AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #1 Skrevet 21. januar 2023 Har lest en del artikler den siste tiden om ungdom som har havnet på kjøret, og det som alltid går igjen er "Hvor er foreldrene?" hylekoret - som om foreldrene kan følge etter barna 24/7, og holde dem låst inne all den tid de ikke er på skole osv.? Anonymkode: 78351...de8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #2 Skrevet 21. januar 2023 Nei, det er et valg slike barn tar. Anonymkode: b7a96...a54
svartkatt Skrevet 21. januar 2023 #3 Skrevet 21. januar 2023 Nei. Det er det nok ikke. Men det kan sikkert variere. 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #4 Skrevet 21. januar 2023 Ofte. Ikke alltid. Anonymkode: d5674...851 8 2
Sweetheaven Skrevet 21. januar 2023 #5 Skrevet 21. januar 2023 Mye avhenger av miljø og oppvekst. Foreldre kan bare gjøre sitt beste og lede ungdommer i riktig vei ved å spre kunnskap om risiko og konsekvenser. Men når først uhellet skjer, har unge lettere for å komme seg ut dersom de har noen som er der for dem, som kjemper kampen med dem, og som de kan snakke med. Man kan ikke bestemme over sine barn og behovet for utforskning kommer som gjerne i løpet av livet, men man kan veilede. Være stødige foreldre som ikke dømmer, men som hjelper. Er man som forelder et sted i livet der man sliter med rusproblematikk eller livet selv, bør man også erkjenne sine begrensninger i å ha barn og oppsøke hjelp. Ikke la sine egne problemer gå ut over barna sine. 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #6 Skrevet 21. januar 2023 Ikke i de fleste tilfeller nei. Hvilke venner du har er viktig. Personlighet spiller en rolle. Anonymkode: 9e400...61b 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #7 Skrevet 21. januar 2023 Konkret når det gjelder narkotika er det purken og rettsvesenet sin feil, siden de med viten og vilje tillater at narkoen flyter. Anonymkode: 7cff8...ca2 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #8 Skrevet 21. januar 2023 Foreldre til mennesker med rusavhengighet er utruleg utsatt for fordommar og stigma! Det er jo ikkje dei som har trøkka i kidsa sine dop! Miljøet ein hamnar i i ungdomstida, kor nyfiken ein er på rus, kva livssituasjon ein kjem i, anlegg for avhengighet, og mykje meir er med på å skape rusavhengige. Anonymkode: 7e2f1...f9a 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #9 Skrevet 21. januar 2023 Det er som regel ikke EN årsak til at ungdom havner på kjøret. Det er ofte svært sammensatte grunner. Fordele skyld i en sånn sammenheng har ingen hensikt og vil ikke hjelpe den som har problemet. Anonymkode: d7ec7...a15 9 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #10 Skrevet 21. januar 2023 Stort sett. Har mye med oppdragelse å gjøre. Men man kan også bli påvirket av dårlige venner. Anonymkode: 9e194...550 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #11 Skrevet 21. januar 2023 For meg var det en kombinasjon av venner og dårlig selvtillit. Foreldrene mine er gode foreldre, har hatt en trygg stabil og god barndom og oppvekst, og jeg har søsken som alltid har vært ordentlige og ansvarsfulle mennesker. Ingen ante noe, jeg hadde gode karakterer, drev med sport og hadde mange venner. Noen ganger går det bare skeis. Anonymkode: 79b0c...2a4 4 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #12 Skrevet 21. januar 2023 Nei absolutt ikke Anonymkode: 4416a...53d
Helene1982 Skrevet 21. januar 2023 #13 Skrevet 21. januar 2023 Ingenting er ene og alene noens skyld. Og enda viktigere enn å fordele skam og skyld er det viktig å be om hjelp og endre seg om du ser at det du gjør nå ikke fungerer. 1
Wilma89 Skrevet 21. januar 2023 #14 Skrevet 21. januar 2023 Absolutt ikke. Tilfeldigheter og miljø tenker jeg spiller en stor rolle. Det er jo mange eksempler der foreldre har to barn, der den ene tilsynelatende gjør det veldig bra og den andre ender opp som rusavhengig. Ta Jens og Ninni Stoltenberg, Gordon ramsay og broren hans. Mye tyder på at de har hatt trygge og stabile, men likevel ender en opp som rusavhengig. I noen tilfeller vil jeg påstå det nærmest er umulig å hjelpe en rusavhengig. 7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #15 Skrevet 21. januar 2023 Selvfølgelig ikke, barnet/ungdommen har jo fri vilje. Så noen vil klare seg bra til tross for at foreldrene svikter og andre vil havne utpå, samme hvor bra foreldrene er. Anonymkode: c33ca...0c6 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #17 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Foreldre til mennesker med rusavhengighet er utruleg utsatt for fordommar og stigma! Det er jo ikkje dei som har trøkka i kidsa sine dop! Miljøet ein hamnar i i ungdomstida, kor nyfiken ein er på rus, kva livssituasjon ein kjem i, anlegg for avhengighet, og mykje meir er med på å skape rusavhengige. Anonymkode: 7e2f1...f9a Og ingenting av dette tenker du foreldre kan påvirke? Anonymkode: 2550b...7db 3
Rotemor Skrevet 21. januar 2023 #18 Skrevet 21. januar 2023 Wilma89 skrev (4 minutter siden): Absolutt ikke. Tilfeldigheter og miljø tenker jeg spiller en stor rolle. Det er jo mange eksempler der foreldre har to barn, der den ene tilsynelatende gjør det veldig bra og den andre ender opp som rusavhengig. Ta Jens og Ninni Stoltenberg, Gordon ramsay og broren hans. Mye tyder på at de har hatt trygge og stabile, men likevel ender en opp som rusavhengig. I noen tilfeller vil jeg påstå det nærmest er umulig å hjelpe en rusavhengig. Nettopp. Flaks er faktisk en faktor det og.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #19 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Konkret når det gjelder narkotika er det purken og rettsvesenet sin feil, siden de med viten og vilje tillater at narkoen flyter. Anonymkode: 7cff8...ca2 De blir jo presset av godt utdannede og vellykkede rusmisbrukere, eller brukere som de så fint vil kalles. De vil jo gjerne ha fritt narkovalg fordi de lever i en boble av kunstere og folk fra middelklassen som behersker rusbruken sin og ser ikke alle de i rennestenen. Se på ungdomspartiene i Venstre og MDG. De er status og være for narkotika. Anonymkode: 1e8f9...9dc
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #20 Skrevet 21. januar 2023 Jeg kjenner to som har narkomane barn, ingen av de kom som noe sjokk. Den ene familien festet og drakk mye hjemme mens ungene var der. Den andre ga blaffen og tenkte kun på eget behov når barne trengre foreldren som mest. Anonymkode: b00c0...1cf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå