AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #1 Skrevet 21. januar 2023 Vi hadde en samtale med femtenåringen tidligere i uken hvor vi kom inn på fest, alkohol og narkotika. Politiet var på foreldremøte på skolen for kort tid siden og vi ble informert om at det blant ungdom nå var mer hasj enn alkohol. I samtalen spør datteren oss, om vi noen gang har testet narkotika. Hva ville dere svart henne, dersom svaret er ja? Hvor ærlig er man? Anonymkode: bf62d...b0e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #3 Skrevet 21. januar 2023 Trenger heldigvis ikke å tenke på det. Er ikke narkoman Anonymkode: cb845...77e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #4 Skrevet 21. januar 2023 Nå har jeg aldri prøvd narkotika, men jeg er ganske sikker på at jeg hadde vært ærlig om jeg hadde. Jeg tenker det er greit å snakke ærlig og åpent med ungdommen sin også når man har gjort ting man angrer på. Ofte handler det jo om å føle seg presset, ønske å passe inn osv, ting som det er viktig å snakke om. Anonymkode: bdfed...e85 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #5 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Trenger heldigvis ikke å tenke på det. Er ikke narkoman Anonymkode: cb845...77e 😂😂 Lykke til med tenåringsoppdragelse om det er holdningen din. Må være tøft å passe inn i boksen din for hva som er akspetere og ikke. Anonymkode: bf62d...b0e 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #6 Skrevet 21. januar 2023 Jeg er veldig åpen og ærlig. Jeg forteller ungene at jeg vokste opp på en annen tid, hvor alt var mye tryggere. Jeg har aldri prøvd narkotika, men jeg hadde nok svar ja. Så hadde jeg lekset opp alle de negative sidene, og gjort et poeng ut av hvor uvitende vi var på den tiden. Anonymkode: 9fdf0...deb 2
Miranda Bailey Skrevet 21. januar 2023 #7 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Trenger heldigvis ikke å tenke på det. Er ikke narkoman Anonymkode: cb845...77e Spørsmålet var ikke om de var narkomane, men om de hadde prøvd rusmidler. Tror du alle som prøver rusmidler ender opp som rusavhengige? 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #8 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Trenger heldigvis ikke å tenke på det. Er ikke narkoman Anonymkode: cb845...77e Så om man tar seg ett glass med alkohol så er man alkoholiker? Lykke til med livet! Anonymkode: 5ea6a...50c 3 2
Miranda Bailey Skrevet 21. januar 2023 #9 Skrevet 21. januar 2023 Mine foreldre var ærlige og det gjorde at jeg følte meg tryggere på å være ærlig tilbake. Jeg tror at de fleste foreldre er tjent på å ha en åpen dialog om vanskelige temaer. 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #10 Skrevet 21. januar 2023 Jeg har vært ærlig med sekstenåringen om du jeg har forsøkt hasj noen ganger i tenårene Anonymkode: 13177...3ba
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #11 Skrevet 21. januar 2023 Jeg hadde vært ærlig. Nå har ikke jeg prøvd narkotika, men har jo fått spørsmål om jeg noen gang har vært overstadig beruset (alkohol) og om jeg har gjort dumme ting. Ang dumme ting jeg har gjort i fylla, har jeg nok pynta litt på sannhetene🙄 (Han selv er f.eks et fantastisk flott resultat av noe veldig dumt jeg gjorde i fylla 🙈 Der har jeg sagt at vi datet litt, og at jeg ble gravid under et av mange møter) Anonymkode: ffb7c...a22
aksase Skrevet 21. januar 2023 #12 Skrevet 21. januar 2023 Jeg ville vært ærlig om at jeg hadde prøvd, og jeg ville vært åpen om hvor idiotisk det var å prøve og hvor mye jeg skammet meg, og fortsatt skammer meg over å være så svak at jeg gav etter for presset. Jeg ville videre oppfordret de håpefulle til å være sterkere og smartere enn det jeg var, for det er jo lov å håpe at man lærer av sine forfedres feil.