Gå til innhold

Til menn: Om dama blir ufør, endrer det forholdet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jon Are skrev (2 timer siden):

Forståelig. Du skulle satt ned foten fra dag en . Jeg blir så irritert på uføre som kam gjøre alt mulig kos. Trening,  gaming osv og innlegg forventer at de i jobb skal hjelpe de med alt. Jeg sier av prinsipp nei fordi de må lære seg at de som er såkalt friske også har Ott å stri med. Har en hektisk hverdag. Når jeg har fri , skal jeg love deg at jeg driver ikke å kjører eller hjelper tafatte ungdommer eller voksne med ting de burde klare swlv.

Hva har uføre folk du kjenner og ikke dater med dating å gjøre? Har du ikke anledning får du si nei. 

Anonymkode: e2a75...2d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eksen min ble ufør og det ble også starten på slutten for oss. Han kunne (ville) ikke bidra noe hjemme, han sov masse, gamet og så på tv. Kun når det var noe gøy han ville gjøre da kunne han bidra. Utover det gjorde han minimalt, for han var jo så syk.... Alt måtte, ifølge ham, tilpasses ham og hans dagsform. Jeg jobbet over 100%, måtte ordne med ungene, husarbeid, middag, penger osv. 

Gikk fra ham etter 2 år. Da var jeg så sliten at jeg klarte ikke mer. 

Anonymkode: 5aa6a...f40

Bortsett fra at jeg gikk på aap (og ikke gamer), høres dette ut som historia om eksen min og jeg. Han kunne si ting som at jeg ikke bidro med noe hjemme - og at jeg bare kom når noe var gøy (jeg gikk glipp av mye gøy som derimot han fikk oppleve, men det ville aldri falt meg inn å klage på det til ham. Jeg unte ham jo å ha det fint). I hans hode var det per definisjon urimelig at jeg gjorde mindre enn ham i huset. Selv om han fikk vite alt hva leger og spesialister hadde sagt om mine diagnoser/ rehabilitering, og jeg fortalte om min form, var det som om han mente at det vi sa, ikke talte og at jeg "egentlig" var i mye bedre form enn jeg sa. At han ble lei og gikk, er det beste som kunne skjedd meg. Tror ikke folk skjønner hvor belastende det er å leve med mistro fra den som står en nærmest.

Det første jeg gjorde da jeg møtte nye kjæresten var å lekse opp for ham diagnoser, medisiner og mulige hensyn, så fikk han heller stikke om det var for mye. Men i stedet for å dømme meg, har han hjulpet meg.

• Hjerte 6
Skrevet
Kompetent skrev (7 timer siden):

For menn er det jo en fordel at damer blir mere avhenging av dem, så de ikke kan forlate dem så lett. Kanskje de får dårlig samvittighet av å være en byrde også, slik at sexen sitter løsere.

Siden du er mann, reflekterer dette svaret dine egne holdninger til uføre kvinner? 

Anonymkode: b9f3d...fb1

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Endrer det ditt syn på henne og forholdet deres hvis hun får diagnosen ufør og trenger mer omsorg, forståelse og ikke kan bidra som før? Endrer det dynamikken og tiltrekningen?

Anonymkode: 9b8f9...78e

Ufør er ikke en diagnose bare så det er sagt.

Jeg kan bare svare for mannen min jeg da, og hos han har min uførestatus ikke noe å si. Jeg derimot gikk fra han i en periode fordi livet ble for mye å takle for meg. Men han har "hentet meg tilbake" nå etter flere år hver for oss.

Jeg fungerer på mine områder,  og så er det såklart visse ting jeg ikke får vært med på, men det er han inneforstått med så det går helt fint.

Anonymkode: ce0f8...40c

Skrevet

Det kommer helt an på hvordan den uføre selv håndterer det. Om vedkommende selv resignerer og lar seg selv forfalle, inntar en "stakkars meg" holdning, så er det svært lite sjarmerende. 

