AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #21 Skrevet 21. januar 2023 Kompetent skrev (37 minutter siden): For menn er det jo en fordel at damer blir mere avhenging av dem, så de ikke kan forlate dem så lett. Kanskje de får dårlig samvittighet av å være en byrde også, slik at sexen sitter løsere. For noe tull! Jeg ble ufør, men ville forlatt mannen av samme årsaker som tidligere. Har også sex av samme årsaker som tidligere, at det er lyst på det hos begge. Har ikke sex av samme årsaker som tidligere også, at ene av oss ikke har lyst. Man har inntekt om man er ufør, og med helseutfordringer vil man iallefall ikke bli i et forhold om mannen er en belastning i tillegg. Jeg er mye mer avhengig av at forholdet fungerer bra nå, for har ikke kapasitet til tull. Da hadde det vært bedre å gå fra hverandre. Anonymkode: 28ffd...dd5 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #22 Skrevet 21. januar 2023 Jeg er mann som ble ufør pga en rygg skade. Selvfølgelig endret det dynamikken i forholdet og gjøremål her hjemme. Jeg gikk fra han som bare fikser alt med huset, til han som ikke klarer å male lenger. Men, vi satt oss ned og pratet mye flere ganger, snakket om forventninger og realiteter. Dette har nok gjort at vi får det til å fungere veldig bra. Så mitt tips, hvis dette er en realitet hos dere, er kommunikasjon kommunikasjon og enda mer kommunikasjon. Si nøyaktig hva dere tenker og hvilke forventninger dere har. Snakk om hva som er håp, og hva som er realiteter. Anonymkode: 976ed...78b 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #23 Skrevet 21. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: For noe tull! Jeg ble ufør, men ville forlatt mannen av samme årsaker som tidligere. Har også sex av samme årsaker som tidligere, at det er lyst på det hos begge. Har ikke sex av samme årsaker som tidligere også, at ene av oss ikke har lyst. Man har inntekt om man er ufør, og med helseutfordringer vil man iallefall ikke bli i et forhold om mannen er en belastning i tillegg. Jeg er mye mer avhengig av at forholdet fungerer bra nå, for har ikke kapasitet til tull. Da hadde det vært bedre å gå fra hverandre. Anonymkode: 28ffd...dd5 Dette er som om jeg skulle sagt det selv! Hilsen ufør mann. Man må snakke sammen. Man må være ærlige med hverandre og seg selv. Så blir det somregel veldig bra for begge parter. Velger man å gå fordi partneren blir ufør pga div årsaker, ja da mener jeg at man har vært overfladisk igjennom hele forholdet, og at partneren kanskje ikke betydde like mye som man selv har sagt. Anonymkode: 976ed...78b 2 2
herzeleid Skrevet 21. januar 2023 #24 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Endrer det ditt syn på henne og forholdet deres hvis hun får diagnosen ufør og trenger mer omsorg, forståelse og ikke kan bidra som før? Endrer det dynamikken og tiltrekningen? Anonymkode: 9b8f9...78e Uførhet endrer nok stort sett dynamikken, da hverdagen endres drastisk. Hva tiltrekning gjelder er nok det helt avhengig av sykdomsbildet. Elsker en noen bør dette likevel ikke være noe som velter forholdet.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #25 Skrevet 21. januar 2023 Her betyr selvsagt årsak til uførheten mye! Er man i tyveårene og noen blir alvorlig og uhelbredelig syk så de trenger fullt stell og pleie 24/7 er det ikke selvsagt at kjærligheten er sterk nok til å takle det livet ut. Vi er bare mennesker. Det samme gjelder om noen blir kvestet f.eks etter en trafikkulykke og ikke lenger kan delta som før. Man endrer selvsagt syn på noen som totalt endrer funksjonsnivå. Jeg ville følt det som et svik dersom det ble forventet full deltakelse på toppturer og arbeidsoppgaver i heimen om jeg var lam fra nakken og ned. Da tenker jeg partner muligens må være lam fra nakken og opp. Jeg ville derimot trolig hatt forståelse for at mitt liv ikke lenger var kompatibelt med hans, noe de fleste erfarer etter kort eller lang tid. Det er en modningsprosess. Men igjen: Dette avhenger helt av årsak. Folk blir uføre av mange grunner og ikke alle man kan se det på, men like fullt merker selvsagt personen selv og partner disse begrensningene. Så skal det sies at mange uføre fortsatt er ressurspersoner selv om de ikke kan bidra på arbeidsmarkedet som før. Arbeidsmarkedet er ikke lagt opp til at funksjonsevnen ikke er på topp og at dagene kan variere, dessverre. Anonymkode: f8e9d...1c4
Gjest Jon Are Skrevet 21. januar 2023 #26 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Eksen min ble ufør og det ble også starten på slutten for oss. Han kunne (ville) ikke bidra noe hjemme, han sov masse, gamet og så på tv. Kun når det var noe gøy han ville gjøre da kunne han bidra. Utover det gjorde han minimalt, for han var jo så syk.... Alt måtte, ifølge ham, tilpasses ham og hans dagsform. Jeg jobbet over 100%, måtte ordne med ungene, husarbeid, middag, penger osv. Gikk fra ham etter 2 år. Da var jeg så sliten at jeg klarte ikke mer. Anonymkode: 5aa6a...f40 Forståelig. Du skulle satt ned foten fra dag en . Jeg blir så irritert på uføre som kam gjøre alt mulig kos. Trening, gaming osv og innlegg forventer at de i jobb skal hjelpe de med alt. Jeg sier av prinsipp nei fordi de må lære seg at de som er såkalt friske også har Ott å stri med. Har en hektisk hverdag. Når jeg har fri , skal jeg love deg at jeg driver ikke å kjører eller hjelper tafatte ungdommer eller voksne med ting de burde klare swlv.
Chantielle Skrevet 21. januar 2023 #27 Skrevet 21. januar 2023 Ryddet for brukerdebatt,samt sitering av slettet innhold. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #28 Skrevet 21. januar 2023 Kompetent skrev (1 time siden): For menn er det jo en fordel at damer blir mere avhenging av dem, så de ikke kan forlate dem så lett. Kanskje de får dårlig samvittighet av å være en byrde også, slik at sexen sitter løsere. Så kynisk tror jeg noen menn ser på det, fattig dame = mer makt. Fryktelig. Anonymkode: b2345...a6f 5
Kompetent Skrevet 21. januar 2023 #29 Skrevet 21. januar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Så kynisk tror jeg noen menn ser på det, fattig dame = mer makt. Fryktelig. Anonymkode: b2345...a6f Kan godt være noen menn er så kyniske. Imidlertid var det en hypotese fra min side, kan virke som det er større sjanse for at mannen forlater kvinnen, ihvertfall ved alvorlig sykdom: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19645027/ 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #30 Skrevet 21. januar 2023 Kompetent skrev (1 minutt siden): Kan godt være noen menn er så kyniske. Imidlertid var det en hypotese fra min side, kan virke som det er større sjanse for at mannen forlater kvinnen, ihvertfall ved alvorlig sykdom: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19645027/ Jeg har vært borti et par menn som har ønsket å innrette seg sånn i livet at de får makt ved at damer flytter inn hos dem, eller de har historier bak seg der de har vært sammen med vesentlig fattigere damer som har bodd sammen med dem i deres hus. For meg har det vært illrøde flagg, hva slags menn ønsket asymmetrisk maktforhold? Sånn mann ønsker definitivt ikke jeg. Penger er makt, og maktbalanse er ekstremt viktig. Anonymkode: b2345...a6f 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #31 Skrevet 21. januar 2023 Kompetent skrev (1 time siden): For menn er det jo en fordel at damer blir mere avhenging av dem, så de ikke kan forlate dem så lett. Kanskje de får dårlig samvittighet av å være en byrde også, slik at sexen sitter løsere. Igjen er du inkompetent. Forskning viser at menn ofte forlater sine syke koner. Anonymkode: d2cec...1e8 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #32 Skrevet 21. januar 2023 Kompetent skrev (6 minutter siden): Kan godt være noen menn er så kyniske. Imidlertid var det en hypotese fra min side, kan virke som det er større sjanse for at mannen forlater kvinnen, ihvertfall ved alvorlig sykdom: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19645027/ Tror kanskje menn har lettere for å forlate sjuk partner enn omvendt fordi kvinner er så drilla på å ta hensyn og vise omsorg hele tida? Har venninne som er sammen med gammel og syk mann, men hun får jo ikke forlatt ham fordi hun føler på samvittigheten. Og i mens går hennes tid..i ti år og i tjue år. Anonymkode: b2345...a6f 6 1
Kompetent Skrevet 21. januar 2023 #33 Skrevet 21. januar 2023 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vært borti et par menn som har ønsket å innrette seg sånn i livet at de får makt ved at damer flytter inn hos dem, eller de har historier bak seg der de har vært sammen med vesentlig fattigere damer som har bodd sammen med dem i deres hus. For meg har det vært illrøde flagg, hva slags menn ønsket asymmetrisk maktforhold? Sånn mann ønsker definitivt ikke jeg. Penger er makt, og maktbalanse er ekstremt viktig. Anonymkode: b2345...a6f Vil ikke si at menn bør klandres for å bruke de maktmidlene de har til rådighet og som situasjonen muliggjør. Kvinner har jo det ultimate maktmiddelet, sex, som de bruker når de ønsker å straffe eller belønne menns oppforsel. At menn kan bruke penger eller kvinners kropslige problemer til sin vinning, er slik som kampen mellom kjønnene bør være. I krig og kjærlighet er alt tillatt, som det heter. Endret 21. januar 2023 av Kompetent
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #34 Skrevet 21. januar 2023 Kompetent skrev (2 minutter siden): Vil ikke si at menn bør klandres for å bruke de maktmidlene de har til rådighet og som situasjonen muliggjør. Kvinner har jo det ultimate maktmiddelet, sex, som de bruker når de ønsker for å straffe eller belønne menns oppforsel. At menn kan bruke penger eller kvinners kropslige problemer til sin vinning, er slik som kampen mellom kjønnene bør være. I krig og kjærlighet er alt tillatt, som det heter. Hvis du bruker makt og gjør noen avhengig av deg, er det ikke snakk om kjærlighet. Anonymkode: d2cec...1e8 11
