Gå til innhold

Kroniske muskelspenninger og trening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er rundt 40 år, og er en veldig anspent person. De siste årene har jeg merket at kroppen blir stivere og vondere (allerede), og jeg er helt sikker på at det er pga psyke og anspenthet (prøver å gjøre noe med det, men ikke så lett.) Vet at styrketrening er bra, men jeg følee nesten jeg blir værre av det. De siste dagene har jeg hatt vondt på utsiden av hoften/øverst i låret når jeg går. Kjenner jeg er mye anspent i det området og. Jeg bør vel uansett trene styrke? Kanskje med litt lette vekter? 

Anonymkode: 870ff...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør fortsette å trene styrke, men i tillegg tøye og gjøre avspenningsøvelser. Har du mulighet til å legge inn litt yoga i timeplanen din?

Anonymkode: dd1b5...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme. Har kroniske smerter i hofter og har ingen utslag på MR så det må være muskulært. Min erfaring er at mye bevegelse hjelper noe og at litt styrketrening kan hjelpe kroppen å få kontakt med musklene igjen, spenne-slappe av. Hard trening derimot gjør meg verre. Men stress er det verste. Ofte blir jeg motløs og oppgitt fordi jeg trener og det hjelper noe så lenge jeg er varm og aktiv men så våkner jeg dagen etter like ille igjen. Har du prøvd psykomotorisk fysioterapeut?

Anonymkode: 70e9e...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke utsett kroppen din for mer stress med hard trening, tren mjuk mobilitet og kroppsvekt. Gjør det regelmessig og bygg deg sakte opp. Hard og feil trening kan gi helt motsatt effekt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør fortsette å trene styrke, men i tillegg tøye og gjøre avspenningsøvelser. Har du mulighet til å legge inn litt yoga i timeplanen din?

Anonymkode: dd1b5...a5a

Jeg tøyer hver dag. Hvis jeg skal gjøre avspenningsøvelser blir jeg trøtt med en gang, og sovner. Prøver å gjøre yoga og. Hvilke styrkeøvelser mener du kan være bra? Jeg gjør knebøy, utfall, og øvelser for ryggen. Men jeg tror uten velter er det beste for min kropp. Men trodde kanskje det var viktig å bruke litt vekter når man blir eldre og eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme. Har kroniske smerter i hofter og har ingen utslag på MR så det må være muskulært. Min erfaring er at mye bevegelse hjelper noe og at litt styrketrening kan hjelpe kroppen å få kontakt med musklene igjen, spenne-slappe av. Hard trening derimot gjør meg verre. Men stress er det verste. Ofte blir jeg motløs og oppgitt fordi jeg trener og det hjelper noe så lenge jeg er varm og aktiv men så våkner jeg dagen etter like ille igjen. Har du prøvd psykomotorisk fysioterapeut?

Anonymkode: 70e9e...ce1

Ja jeg har prøvd det, fikk ikke så mye it av det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Olive_North skrev (1 time siden):

Ikke utsett kroppen din for mer stress med hard trening, tren mjuk mobilitet og kroppsvekt. Gjør det regelmessig og bygg deg sakte opp. Hard og feil trening kan gi helt motsatt effekt

Hva mener du med myk mobilitet? Jeg tøyer hver dag, hofter, korsrygg, bryst. Er så stiv i korsryggen, kjennes ut som jeg har en stiv plate der. Styrke med kroppsvekt, er det noe jeg bør fortsette med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med myk mobilitet? Jeg tøyer hver dag, hofter, korsrygg, bryst. Er så stiv i korsryggen, kjennes ut som jeg har en stiv plate der. Styrke med kroppsvekt, er det noe jeg bør fortsette med?

Jeg tenker på rolige og skånsomme styrkeøvelser for å mjuke opp. Det er viktig å få opp bevegeligheten rundt hofter, rygg og korsrygg  hvor stress "setter seg". Tøying er  bra, men det er viktig å få bevegelse og blodgjennomstrømning i alle kriker og kroker, og det får man med mobilitetstrening.

https://youtu.be/02CXqvEICCM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olive_North skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker på rolige og skånsomme styrkeøvelser for å mjuke opp. Det er viktig å få opp bevegeligheten rundt hofter, rygg og korsrygg  hvor stress "setter seg". Tøying er  bra, men det er viktig å få bevegelse og blodgjennomstrømning i alle kriker og kroker, og det får man med mobilitetstrening.

https://youtu.be/02CXqvEICCM

Takk.😊 Har du video til hvilke rolige styrkeøvelser du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...