Anonymkode: 9f52f...d45

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Endrer det ditt syn på henne og forholdet deres hvis hun får diagnosen ufør og trenger mer omsorg, forståelse og ikke kan bidra som før? Endrer det dynamikken og tiltrekningen?

Anonymkode: 9b8f9...78e

Det endrer nok ikke noe på mitt syn på henne, men det endrer dynamikken og vil nok skade forholdet.

Hun var ikke god på slutten av første permisjon og vi arrangerte de andre permisjonene annerledes for at hun skulle komme tilbake i jobb tidligere. 

Kort sagt er hun litt vanskelig å være med når hun ikke er i duracell-form.

Og det er jo faktisk noe som bare blir verre etter som vi blir eldre. 

Skrevet

Jeg ble ufør da jeg var ca 40 (fysisk). Har gjort alt av husarbeid og matlaging, selv om det har vært vrient og utmattende ofte. Så ble mannen alvorlig kreftsyk og måtte gjennom krevende behandlinger som gjorde at han var helt ute av spill. Nå er han frisk, og det virker som om han har fått større forståelse for at jeg sliter. Vi samarbeider bedre nå. Og, ja,vi er fortsatt sammen. Kjærligheten må overleve tøffe tak gjennom et langt liv, hvis ikke er forholdet ikke mye verdt.

Anonymkode: f18cc...3c2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Er delvis ufør og har deltidsjobb, er nødt til å trene , da jobbe i kantine er tungt iblant , her har vi robotstøvsuger som vasker og støvsuger, så jeg får tid til å trene, rydde, vaske klør  og ha middagen ferdig til barn. Har for vane å servere frokost på sengen til mannen min de dagene han kommer hjem i 5 tiden etter nattjobb, da er frokosten ca klar til 12.00 , ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer helt an på hvordan den uføre selv håndterer det. Om vedkommende selv resignerer og lar seg selv forfalle, inntar en "stakkars meg" holdning, så er det svært lite sjarmerende. 

Anonymkode: 9f52f...d45

Den som er frisk vil jo alltids kunne påstå at den syke synes synd på seg selv eller ikke bidrar nok. Virker som om mange tenker at ufør er en slags Husmor2.0, at det er som å være frisk minus forpliktelser til å jobbe. Men det kommer jo helt an på hva en feiler. Det å være ufør er jo ikke et bestemt nivå av form, det er jo bare at en ikke har arbeidsevne. Noen er sengeliggende mens andre klatrer i fjellet. 

Skrevet

Min kone er ikke ufør, men går på AAP. Jobber 50%. Og klart det endrer ting. Men jeg er likevel mest imponert over alt hun får til når hun har så mange utfordringer med helsen.

Det som vanskeligst for meg (oss) er at det er vanskelig å planlegge noe når formen er er så varierende. 

Å gå fra henne har aldri streifet meg.

Anonymkode: 392d0...bdf

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
Kompetent skrev (På 21.1.2023 den 10.19):

For menn er det jo en fordel at damer blir mere avhenging av dem, så de ikke kan forlate dem så lett. Kanskje de får dårlig samvittighet av å være en byrde også, slik at sexen sitter løsere.

Er du helt idiot? 
jeg har bodd med en ufør dame og endte med jeg måtte bidra mesteparten hjemme samtidig som jobbe. 
Nå er jeg skilt og har vaskehjelp. 
Funker veldig bra 

Anonymkode: ab778...b56

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min kone er ikke ufør, men går på AAP. Jobber 50%. Og klart det endrer ting. Men jeg er likevel mest imponert over alt hun får til når hun har så mange utfordringer med helsen.

Det som vanskeligst for meg (oss) er at det er vanskelig å planlegge noe når formen er er så varierende. 

Å gå fra henne har aldri streifet meg.

Anonymkode: 392d0...bdf

Og dette er akkurat sånn jeg tror min mann tenker 💛

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...