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #35 Skrevet 21. januar 2023 Kompetent skrev (2 minutter siden): Vil ikke si at menn bør klandres for å bruke de maktmidlene de har til rådighet og som situasjonen muliggjør. Kvinner har jo det ultimate maktmiddelet, sex, som de bruker når de ønsker for å straffe eller belønne menns oppforsel. At menn kan bruke penger eller kvinners kropslige problemer til sin vinning, er slik som kampen mellom kjønnene bør være. I krig og kjærlighet er alt tillatt, som det heter. Jeg synes kvinner som inngår i sånne relasjoner rett og slett er dumme. De ser ikke maktstrukturene under der, og de klarer ikke snakke om dem. I det minste bør en kvinne som er sammen med en fyr av økonomiske grunner sikre seg en klausul om arverett + retten til å ha sex med andre som hjertet begjærer. Anonymkode: b2345...a6f 4
Flintis Skrevet 21. januar 2023 #36 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Endrer det ditt syn på henne og forholdet deres hvis hun får diagnosen ufør og trenger mer omsorg, forståelse og ikke kan bidra som før? Endrer det dynamikken og tiltrekningen? Anonymkode: 9b8f9...78e Ufør er ingen diagnose. Men det vil si at vedkommende er for syk til å arbeide. Hvordan det påvirker samlivet er avhengig av diagnose og dagsform. Avhengig av dagsform vil jo dynamikken endres lager hun mat eller jeg eller kommer hun til mat i det hele tatt. Hun mangler sexlyst skal jeg mase eller la henne i fred, jeg lar henne være i fred og da er jeg ikke attraktiv og hun utro. Skal ekteskapet åpnes så hun slipper å være utro og begge kan bo med barna absolutt. Av andre grunner fant vi det best å skilles. Så ja det kan endre seg noe. 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #37 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Endrer det ditt syn på henne og forholdet deres hvis hun får diagnosen ufør og trenger mer omsorg, forståelse og ikke kan bidra som før? Endrer det dynamikken og tiltrekningen? Anonymkode: 9b8f9...78e Jeg er ufør og bidrar mer enn samboeren min. Slutt å skjær alle under samme kam! Ikke alle ligger på sofaen hele dagen. Det er tuseb grunner til at folk er ufør. De fleste dusjer, går med rene klær og klarer noe husarbeid! Er du sammen med en som går fra deg av den grunn er du ikke verdt å samle på! Er det en som virkelig forfaller, skitten og ekkel og ikke bryr seg om noe og ikke løfter en finger. Og du har prøvd å hjelpe er det lov å gå! Anonymkode: 016be...650
Romilo Skrevet 21. januar 2023 #38 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Uaktuelt å være sammen med noen som er hjemme og dasker 24/7. Hun hadde sikkert fortsatt forlangt å dele husarbeid 50/50 selv om hun var hjemme hele døgnet også. Anonymkode: 78993...708 Du tror det er det uføre gjør altså? Det er bare trist. Får håpe du ikke blir syk. 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #39 Skrevet 21. januar 2023 1 hour ago, Jon Are said: Forståelig. Du skulle satt ned foten fra dag en . Jeg blir så irritert på uføre som kam gjøre alt mulig kos. Trening, gaming osv og innlegg forventer at de i jobb skal hjelpe de med alt. Jeg sier av prinsipp nei fordi de må lære seg at de som er såkalt friske også har Ott å stri med. Har en hektisk hverdag. Når jeg har fri , skal jeg love deg at jeg driver ikke å kjører eller hjelper tafatte ungdommer eller voksne med ting de burde klare swlv. Jeg gamer. Jeg trener. Men, jeg vasker og hjemme, støvsuger. Er ikke huset 100%,så kommer alt annet i andre rekke. Game og trene, drikke kaffe med venner osv, det kan jeg gjøre når jeg er ferdig. Anonymkode: 976ed...78b 1
CrazyCatLady2500 Skrevet 21. januar 2023 #40 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke når man er syk eller har skader. Da må man trene for å få tilbake eller beholde mest mulig av form og funksjon. Anonymkode: e2a75...2d9 Nettopp! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå