AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #1 Skrevet 21. januar 2023 Jeg har muntlig oppgitt private helseopplysninger om meg selv til barnevernet, noe som barnefar har rett på innsyn i. Dette visste ikke jeg, da jeg fortalte det i god tro. Dersom alt jeg sier skal skrives ned og far har innsyn så har jeg ingen personvern i forhold til han. Jeg er ikke venn med barnefar, han meldte meg til barnevernet og jeg hadde møte med de der jeg kommenterte bekymringen. Jeg er så sjokkert. Han fikk vite ting jeg absolutt ikke mener han skal vite. Det angår ikke barnet vårt, eller noen. Jeg trodde at alt av helseopplysninger forblir mellom oss dersom jeg gir det til barnevernet. Ikke at det skal loggføres og spres rundt. Det er ''takken'' for å ''samarbeide''. Utrolig. Har jeg rett til å anmelde de, eller var det min egen feil som utga helseopplysninger om meg selv? En annen ting er opplysninger om barnet vårt, det mener jeg da angår barnefar. Men meg? Kan aldri mer stole på de. Anonymkode: 7827a...3fe 1 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #2 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har muntlig oppgitt private helseopplysninger om meg selv til barnevernet, noe som barnefar har rett på innsyn i. Dette visste ikke jeg, da jeg fortalte det i god tro. Dersom alt jeg sier skal skrives ned og far har innsyn så har jeg ingen personvern i forhold til han. Jeg er ikke venn med barnefar, han meldte meg til barnevernet og jeg hadde møte med de der jeg kommenterte bekymringen. Jeg er så sjokkert. Han fikk vite ting jeg absolutt ikke mener han skal vite. Det angår ikke barnet vårt, eller noen. Jeg trodde at alt av helseopplysninger forblir mellom oss dersom jeg gir det til barnevernet. Ikke at det skal loggføres og spres rundt. Det er ''takken'' for å ''samarbeide''. Utrolig. Har jeg rett til å anmelde de, eller var det min egen feil som utga helseopplysninger om meg selv? En annen ting er opplysninger om barnet vårt, det mener jeg da angår barnefar. Men meg? Kan aldri mer stole på de. Anonymkode: 7827a...3fe Hvis barnefar har rett på innsyn, hva skal du da anmelde dem for? Anonymkode: 431fd...ba8 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #3 Skrevet 21. januar 2023 Herregud så kjip situasjon! Jeg ville hørt med barnevernet i en annen kommune om dette. Ville også spurt datatilsynet (de har jurist tilgjengelig i kontortid). Anonymkode: ed0c8...35b 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #4 Skrevet 21. januar 2023 Du kan anmelde, brudd på personvernloven. Far skal kun ha innsyn i det som angår barnet Anonymkode: b4524...a70 8 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #5 Skrevet 21. januar 2023 Dette holdt på å skje meg også. Jeg fikk opplysninger om fars helse og andre private ting. Da kastet jeg meg på tlf til advokat med en gang og sa mine opplysninger skal ikke far vite om. Advokat kontaktet BV med engang og fikk avverget at mine private opplysninger havnet i min eks hender. Ikke hans advokat fikk ut de opplysningene heller da han etterspurte de. Advokaten mente det var rett og rimelig at mine opplysninger skulle på bordet siden jeg visste alt om far. Helsigvis er det ikke sånn det fungerer. Anonymkode: 356bb...934 1 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #6 Skrevet 21. januar 2023 Det er fullt lovlig, ja. du har ingen saksmappe hos barneverntjenesten. Ikke far heller barnet deres har en journal og en saksmappe der. All informasjon som er relevant i forhold til barnets omsorgssituasjon eller det som er tilknyttet bekymringen rundt barnet, står i denne journalen, og foresatte med foreldreansvar er sakspart og har rett til innsyn. Det er kun særlige grunner som er fritatt for innsyn. Anonymkode: eb252...64e 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #7 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis barnefar har rett på innsyn, hva skal du da anmelde dem for? Anonymkode: 431fd...ba8 jeg visste ikke reglene, eller hvordan systemet fungerer. Jeg jobber selv i helsevesenet og vet taushetsplikt gjelder sterkt. Dersom en pasient er bekymret eller ''bekymret'' for en annen pasient, så kan jeg ikke utlevere noe helseopplysninger om den pasienten. Selvom jeg som ansatt kan motta informasjon. Jeg hadde ikke opplyst om mine private helseopplysninger dersom jeg visste far skulle se det. Jeg ønsker ikke at han skal ha noe tilgang til dette. Dette går på å sverte meg som mor. Om min helse går utover omsorgsevnene mine. Som han kan bruke i rettssak. Synes barnevernet gjorde en utrolig dårlig jobb med å informere meg om saksgangen når de mottar bekymringsmeldinger, rettigheter og slik. Var utrolig stresset og satt ut av situasjonen, siden far driver med advokat og skal ha rettssak. De øker i så tilfelle konflikt. Jeg kan aldri stole på de igjen eller fortelle noe i fortrolighet. Så skulle de ha meg til å skrive under på å innhente opplysninger fra min lege. Ble utrolig redd. Vil jo ikke være vanskelig, eller har noe å skjule i den forstand, men trodde personvern veide litt sterkt. Innhente opplysninger bare fordi? Anonymkode: 7827a...3fe 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #8 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette holdt på å skje meg også. Jeg fikk opplysninger om fars helse og andre private ting. Da kastet jeg meg på tlf til advokat med en gang og sa mine opplysninger skal ikke far vite om. Advokat kontaktet BV med engang og fikk avverget at mine private opplysninger havnet i min eks hender. Ikke hans advokat fikk ut de opplysningene heller da han etterspurte de. Advokaten mente det var rett og rimelig at mine opplysninger skulle på bordet siden jeg visste alt om far. Helsigvis er det ikke sånn det fungerer. Anonymkode: 356bb...934 Sykt, jeg hadde ikke advokat da. Men ja, nå har jeg lært. Ikke fortelle eller signere under på noen ting som angår meg selv, kun barnet. Trodde det skulle litt mye til å utlevere slikt. Typ at jeg har vært voldelig eller ruset rundt barnet o.s.v Alvorlig omsorgssvikt. Ikke bare en hver sykdom. Jeg liker ikke brette ut helseopplysninger som jeg blir spurt om for så å få det spredt rundt og brukt i mot meg. For er system. Anonymkode: 7827a...3fe 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #9 Skrevet 21. januar 2023 Det stemmer ikke at det er fullt lovlig. En part har ikke krav på innsyn i en annens helseopplysninger om det ikke er relevant for saken. Far vil ha rett på f.eks informasjon om at du er periodevis psykotisk eller har alvorlig kreft, fordi det trolig påvirker omsorgsevnen. Far vil ikke ha rett på informasjon om at du har tatt abort eller har kjønnsvorter, fordi det er lite sannsynlig at det har noe med omsorgen å gjøre. Anonymkode: 229c0...f5a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå