Gjest Acer Skrevet 21. januar 2023 #1 Skrevet 21. januar 2023 https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/el-maskiner-skaper-brøytetrøbbel-må-lades-i-fire-timer-etter-én-times-bruk/ar-AA16Aom Den norske kjørtøyparken, og Norge skal elktrisifiseres innen 2030, og dette samtidig som det idag er kraftkrise , og stort underskudd på strøm, og ifølge statsnett vil underskuddet på strøm bli enda større om noen år. Det burde vel vera en klar målsetting at fossil kjøretøy fases ut gradvis til det blir bedre tilgang på el. strøm, og det handler om langsiktig planlegging,, og forvaltning av offentilge midler.
EEØm Skrevet 21. januar 2023 #2 Skrevet 21. januar 2023 Jeg tror ikke det er stort underskudd på strøm enda, men det er klart at fornybar energi må fortsette å utvikles. Akkurat som batterier. På universiter og i bedrifter er det mange spennende prosjekter på enklere og billigere batterier som trenger færre sjeldne metaller. Jeg har troa selv om vi ikke er modne for å skifte ut alt i dag. 1
Gjest Acer Skrevet 21. januar 2023 #3 Skrevet 21. januar 2023 EEØm skrev (1 time siden): Jeg tror ikke det er stort underskudd på strøm enda, men det er klart at fornybar energi må fortsette å utvikles. Akkurat som batterier. På universiter og i bedrifter er det mange spennende prosjekter på enklere og billigere batterier som trenger færre sjeldne metaller. Jeg har troa selv om vi ikke er modne for å skifte ut alt i dag. Hva tror du er årsaken til at strømprisene er blitt så høye ? Det finnes andre enerkilder som er vel så miljøvennlig som batteri
Drizzt Skrevet 21. januar 2023 #4 Skrevet 21. januar 2023 Evnti skrev (5 timer siden): https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/el-maskiner-skaper-brøytetrøbbel-må-lades-i-fire-timer-etter-én-times-bruk/ar-AA16Aom Den norske kjørtøyparken, og Norge skal elktrisifiseres innen 2030, og dette samtidig som det idag er kraftkrise , og stort underskudd på strøm, og ifølge statsnett vil underskuddet på strøm bli enda større om noen år. Det burde vel vera en klar målsetting at fossil kjøretøy fases ut gradvis til det blir bedre tilgang på el. strøm, og det handler om langsiktig planlegging,, og forvaltning av offentilge midler. El-kjøretøy generelt er ikke egnet for norske vinterveier. De gode gamle fossilbilene er trygge.
Gjest Acer Skrevet 21. januar 2023 #5 Skrevet 21. januar 2023 Drizzt skrev (1 time siden): El-kjøretøy generelt er ikke egnet for norske vinterveier. De gode gamle fossilbilene er trygge. Nå har eg ingen erfaring med el.biler hverken om sommeren eller vinteren. Har jobbet mange år som bilmek. at vet at m.a. rust er bilens største fiende, og kystklimaet inneheld mye saltholdig fukt når det stormer langs kysten. Når kulda setter inn så betyr det økt belastning på batteriene, batterikapasitetn blir svekket med kulden. Å nytte el, kjøretøy til brøyte-og beredskaps må da vera "høl i hue vedtak ,og det må har vert "flisa av skulebenken" som bare kan finne på noko slikt.
Drizzt Skrevet 21. januar 2023 #6 Skrevet 21. januar 2023 Evnti skrev (1 minutt siden): Nå har eg ingen erfaring med el.biler hverken om sommeren eller vinteren. Har jobbet mange år som bilmek. at vet at m.a. rust er bilens største fiende, og kystklimaet inneheld mye saltholdig fukt når det stormer langs kysten. Når kulda setter inn så betyr det økt belastning på batteriene, batterikapasitetn blir svekket med kulden. Å nytte el, kjøretøy til brøyte-og beredskaps må da vera "høl i hue vedtak ,og det må har vert "flisa av skulebenken" som bare kan finne på noko slikt. Jeg har erfaring med el-bil og foretrekker klart fossilbiler spesielt på vinteren. En av grunnene er nettopp dette med batteriene. Jeg var uheldig og satt fast i bilkø ved en stengt fjellovergang en gang på vei hjem fra en jobbreise. Jeg var alene i min fossilbil. Plutselig kom det en barnefamilie med 2 voksne og 1 barn som spurte om de kunne sitte inne i varmen fordi Teslaen deres hadde gått tom for strøm og det hadde blitt kaldt i bilen. Det var 2 timer til før overgangen åpnet igjen. Har aldri vært gladere for å ikke ha el-bil da. 1 1
Tiuren Skrevet 21. januar 2023 #7 Skrevet 21. januar 2023 8 hours ago, Evnti said: https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/el-maskiner-skaper-brøytetrøbbel-må-lades-i-fire-timer-etter-én-times-bruk/ar-AA16Aom Den norske kjørtøyparken, og Norge skal elktrisifiseres innen 2030, og dette samtidig som det idag er kraftkrise , og stort underskudd på strøm, og ifølge statsnett vil underskuddet på strøm bli enda større om noen år. Det burde vel vera en klar målsetting at fossil kjøretøy fases ut gradvis til det blir bedre tilgang på el. strøm, og det handler om langsiktig planlegging,, og forvaltning av offentilge midler. Den norske kjøretøyparken er vedtatt elektrifisert. Og MDG har foreslått, og fått vedtatt, å ikke salte veier i Oslo. Lett å vedta, men ikke å gjennomføre....
