AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #1 Skrevet 21. januar 2023 Leste i går at det fra 1.februar fjernes muligheten for Saxenda på blå resept for alle andre enn de med BMI over 50 og mange tilleggssykdommer, og at det må søkes fra spesialisthelsetjenesten. Jeg fikk vedtak på blå resept i november som skulle vare ett år frem i tid, gjelder dette fremdeles ellet 1.februar? Jeg antar jo det gjelder i den perioden det ble innvilget for, men finner ingenting om det når jeg søker. Noen som har erfaring med slikt eller vet? Dere som mener noe om hvordan folk bør gå ned i vekt ellers kan bare liste dere ut igjen av tråden, det er ikke diskusjonen her. Anonymkode: 094b8...733 1
Eva-Lena Skrevet 21. januar 2023 #2 Skrevet 21. januar 2023 Dette ville jeg hørt med legen om eller ringt ett apotek og spurt. Jeg håper du får den på blå frem til vedtaket er over.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #3 Skrevet 21. januar 2023 Jeg håper at de som har vedtak får det ut perioden. Jeg fikk det ikke lenger pga jeg ikke klarte å gå ned de 5% som kreves innen en viss tid. Kun min egen feil, men håper virkelig dere som fremdeles har den på blå får fortsette. For den er jo himla dyr 🥺 Anonymkode: 77ecc...28e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #4 Skrevet 21. januar 2023 Sist faglig oppdatert: 19.01.2023 Legemiddelnavn: Saxenda injeksjonsvæske ATC-kode: A10BJ02 Vedtaket skal begrenses til Saxenda injeksjonsvæske. Fra 1. februar 2023 vil individuell stønad til Saxenda som hovedregel ikke bli gitt. Dette er en konsekvens av Legemiddelverkets metodevurdering av Wegovy. Svært få pasienter vil kunne unntas fra hovedregelen. Bare pasienter med KMI over 50 og som i tillegg har alvorlige vektrelaterte tilleggssykdommer, kan vurderes. En eventuell søknad må komme fra en lege ved et offentlig sykehus eller et sykehus med driftsavtale. Anonymkode: 595cb...bdd
Titania Skrevet 21. januar 2023 #5 Skrevet 21. januar 2023 Slik jeg har forstått kan de ikke stoppe vedtak som allerede er gitt. Men etter 01.02 vil det da bli vanskelig å få nye vedtak
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #6 Skrevet 21. januar 2023 Slike bestemmelser har sjelden tilbakevirkende kraft. Det vil si at de som allerede har vedtak skal få det vedtaket sier, men at etter gitt dato vil ingen nye vedtak bli skrevet for de under bmi 50 Anonymkode: 8c10a...8c2
Bomv Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 Jeg fikk vedtak i starten av desember og leter etter erfaringer siden min fastlege ikke er så oppdatert. (Jeg har avtale med klinikk for overvekt så jeg kan spørre der) så kom jeg over denne tråden. Vet dere hvilken grunner som ligger for denne endringen? Er det ulemper, mindre gode virkninger som er årsaken? Jeg har bmi et stykke under 50 og lurer om det er så greit å da.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 Bomv skrev (15 minutter siden): Jeg fikk vedtak i starten av desember og leter etter erfaringer siden min fastlege ikke er så oppdatert. (Jeg har avtale med klinikk for overvekt så jeg kan spørre der) så kom jeg over denne tråden. Vet dere hvilken grunner som ligger for denne endringen? Er det ulemper, mindre gode virkninger som er årsaken? Jeg har bmi et stykke under 50 og lurer om det er så greit å da. Det er fordi legemiddelverket avviste blå resept på Wegovy som på sin største dose er like dyrt som Saxenda. Når Wegovy som brukes på samme måte som Saxenda og bortsett fra virkestoff, har samme utgangspunkt som vektreduksjon, fikk avslag så fikk også Saxenda det pga prisen. Forståelig for det er i grunn samme produktet, bare at Saxenda har luraglutid som virkestoff og Wegovy har semaglutid. Anonymkode: 595cb...bdd
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 Jeg har gått på Saxenda siden mars i fjor og har vedtak til 11. mars. Håper å kunne forlenge det før 1.2. Hvis det ikke går er det noen som vet om man kan få Ozempic på blå resept i steden? Det er jo også vektreduserende. Anonymkode: 82200...b4d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har gått på Saxenda siden mars i fjor og har vedtak til 11. mars. Håper å kunne forlenge det før 1.2. Hvis det ikke går er det noen som vet om man kan få Ozempic på blå resept i steden? Det er jo også vektreduserende. Anonymkode: 82200...b4d Ozempic på blå resept er kun for de med diabetes type 2. Alle andre som bruker den pga vekt må betale 1158 Kr som den koster pr mnd. Anonymkode: 595cb...bdd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå