Gå til innhold

Råd til aktivisering av barn i vanskelig fase

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Min datter er i en fase der det er trøbbel med vennskap, da spesielt på skolen. Jeg forsøker å hjelpe henne så godt jeg kan men hun har gitt helt opp.

Hjemme så har hun nå veldig lenge bare vært opptatt av nettbrett og trekker seg unna alt. Hun har selv sagt at det som gir henne glede er å føle seg nyttig. Jeg prøver så godt jeg kan å involvere henne i nyttige ting her hjemme, men, uansett hvor lite tid og energikrevende det er så er svaret, orker ikke eller senere. Senere betyr i hennes vokabular gidder ikke.

Jeg prøver å hjelpe henne i å styrke vennskap med de få hun har å spille på som i å tilby alt jeg kan av ting og tang som kino og slike aktiviteter men til ingen nytte. De kommer til å si nei, de hater meg o.s.v.

De få hun har av venner har snudd ryggen til henne så mange ganger at hun forventer det verste hele tiden nå. Det er ikke lett å hjelpe når ønsket ikke er der.

Jeg forsøker å få henne med på gøye aktiviteter men kommer ingen vei med det. Alt er kjipt og kjedelig. Jeg vet også at en bitteliten tur hadde gjort underverker for både meg og henne men det skjer bare ikke. Orker ikke er alltid svaret på det.

Hun har sine øyeblikk der vi ler og koser oss, men plutselig finner hun ut at hun skulle jo ha det fælt, og finner de merkeligste grunner til å bli sur. For eksempel i at jeg ler av feil ting og da har vi hele hurra med negative følelser i sving igjen.

Har dere noen gode råd her? Hva kan jeg gjøre her hjemme for å løfte henne opp? Jeg er bare en hushjelp som går i veien og maser enten det er gøye, nyttige eller positive ting jeg kommer med.

Anonymkode: a39f5...008

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med dyr? Tenker på å hjelpe til et sted som tar inn katter, hunder, eller i en stall.. er sikkert flere muligheter hvis hun ikke er allergisk eller noe. Det kan være både nyttig, kos og gøy, og potensielt sosialt.

Skrevet
svartkatt skrev (1 time siden):

Hva med dyr? Tenker på å hjelpe til et sted som tar inn katter, hunder, eller i en stall.. er sikkert flere muligheter hvis hun ikke er allergisk eller noe. Det kan være både nyttig, kos og gøy, og potensielt sosialt.

Hun er veldig glad i dyr. Vi har fått oss husdyr nettopp for å fylle et tomrom hun har. Har virket veldig bra. Hun har stor omsorg og støtte i det.

Men når hun er i gi opp fasen er det fint lite som nytter. Jeg fant en ting nå heldigvis. Jeg gikk fullstendig bananas og dekorerte hele stua til fest. Bestilte billetter til kino og sa hvis ikke du blir med så drar jeg med meg en tilfeldig forbipasserende i byen.

Hun ble så satt at hun helt glemte at livet var kjipt så nå blir det både tacofest og kino 😆

Jeg tror nøkkelen lå i noe uventet denne gangen.

Anonymkode: a39f5...008

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...