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #13 Skrevet 21. januar 2023 Ærlig og jeg tror det vil kanskje avskrekke henne. Jeg prøvde hasj en gang og det var en kjip opplevelse. Jeg spydde, dumma meg ut, han jeg likte syntes jeg var superdum pga. hvordan jeg oppførte meg osv. Jeg er ærlig med min tenåring om det feiltrinn jeg har gjort. Alt fra å ikke jobbe godt nok med matematikken på ungdomsskolen slik at valgmulighetene mine begrenset seg, til å begynne å røyke da jeg var 16 år. Så langt har det fungert og at mine dårlige valg, og historiene runde de dårlige valgene, har fått henne til å avstå fra å gjøre det samme som meg. Det er jeg glad for. Hun vil gjøre sine egne feil og det tar vi når det kommer Anonymkode: 1260d...c6e 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #14 Skrevet 21. januar 2023 Takk for svar, det ser ut til at vi også valgte rett måte. Min tanke var også at for å skape et forhold hvor hun tør å være ærlig og sårbar til oss så må vi være det samme. Mannen ble litt overrasket for han kommer fra en familie hvor de ikke prater sammen og han var usikker på om det var vanlig å være så ærlig om slikt. Og som dere sier, så kan man jo fjerne pynte på sannheten. Hadde vi prøvd mye ulikt og over lenger perioder trenger man jo ikke akkurat gå inn på de detaljene. Anonymkode: bf62d...b0e 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #15 Skrevet 21. januar 2023 Jeg må innrømme at jeg drøyde noen år med å være 100% ærlig om mine egne utprøvelser. Synes det var litt skummelt å bl.a skulle servere mine erfaringer med enkelte narkotiske stoffer i deres mest utprøvende tenår. Så før de fikk vite det meste (fordi de selv spurte), svarte jeg ofte litt generelt jeg har opplevd endel, og lærte dem heller hva de burde passe seg for og hvordan de kunne ivareta seg selv. De trengte ikke vite alle teite ting mamma har gjort for det. Men nå som de er bikket tidlig 20 begge to, så vet de som sagt mye av mine erfaringer på godt og vondt. Anonymkode: 4fa99...df4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #16 Skrevet 21. januar 2023 Jeg er ganske ærlig. Jeg tenker det er viktig i forhold til krav og forventninger. Tennåringen vet jeg ikke har sklidd igjennom livet, men det har likevel gått bra. Det er læring i å gjøre feil og komme seg på rett spor. Når det kommer til narkotika vet jeg ikke. Jeg har aldri prøvd det, men hadde jeg gjort det er det ting som ikke nødvendigvis er det rette å være ærlig på. Jeg mener jo selv vi har et åpent relasjon til tennåringene, men er heller ikke naiv og skjønner vi ikke får vite alt. Da er det nok likevel viktig å prøve og være et moralsk kompas med forventninger på at narkotika er "no go". Anonymkode: ee239...406
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #17 Skrevet 21. januar 2023 Jeg var en av få i vennegjengen som ikke røyket hasj i ungdomsårene. Er 74 modell. Ble heldigvis folk av de som røyket hasj også. Men nå er det anderledes. Mye forskjellig stoff der ute Anonymkode: 38a49...be5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #18 Skrevet 22. januar 2023 Min mor fortalte alltid at hun ikke hadde prøvd hasj. Hun hadde som ung drukket maks fire øl på fest. Så hennes "virkelighet" var jo en helt annen enn min - og dermed var hun jo ikke mulig å snakke med. Når det er sagt - det kan hende at jeg hadde følt at det var greit å røyke den hasjen jeg gjorde, om jeg visste at mamma også hadde gjort det. Vanskelig dette her. Glad jeg fortsatt har små barn. Anonymkode: 4b8a5...e7d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #19 Skrevet 22. januar 2023 Mine foreldre snakket ikke om sine ting før min ungdomstid var ferdig. Jeg spurte veldig lite om hva de hadde gjort. Selv drakk jeg ikke før jeg var 18 og har ikke prøvd hasj eller andre ting. Jeg drikker svært lite som voksen også. Når de andre 13 år gamle jentene ville stjele sminke på cubus så dro jeg hjem, for jeg ville ikke være med på det. Når jeg ble voksen så fikk jeg i ny og ne høre om mine foreldre sin ungdomstid. Min mor begynte å rømme om natten for å henge med 18 åringer, drikke og røyke fra hun var 13. Hun hadde eldre kjærester, røyket hasj og festet hardt. Faren min drakk tidlig, var ofte på fest fra ca 13 årsalderen, hang med eldre folk. Han stjal ofte kjøretøy av alle slag, kræsjet de og rømte. Han ble ikke tatt for noe av det han drev med. Han røykte hasj på fest og var med flere for å lage hjemmebrent. Andre i familien min har vært avhengig av sterkere stoffer. Jeg fikk som sagt ikke vite noe da jeg var ungdom. Det hadde veldig lite å si for jeg gjorde bare det som var riktig for meg. Jeg er glad jeg ikke er som andre i familien min. Jeg har et yngre søsken som var som vår mor, selv om søskenet mitt heller ikke fikk vite om foreldre sin fortid. Anonymkode: 9c37b...466
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #20 Skrevet 22. januar 2023 Nja. Kunne sagt a, men ikke b. Anonymkode: d0eb3...878
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå