak for å delta på julespillet også. ;)

Skrevet
Hadde du vært muslim hadde du fått fritak for å delta på julespillet også. ;)

Skal alle muslimene gå ut hver gang man skal synge bordvers da?

Jeg trodde poenget med å innføre krl var at barn fra ulike trosretninger kunne være med hele tiden uten alle mulige former for unntak? Skolen har ikke lenger noe mandat til å drive kristen oppdragelse, så hvorfor skal vi ikke ha klare grenser som alle kan leve med?

Som sagt har jeg ikke noe som helst i mot bordvers, tvert i mot, men man må da kunne ta en prinsippiell debatt?

Hvorfor er det riktig å la alle barn, uavhengig av religion, takke "den kristne Gud" for maten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...