Gå til innhold

bør vi fjerne bordbønna på den offentlige skolen?  

56 stemmer

1. 1. bør vi fjerne bordbønna på den offentlige skolen?

• Alternativ 1 JA
      37
    • Alternativ 2 Nei
      19

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Ja Øystein Djupedal som er utdanningsminister vil ha bort bordbønn.-Dette og flere andre ting som at skolen ikke skal være en kristen opplæringsanstalt.-Men det skal være en plass for inviduell læring,-dvs det skal taes hensyn til den enkeltes behov. Høres fint ut-:) Hva mener du??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil her gjengi hva lederen for UIO har uttalt om nettopp dette:

I den forbindelse kan det være interessant å se hva som skjedde i USA for mer enn 40 år siden.

Den 25. juni 1962 vedtok høyesterett i USA å forby bønn i amerikanske skoler.

Det året høyesterett vedtok å forby bønn, ble det gjort en nasjonal undersøkelse om troens status i det amerikanske samfunn. Av de spurte svarte 97% at de hadde en Gudstro, bare 3% sa at de ikke trodde på noen Gud.

Året etter, 17.juni 1963 forbød høyesterett Bibellesning i skolen med begrunnelsen at det kunne forårsake psykologisk skade for barna.

Dette er bønnen som ble forbudt:

Allmektige Gud, vi vet vi er avhengige av deg, derfor ber vi om din velsignelse over oss, våre foreldre, våre lærere og vår nasjon. Amen.

Her er hva forskningen viser om utviklingen etter 1962:

Skoleprøver som viser elevenes læreevner ble innført på 1920-tallet, såkalte SAT-tester. De hadde ikke vist noen endringer av betydning i elevenes læreevner og prestasjonsnivå i 40 år, inntil forbud mot bønn ble innført.

Fra 1963 og for hvert eneste år i de påfølgende 18 år var det en ubrutt tilbakegang. Testene viste at elevenes prestasjoner sank år for år.

Seksuelt overførbare sykdommer blant skoleungdom vokste dramatisk i samme periode. Det samme gjorde graviditet blant tenåringsjenter. Skilsmisser tredoblet hvert år. Tidligere hadde trenden med familieoppløsning vært svakt synkende.

I samme periode vokste voldskriminalitet med 794%. USA ble ved inngangen til 1990-tallet ledende i voldelig kriminalitet, familieoppløsning, abort, narkotikamisbruk og analfabetisme i den vestlige verden. I dag har USA 2,3 millioner fengslede kriminelle, flere enn noen annen nasjon.

Den norske lederen for Ungdom i Oppdrag avslutter med i si:

Det kan jo se ut som at bønn virker! Er det derfor det er så om å gjøre å få den bannlyst i skolen? I denne saken , som i en rekke andre verdispørsmål, er det et høyrøstet mindretall som presser gjennom sitt syn til skade for alle.

Gjest LoisLane
Skrevet

Tror ikke dette vil forandre skolehverdagen min dramatisk. De fleste synger sekulariserte sanger før maten uansett.

Skrevet (endret)
I denne saken , som i en rekke andre verdispørsmål, er det et høyrøstet mindretall som presser gjennom sitt syn til skade for alle.

Jeg er uening i at det er "et høyrøstet mindretall" som presser gjennom sitt syn her. Jeg opplever det som at vi som er i mot påtvungen og satsregulert tro endelig blir hørt!

Jeg var innom denne siden for å se hvordan folk stemte i forhold til skolegudstjeneste og det ser ut til at over 60% sier JA til at det bør blir slutt på julegudstjenester i skolen. Går ut fra at de samme er mot bønn...

Er alle vi høyrøstede, eller velger du, KR, å gå til angrep her som i de fleste andre sakene der du diskuterer....?

(Hvis noen vil stemmer for eller mot julegudstjenesten så kan det gjøres nede til venstre på den siden jeg linket til!)

Endret av Brunhilde
Gjest barne- og familiemedister
Skrevet (endret)

O du som metter diger hval, frels oss fra Djupedal

Tenker kanskje noen.

Endret av Statsmedister
Skrevet
Jeg er uening i at det er "et høyrøstet mindretall" som presser gjennom sitt syn her. Jeg opplever det som at vi som er i mot påtvungen og satsregulert tro endelig blir hørt!

Jeg var innom denne siden for å se hvordan folk stemte i forhold til skolegudstjeneste og det ser ut til at over 60% sier JA til at det bør blir slutt på julegudstjenester i skolen. Går ut fra at de samme er mot bønn...

Er alle vi høyrøstede, eller velger du, KR, å gå til angrep her som i de fleste andre sakene der du diskuterer....?

(Hvis noen vil stemmer for eller mot julegudstjenesten så kan det gjøres nede til venstre på den siden jeg linket til!)

Jeg regner med at alle dere som har så mye i mot det jula, Påske og Pinse står for, heretter forlanger å få gå på skole eller jobb på disse helligdagene, slik at dere ikke tar dere fri på falske premisser. Det må jo være ille at dere blir påtvunget disse fridagene.

Skrevet

Ja, for dere som er så glad i det som jul, påske og pinse står for bruker jo alle de dagene til stille bønn og kirkebesøk ikke sant? Det blir jo ikke noe påsketur for dere, all den tid dere skal faste fra fastelavn til påske og deretter sørge og be i kirken hele dagen? Det er vel ingen hedenske juletrær hjemme hos dere?

Skrevet

Juleblotet er da en førkristen tradisjon, de kristne la Jesu fødsel til jula for da feiret man allikevel. Det er ingenting i bibelen som tilsier at Jesus ble født midtvinters, heller tvert i mot.

Midtsommerfeiring er også eldgammelt, og påske feiret jødene lenge før Jesu tid.

Skrevet
Jeg regner med at alle dere som har så mye i mot det jula, Påske og Pinse står for, heretter forlanger å få gå på skole eller jobb på disse helligdagene, slik at dere ikke tar dere fri på falske premisser. Det må jo være ille at dere blir påtvunget disse fridagene.

Jeg syns det hadde vært helt greit om man hadde et visst antall "høytidsdager" som man kunne benytte seg av uavhengig av hvilke tro man tilhører. Så kunne du tilbe et glansbillede på ditt vis og jeg kunne slippe!

:sjarmor:

Skrevet
Så kunne du tilbe et glansbillede på ditt vis og jeg kunne slippe!

På hvilken måte blir du tvunget til å tilbe kristendommen slik det er i dag?

Skrevet
Jeg syns det hadde vært helt greit om man hadde et visst antall "høytidsdager" som man kunne benytte seg av uavhengig av hvilke tro man tilhører. Så kunne du tilbe et glansbillede på ditt vis og jeg kunne slippe!

:ler: Ja, for alle vet jo at man blir tvunget til å feire jul, påske, pinse mm.

Skrevet
På hvilken måte blir du tvunget til å tilbe kristendommen slik det er i dag?

:ler: Ja, for alle vet jo at man blir tvunget til å feire jul, påske, pinse mm.

Beklager om jeg tråkket dere på tærne. Skal trekke meg fra diskusjonen. Så, er dere fornøyde nå?

Skrevet

Du tråkket meg ikke på tærne, jeg bare stilte et enkelt spørsmål til det du skrev.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Jul er lysfest for meg.

Skrevet
Sjekk her: http://www.logon.org/norwegian/s/p235.html

Her er en kristen organisasjon som mener at både jul og påske er noe ukristelig herk som ikke er i overenstemmelse med bibelen i det hele tatt.

Det er utrolig hvor langt noen strekker seg for å komme vekk fra det kristne budskapet.

Hva alle disse hedningene har feiret og feirer i dag, spiller ingen rolle for kristne mennesker. Det vi feirer, det feirer vi pga. tidligere hendelser, uansett hvor mye dere vrir og vrenger på det. Har dere ingenting å feire, så la det være.

Vil dere feire sol og måne og andre avguder, så blir det deres sak.

Men det vi feirer, feirer vi uavhengig av alle disse forsøk på bortforklaringer.

Det er utrolig så flinke dere er til å henge dere på alt som taler mot kristendommen, uansett hvor det kommer fra.

Hvis det passer dere, så finner dere til og med noe å sitere fra Bibelen, som dere ellers ikke tror på. Dette synes jeg virker utrolig ynkelig.

Skrevet

vet ikke om det kan kalles bordbønn men vi synger sang til hvert måltid i barnehagen. Ofte "kua mi jeg takker deg" eller "Ormen lange, krøp som en slange". Det er jo ikke akkuratt noe kristent over de da.

Skrevet

Det neste Djupedal bør gjøre er å forby skolene å bruke det norske flagg; det er jo et kors i det!!! Husk at barn kan bli skadet av slike ting og unger med andre religioner føler seg utestengt. Huff og huff.

Gjest jdfghjhgujfghg
Skrevet

Skulle gjerne ha gjort det jeg, men der jeg jobber er det stengt alle nevnte helligdager.

Da jobber jeg heller hjemme med trillingene mine

Skrevet

Min mening om Djupedal sømmer seg ikke på trykk for ømfintlige jentesinn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...