Gå til innhold

Hvordan venne seg til å være sulten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er helt vanlig å drikke litt lettbrus når man er fysen på søtt, så her er det du som er uvitende. Til og med anorektikere drikker mye Pepsi max, og det er fordi det funker. Snakker av egen erfaring. Du derimot kommer ikke med noen råd, bare rakker ned på andre. Så flaut.

Anonymkode: d922e...ea2

men ts sier vel ikke at hun er fysen på noe søtt - hun sier hun er sulten. Det er jo noe annet. Og mot sult er pepsi max et dårlig råd. Derimot opplever jeg at vann og te kan dempe sultfølelse. 

Enig med de som peker på et kosthold med nok proteiner og fett, og at det hjelper og å spise færre måltider - ikke flere. Det tror jeg mange har erfart. 

Det er også en som er inne på dette med å avlære seg å se på sult som farlig, og heller ønske sultfølelsen velkommen, som et tegn på at kroppen og fordøyelsen fungerer og gjør jobben sin.

Jeg har strevd mye selv med denne frykten for sulten. Fant noen øvelser i en bok (the Beck Diet Solution) i høst, som var veldig gode. Det handlet om å lage seg en skala fra 1 til 10 der hvert tall representerte situasjoner med økende ubehag. Så skulle man hoppe over lunsj en dag, og følge med hver time på hvordan kroppen responderte på sult og sette et tall på ubehaget man følte. Det var en veldig interessant øvelse, for jeg oppdaget at sult, når man ikke spiser, er en følelse som kommer og forsvinner. Men jeg leste en forklaring på det i  Marit Kolbys bok, tror det skyldes at nivået av sulthormoner stiger og synker. Det var beskrevet i begge bøkene jeg leste, og jeg erfarte at det stemmer. Det andre jeg oppdaget var at når jeg virkelig kjente etter på ubehaget, så kom det faktisk aldri over 2 eller 3 på skalaen min over ubehag. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er helt vanlig å drikke litt lettbrus når man er fysen på søtt, så her er det du som er uvitende. Til og med anorektikere drikker mye Pepsi max, og det er fordi det funker. Snakker av egen erfaring. Du derimot kommer ikke med noen råd, bare rakker ned på andre. Så flaut.

Ærlig talt.... Poenget til ts var vel hvordan unngå sultfølels, ikke søtsug. 

Og det du sier er fullstendig feil! Jo mer Pepsi Max man drikker, jo lettere får man søtsug.... Dette er ikke "min erfaring" og dermed fakta, som du virker å tro om det du skriver  - men faktiske funn avdekket av forskning....

Om man vil bli kvitt søtsuget er også Pepsi Max en versting!

Anonymkode: c7216...7b0

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (12 timer siden):

men ts sier vel ikke at hun er fysen på noe søtt - hun sier hun er sulten. Det er jo noe annet. Og mot sult er pepsi max et dårlig råd. Derimot opplever jeg at vann og te kan dempe sultfølelse. 

Enig med de som peker på et kosthold med nok proteiner og fett, og at det hjelper og å spise færre måltider - ikke flere. Det tror jeg mange har erfart. 

Det er også en som er inne på dette med å avlære seg å se på sult som farlig, og heller ønske sultfølelsen velkommen, som et tegn på at kroppen og fordøyelsen fungerer og gjør jobben sin.

Jeg har strevd mye selv med denne frykten for sulten. Fant noen øvelser i en bok (the Beck Diet Solution) i høst, som var veldig gode. Det handlet om å lage seg en skala fra 1 til 10 der hvert tall representerte situasjoner med økende ubehag. Så skulle man hoppe over lunsj en dag, og følge med hver time på hvordan kroppen responderte på sult og sette et tall på ubehaget man følte. Det var en veldig interessant øvelse, for jeg oppdaget at sult, når man ikke spiser, er en følelse som kommer og forsvinner. Men jeg leste en forklaring på det i  Marit Kolbys bok, tror det skyldes at nivået av sulthormoner stiger og synker. Det var beskrevet i begge bøkene jeg leste, og jeg erfarte at det stemmer. Det andre jeg oppdaget var at når jeg virkelig kjente etter på ubehaget, så kom det faktisk aldri over 2 eller 3 på skalaen min over ubehag. 

Jeg går sulten rett som det er for å kunne gå ned i vekt. Jeg er ikke redd for sulten som sådan, men går jeg sulten over tid, får jeg hodepine og vondt i magen. Det er slitsomt å ha vondt hver dag.

Anonymkode: b9822...112

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sultfølelse varer bare i 10-15 minutter før den går over, så husk hele tiden på at den følelsen snart passerer. Koffein er sultdempende, så drikk koffeinholdig drikke som kaffe, energidrikk eller brus med koffein. Sultfølelsen kan være tørste også, så husk å drikke nok vann. Minst 2.5 liter i løpet av en dag 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg går sulten rett som det er for å kunne gå ned i vekt. Jeg er ikke redd for sulten som sådan, men går jeg sulten over tid, får jeg hodepine og vondt i magen. Det er slitsomt å ha vondt hver dag.

Anonymkode: b9822...112

da foreslår jeg at du lar være å gjøre det på den måten.

Jeg snakker ikke om å tåle sult til det punktet at man blir omtåket og dårlig. Jeg snakker om å tåle det ubehaget som sultfølelsen gir, den trangen man kan føle til å spise, eller den sultfølelsen man kjenner fra magen. I tillegg snakker jeg om det å tåle frykten for sult, som kommer lenge før sulten selv. Vanskelig å forklare, men jeg tror alle som er redd for sult forstår hva jeg mener.

Tidligere hadde jeg det slik at jeg kunne føle meg svimmel og dårlig når jeg ble sulten, men det har jeg blitt kvitt etter at jeg la om kostholdet til å inneholde færre karbohydrater, i tillegg til at jeg dropper frokost. Opplever sjelden den type ubehag nå. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gå rundt sulten når du kan gå ned i vekt og være mett? 🤔

Anonymkode: 1d772...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor gå rundt sulten når du kan gå ned i vekt og være mett? 🤔

Og hvordan gjør man det? Har jeg aldri klart i hvert fall. Gått ned 45 kilo, men vært sulten i mange år. 

Anonymkode: c62e6...a5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 12.30):

Jeg har lenge spist akkurat hva jeg vil når jeg vil. Så nå når jeg endelig har begynt på kostholdsendring kjenner jeg på sult hele tiden føler jeg. 

Hvordan venner man seg til å være sulten? 

Anonymkode: b5410...07e

Det går over. Kan ta noen uker/mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hvordan gjør man det? Har jeg aldri klart i hvert fall. Gått ned 45 kilo, men vært sulten i mange år. 

Hørtes rart ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har gått ned 30 kilo på 7 måneder og går fortsatt ned. Aldri sulten. Teller ikke kcal. 

Cluet er å spise det kroppen trenger og som støtter opp hormonene som styrer alt i kroppen, blant annet forbrenning, fettlagring, energi etc. Nok sunt fett, proteiner, rene råvarer uten ingrediense oversikt, nok vitaminer og mineraler. En kcal grønnsak behandles anerledes i kroppen enn en kcal godteri. 

I tillegg nok søvn, trening -gjerne hard styrketrening, lite stress, minst mulig hormonforstyrrende stoffer, frisk luft, positiv tankegang etc etc. Alt for en sunn, sterk kropp og en god hormonbalanse. Så vil kiloene også forsvinne i tillegg til mye annet positivt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 14.09):

Du behøver ikke å være sulten. Spis høyt volum - lavkalori mat. Grønnsaker,salat, havregrynsgrøt lagd med vann ect. 

Anonymkode: 23a2a...33d

Hadde bare folk fattet noe så enkelt. En trenger ikke være sulten 1 sekund.

Anonymkode: 1f13f...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan?

Hva hvis man har allergier som gjør at man kun tåler matvarer som er kjappe karbohydrater? 

Anonymkode: ba77a...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga voksende pondus, tok jeg tak i situasjonen. Blant annet spiste jeg en banan efter måltidet, dette for å få igang fordøyelsen. Men jeg begynte også å tygge maten bedre før jeg svelget, metthetsfølelsen kom raskere. Efter noe tid, følte jeg at mavesekken ble innskrumpet og at jeg måtte nøye meg med mindre måltider. Kjæresten min ble overrasket av at jeg spiste mindre og lenger. Tidligere ble jeg ferdig med min tallerken mye tidligere enn henne, nå er vi ferdig omtrent likt. Men, JA jeg kjente på sulten den første uken da jeg tok tak i dette…..🤔   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg lurer fortsatt på hvordan. Jeg er sulten igjen veldig kjapt uansett hvor mye proteiner jeg spiser, om det er det du skal foreslå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg lurer fortsatt på hvordan. Jeg er sulten igjen veldig kjapt uansett hvor mye proteiner jeg spiser, om det er det du skal foreslå. 

Jeg føler at det er de store som kan gå ned i vekt uten å være sulten. Jeg som skal ned fra bmi 21 til bmi 19 (kun av estetisk grunn), må tåle litt sult selv om jeg er svært nøye med å sette sammen måltidene riktig ift metthetsfølelse. Når man går ned i vekt av 1600kcal+ er det klart at man kan klare det uten sult. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Inkluder også sunt fett som jeg skrev lengre opp. Det øker forbrenningen, øker opptaket av flere vitaminer, holder deg lengre mett, positivt for flere hormoner etc etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Inkluder også sunt fett som jeg skrev lengre opp. Det øker forbrenningen, øker opptaket av flere vitaminer, holder deg lengre mett, positivt for flere hormoner etc etc. 

Og hvis man er sulten likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg føler at det er de store som kan gå ned i vekt uten å være sulten. Jeg som skal ned fra bmi 21 til bmi 19 (kun av estetisk grunn), må tåle litt sult selv om jeg er svært nøye med å sette sammen måltidene riktig ift metthetsfølelse. Når man går ned i vekt av 1600kcal+ er det klart at man kan klare det uten sult. 

Jeg skal ned til BMI 18 fra rundt 19,5. (Har ingen muskler, så ser ikke slank ut). Og jeg drikker mye Pepsi Max. Ikke det sunneste kanskje, men det funker for meg. 

Anonymkode: 73224...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hvis man er sulten likevel?

Hva er det du spiser og hvor mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 12.30):

Jeg har lenge spist akkurat hva jeg vil når jeg vil. Så nå når jeg endelig har begynt på kostholdsendring kjenner jeg på sult hele tiden føler jeg. 

Hvordan venner man seg til å være sulten? 

Anonymkode: b5410...07e

Hvorfor skal du venne deg til å være sulten, mener du? Altså - hva er verdien du antar eller vet du vil oppnå ved å være sulten?

Løsningen på (varig) vektnedgang er å endre kosthold. Det betyr ikke å venne seg til å være sulten, fordi man som sulten tar dårligere beslutninger, yter dårligere og også generelt får dårligere humør av sult. Å velge å være sulten er derfor et irrasjonelt valg som ikke er bærekraftig. Endret kosthold betyr ikke å gå fra å spise fire måltider i døgnet til å spise to, eller å gå fra digre porsjoner til små - men å endre matens sammensetning, slik at der man før spiste seg mett på høykalori mat spiser man seg nå mett på lavkalori mat. Så enkelt.

Anonymkode: 3ac40...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...