Gjest Acer Skrevet 21. januar 2023 #8 Skrevet 21. januar 2023 Drizzt skrev (13 minutter siden): Jeg har erfaring med el-bil og foretrekker klart fossilbiler spesielt på vinteren. En av grunnene er nettopp dette med batteriene. Jeg var uheldig og satt fast i bilkø ved en stengt fjellovergang en gang på vei hjem fra en jobbreise. Jeg var alene i min fossilbil. Plutselig kom det en barnefamilie med 2 voksne og 1 barn som spurte om de kunne sitte inne i varmen fordi Teslaen deres hadde gått tom for strøm og det hadde blitt kaldt i bilen. Det var 2 timer til før overgangen åpnet igjen. Har aldri vært gladere for å ikke ha el-bil da. Din fortelling burde stått med stor overskrift i en landsdekkende avis m/ store overskrifter. En.bil er sikkert heilt grei å kjøre til/ fra butikken, jobben over korte avstander, men kjøre over verharde fjelloverganger midt i snøføyka hadde eg vert betenkt over.
Honey Dew Skrevet 21. januar 2023 #9 Skrevet 21. januar 2023 Evnti skrev (7 timer siden): Hva tror du er årsaken til at strømprisene er blitt så høye ? Det finnes andre enerkilder som er vel så miljøvennlig som batteri Ved?
Gjest Acer Skrevet 21. januar 2023 #10 Skrevet 21. januar 2023 Honey Dew skrev (35 minutter siden): Ved? Ja,uten tilgang på ved hadde strømprisene blitt vesentlig høyere. Ein favn tilsvarer mange kw m/ strø, og bare så synd at også veden er blitt svindyr selv om Norge holder på å gro igjenn. Ein nasjonaldugnad å "høgge ned vilvokste trær " hadde kunne gjitt gratis ved til hele norges befolkning, og ein kunne mange steder fått tilbake mye fin utsikt. Norge har vert prisgjitt rimleg strøm igjennom genrasjoner, men nå skal Norge også holde Europa med strøm. Alternative klimavennlig energikilder utenom strøm. Gass. Solenergi. Vindkraft. Hydrogen. Bølgeenergi.
Drizzt Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 Evnti skrev (11 timer siden): Din fortelling burde stått med stor overskrift i en landsdekkende avis m/ store overskrifter. En.bil er sikkert heilt grei å kjøre til/ fra butikken, jobben over korte avstander, men kjøre over verharde fjelloverganger midt i snøføyka hadde eg vert betenkt over. Det er nettopp det. El-bilene er fine som bybil til og fra jobb, til og fra butikken, hente ungene i barnehagen. Men det er ikke biler som er egnet for norsk vinter skal man ut av byen og gjennom fjellet hvor overganger stenges i timevis. Da må man ha noe man kan stole på. Så når ideologien kolliderer med virkeligheten, vinner virkeligheten hver eneste gang. Det er noe MDG må bli flinkere til å forstå. 1
Brutex Skrevet 22. januar 2023 #12 Skrevet 22. januar 2023 Elbilteknoligien er i stor utvikling. Det som er et problem i dag er det ikke i morgen.
Tiuren Skrevet 22. januar 2023 #13 Skrevet 22. januar 2023 5 minutter siden, Brutex said: Elbilteknoligien er i stor utvikling. Det som er et problem i dag er det ikke i morgen. Som den vedtatte utfasingen av salting i Oslo.... Jeg som ingeniør gleder meg til å se den utviklingen du vet at kommer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå